3789
Sök

Rengöra Insprutet med kemikalier

223 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
Hej

Köpte idag mig en Alfa Romeo 156 -98 med en 1.6l motor för en billig peng ( 16 000kr )
är Super nöjd, jätte fin bil och går jätte bra. (har dock gott ganska långt, 29 000)

dock har den ett "fel" exakt lika dant som på min gamla Renault megane.
då man släpper på gasen då man kör så juckar bilen lite.

detta fixade jag på renaulten via att hälla i STP injection cleaner i tanken som rengjorde insprutet osv.

så tänkte göra det samma på den här bilen och hoppas på det bästa.
dock tänkte jag höra, finns det något bättre ämne att hälla i som fungerar lika bra?
har hört att det fungerar lika bra att hälla lite diesel i tanken?

vad säger ni?

8 251 Inlägg
25 maj 2010
Lite diesel funkar lika bra, så det kan man också prova med om man inte vill använda STP. Och dem 2 alternativen bör vara dem bästa som finns utan att göra nån direkt fysisk åtgärd på motorn.

223 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Lite diesel funkar lika bra, så det kan man också prova med om man inte vill använda STP. Och dem 2 alternativen bör vara dem bästa som finns utan att göra nån direkt fysisk åtgärd på motorn.

tankade full tank (63L) idag och hällde i 2st 250ml STP.  Har kört ca 1mil sedan dess och det märks klar skillnad.

så de som säger att STP är bluff, kan ju bara vara tysta tongue

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 maj 2010
En skvätt E85 brukar ha ganska bra effekt det med smile

Tänk på att det är en mycket god ide att byta bränslefilter när du kört slut på denna tank, smutsen i systemet försvinner ju liksom inte spårlöst smile

223 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
En skvätt E85 brukar ha ganska bra effekt det med smile

Tänk på att det är en mycket god ide att byta bränslefilter när du kört slut på denna tank, smutsen i systemet försvinner ju liksom inte spårlöst smile

det är sant tongue får köpa det sen tongue  en vajer till handbromsen pajade med idag, så köper de grejerna samtidigt tongue

223 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
Lånar min egen tråd för en annan fråga.

såg idag att bilen har ett sportluftfilter som jag tror sitter ganska dumt till.
sitter väldigt långt ner i motorutrymmet men sticker inte ut under.

bör jag flytta upp det till ett bättre ställe?

egentligen vill jag inte att där ska vara ett sportluftsfilter då jag vill att bilen ska vara så bränslesnål som möjligt tongue

här är en bild:
http://img176.imageshack.us/img176/2910/dsc05924h.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 maj 2010
Bränsleekonomiskt spelar det ingen roll, ingen mätbar skillnad åt något håll i vilket fall!

Placeringen har både för och nackdelar!
Det finns väldigt mycket kall luft där nere vilket är ett stort plus, tyvärr är det ju ganska utsatt för damm/smuts och fungerar troligtvis alldeles ypperligt som vattendammsugare om man åker igenom en djup vattensamling sad

223 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Bränsleekonomiskt spelar det ingen roll, ingen mätbar skillnad åt något håll i vilket fall!

Placeringen har både för och nackdelar!
Det finns väldigt mycket kall luft där nere vilket är ett stort plus, tyvärr är det ju ganska utsatt för damm/smuts och fungerar troligtvis alldeles ypperligt som vattendammsugare om man åker igenom en djup vattensamling sad

jo =/ hmm

det är ju bättre att höja upp den å ha en "ren motor" utan vatten - än att få lite kallare luft tongue

den var rejält fastbunden på plats, men tog av det för att se hur det gick att få upp den. slangen är väldigt styv och går inte att vrida riktigt... annars hade man kunnat ha den bredvid batteriet.

usch... ska ta tag i det imorgon eftermiddag ^^

223 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
flyttade precis upp den kanske 10cm, tror den har lite bättre skydd där den är nu.

- kröp precis under bilen då jag hatt problem med bromsarna (det lyckades jag fixa) såg dock att gummi fästena för ljuddämparen är extremt torra, och kan nog brista när som helst - då de så gott som hänger på en sköt tråd ^^

var köper man sådanahära?

