3916
Sök

Drog handbroms för långt, fungerar inte längre

223 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej

idag då jag skulle parkera bilen och drog handbromsen, så var det nog någonting som lostnade.
(Jag brukar i regel ta i lite för mycket då jag drar handbromsen, men detta är första gången detta händer)

drog upp handbromsen, då lostnade skin-skynket (fästet, går att trycka tillbaka) men det konstiga är att motståndet i spaken är borta, och den bromsar inte, så något har väll lostnat?

vad tror ni? hur fixar jag detta?

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 maj 2010
#2
Vajern har gått va kanske?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

223 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#3
dawwe skrev:
Vajern har gått va kanske?

jag har faktiskt ingen aning, men skulle det kanske kunna vara... är den svår att byta?... är den dyr?? ^^

311 Inlägg
25 maj 2010
#4
Vad är det för Bil ?

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

196 Inlägg
25 maj 2010
#5
Generellt sätt är dom vajrarna varken dyra eller svåra att byta, men det beror lite på bil osv..

One life, Live it!

642 Inlägg
25 maj 2010
#6
När jag drog handbromsen lite för hårt på golfen gick vajern av, tar väl 1-2 timmar att byta beroende på bil och om man inte gjort det förrut men har lite mekvana.


223 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#7
oops trodde jag skrev vilken bil smile

är en Alfa Romeo 156 -98a

Ringde mekonomen å kollade va de kostade,
de sa att det beror på om man har skivbromsar eller inte, samt vilken sida vajern går på osv. men mällan 200-300kr kostade den.

223 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#8
hmm...

tog av läder-skynket som sitter runt om spaken och kollade runder innan, såg att vijern satt "fast" en en gängad bult, och en lång mutter som man sjusterar den med.

så började skruva på muttern så att grejerna spändes, - han skruvat den kanske 2cm eller liknande, (går inte mer)

och nu har handbromsen börjat att ta lite igen, men inte speciellt bra.

hur gör man för att spänna den bättre?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 maj 2010
#9
Inte spänna mer fixa det som e sönder. Förmdligen ligger felt inne i en av trummorna om du nu hade trumbromsar. Eller så har den ena vajern gått av å då måste du spänna som satan för att den skall ta på ett hjul

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

223 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#10
JaggaChafen skrev:
Inte spänna mer fixa det som e sönder. Förmdligen ligger felt inne i en av trummorna om du nu hade trumbromsar. Eller så har den ena vajern gått av å då måste du spänna som satan för att den skall ta på ett hjul

då gissar jag på att ena vajern gått av.

223 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#11
finns det något lätt sätt att ta reda på vilken sida vajern är av på?

812 Inlägg
25 maj 2010
#12
lyft upp båda bakhjulen samtidigt och dra handbromsen och kolla sedan vilket hjul man fortfarande kan snurra på

jag var med om samma sak på min audi 100, då fick jag dock byta hela oket


223 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#13
aakesson skrev:
lyft upp båda bakhjulen samtidigt och dra handbromsen och kolla sedan vilket hjul man fortfarande kan snurra på

jag var med om samma sak på min audi 100, då fick jag dock byta hela oket

ok.

223 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#14
lyfte upp bakdelen på bilen så att båda bakhjulen var i luften.  Höger däck, rör sig inte en tum då handbromsen ligger i däremot Vänter rör sig fritt.

inte helt säker vad det är för slags bromsar. (Tror det är skivbromsar) för då jag snurrade på däcket hörde man ett ljud (swf swf swf) - precis som på min gamla cykel som hade skivbromsar.

7 275 Inlägg
25 maj 2010
#15
Det är inte så att excenteraxeln, eller vad den heter, har gått för långt bara och fastnat i ett låst läge?
Dvs den som trycker ut backarna har vridits för långt och fastnat.


223 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#16
Brains skrev:
Det är inte så att excenteraxeln, eller vad den heter, har gått för långt bara och fastnat i ett låst läge?
Dvs den som trycker ut backarna har vridits för långt och fastnat.

ingen aning,

detta är i så fal på det däcket som inte låser eller?

hur fixar jag detta? eller rättare sagt, hur ser jag ifall detta är fallet?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 maj 2010
#17
Du vet vad det e för skilnad på skivbromsar å trumbromsar eller?

Om du kan se en blnak yta innaför fälgen med ett bromsok som greppar runt den = Skivbomsar,

Kan du inte se det = Trumbromsar

Om du har skivrbomsar så går det en vajer till oket (saken som greppar om skivan när du bromsar). Vajern borde va fäst i nån sorts hävarm på oket kan du se om den hävarmen ändrar position när du drar alternativ släpper handbromsen så e vajern hel annars e den defekt å måste bytas.

Vid trumbroms e det lite mer avancerat å kanske inget för en som inte vet skillnaden på skivbromsar å trumbromsar

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

7 275 Inlägg
25 maj 2010
#18
Men många bilar med skivbromsar till färdbromsen har även trumbromsar till parkerinsbromsen wink

Fast jag håller nog med dig att om man inte ser vilken man har så kanske man inte bör vara där och rota.


223 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#19
JaggaChafen skrev:
Du vet vad det e för skilnad på skivbromsar å trumbromsar eller?

Om du kan se en blnak yta innaför fälgen med ett bromsok som greppar runt den = Skivbomsar,

Kan du inte se det = Trumbromsar

Om du har skivrbomsar så går det en vajer till oket (saken som greppar om skivan när du bromsar). Vajern borde va fäst i nån sorts hävarm på oket kan du se om den hävarmen ändrar position när du drar alternativ släpper handbromsen så e vajern hel annars e den defekt å måste bytas.

Vid trumbroms e det lite mer avancerat å kanske inget för en som inte vet skillnaden på skivbromsar å trumbromsar

ok, då är det skivbromsar.

kunde dock inte se hävarmen du talade om.

812 Inlägg
25 maj 2010
#20
ta av hjulet som inte fastnar och be någon dra i handbromsen upp och ner så borde du se några delar röra på sig om vajern är hel. du kan ju även jämföra höger och vänster bromsok om du ser någon skillnad när man drar handbromsen



Sök