Svetsare
3 150 Inlägg
26 maj 2010
Rolle90 skrev:
flyttade precis upp den kanske 10cm, tror den har lite bättre skydd där den är nu.

- kröp precis under bilen då jag hatt problem med bromsarna (det lyckades jag fixa) såg dock att gummi fästena för ljuddämparen är extremt torra, och kan nog brista när som helst - då de så gott som hänger på en sköt tråd ^^

Såna borde du hitta på närmsta Mekonomen/Autoexperten   smile

Testa plocka bort ett gummi och ta med dig dit och visa.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

223 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
ZonaX skrev:
Rolle90 skrev:

ok, mekonomen finns i stan, så kan köra in någon dag å kolla smile
jag tror om jag tar av det så faller det isönder ^^

men ska försöka sen ^^

Svetsare
3 150 Inlägg
26 maj 2010
Rolle90 skrev:
ZonaX skrev:
Rolle90 skrev:

men ska försöka sen ^^

Kan finnas nåt intressant här med:  http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Avgassystem/
Du bor ju i Kristianstad så du har välle inte så långt dit  tongue

Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."

223 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
ZonaX skrev:
Rolle90 skrev:
ZonaX skrev:

men ska försöka sen ^^

Kan finnas nåt intressant här med:  http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Avgassystem/

hehe jo är inte så långt ifrån tongue och Mekonomen ligger bredvid biltema ^^

dock kunde jag inte se några sådana gummie fästen på biltema sidan du skickade.

Svetsare
3 150 Inlägg
26 maj 2010
Rolle90 skrev:
ZonaX skrev:
Rolle90 skrev:

men ska försöka sen ^^

Ok var bara intresserad av Biltema när jag var där nere så såg ingen Mekonomen  tongue

Vet inte exakt hur dina gummin ser ut men testa du Mekonomen då, kan inte tänka mig annat än att dom finns där iallfall  hmm

223 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
ZonaX skrev:
Rolle90 skrev:
ZonaX skrev:

Ok var bara intresserad av Biltema när jag var där nere så såg ingen Mekonomen  tongue

Vet inte exakt hur dina gummin ser ut men testa du Mekonomen då, kan inte tänka mig annat än att dom finns där iallfall  hmm

Mekonomen har inte legar där jätte länge tongue kanske ett halv år eller lite mer tongue

hittade fästena på mekonomen, men är en hel monteringssats med massa annat krimskram jag inte behöver, står dock inget pris. Ska köra in i morgon å kolla va det kostar, och ifall man kanske kan få bara gummi fästena smile

263 Inlägg
27 maj 2010
Vart kan man hitta det där STP och vad kostar det? Samma problem i min volvo 850 se 2.5

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

43 Inlägg
27 maj 2010
karlitoo skrev:
Vart kan man hitta det där STP och vad kostar det? Samma problem i min volvo 850 se 2.5

STP brukar du hitta på de flesta mackar som har butik. Brukar stå där macken har sin biltillbehörs avdelning smile

223 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
karlitoo skrev:

som Darkspirit sa, de flesta makarna smile

jag köpte mitt på statoil för 72 kr.

du tankar full tank och häller i medlet rakt ner i tanken.

Svetsare
3 150 Inlägg
27 maj 2010
Rolle90 skrev:
ZonaX skrev:
Rolle90 skrev:

Mekonomen har inte legar där jätte länge tongue kanske ett halv år eller lite mer tongue

hittade fästena på mekonomen, men är en hel monteringssats med massa annat krimskram jag inte behöver, står dock inget pris. Ska köra in i morgon å kolla va det kostar, och ifall man kanske kan få bara gummi fästena smile

Okej, kan vara anledningen då det va typ ett år sen jag var där  tongue

223 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
ZonaX skrev:
Rolle90 skrev:
ZonaX skrev:

Okej, kan vara anledningen då det va typ ett år sen jag var där  tongue

hämtade 3st gummi fästen på mekonomen idag för 66kr ^^ och gick ut i ösregnet å monterade dom tongue  såg då att det finns 3st till framför katen. varav 1 var helt sprucken.

blir till att beställa 3st till tongue - jävla jobb det var att kränga på dom tongue

Sök