3181
Sök

Inkoppling av kondensator

15 juni 2006
Trådstartare
Hej. Undrar hur man ska koppla in en kondensator. Vad ska man tänka på när man kopplar in den???
Hoppas på hjälp. Någon här inne på forumet kanske kan PM.a över en eller flera bilder till mig där man kan se hur det är kopplat. Som jag har förstått det hela så ska kondingen sitta kopplat nära steget,men jag är lite osäker på själva inkopplingen.

Mvh Jonas

Show No Mercy
Speedlimits are for rookies.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
15 juni 2006
Jag TROR den ska sitta parallellt.. D.v.s ena ansl på + o andra i jord..
OBS! Om det är en elektrolytkonding så se till att den är rätt polvänd..

15 juni 2006
Trådstartare
Okej. Men du skrev oxå: OBS! Om det är en elektrolytkonding så se till att den är rätt polvänd..
Jag är inte så inne på just kondingar, men vad är en elektrolytkonding????

Show No Mercy

1 660 Inlägg
15 juni 2006
...- Det är en typ av kondensator med "vätska" i.. Man ser ganska snart om det är en sådan, brukar vara polmärkt på ett eller annat sätt..
Exempelvis denna: http://www.brl.se/images/large/510CPC1003.gif  är polmärkt med ett + på den högra anslutningen.

21 761 Inlägg
15 juni 2006
Ja, det är vätska inuti den. Dessa kondensatorer är också polariserade, har alltså en plus och en minus. Sätter man plus och minus fel så kan den explodera men de kondensatorer som är anpassad för bilstereo brukar ha skyddselektronik som ska skydda mot felkoppling.

Om en kondensator av dessa storlekar exploderar så är det farligt.

1 660 Inlägg
15 juni 2006
Drönirettab skrev:
Ja, det är vätska inuti den. Dessa kondensatorer är också polariserade, har alltså en plus och en minus. Sätter man plus och minus fel så kan den explodera men de kondensatorer som är anpassad för bilstereo brukar ha skyddselektronik som ska skydda mot felkoppling.

Om en kondensator av dessa storlekar exploderar så är det farligt.

Någon typ av kraftig diod som skyddar mot felpolarisering eller??

21 761 Inlägg
15 juni 2006
Vet inte, har inte studerat den elektroniken på nära håll.

15 juni 2006
Trådstartare
Okej, inte för att jag blev så mycket klokare. Men jag har hört från någon att kondingen kan explodera om man kopplar fel. Eftersom risken finns så vill jag höra mig runt ordentligt och gärna vilja se bilder på olika inkopplingar innan jag ger mig in på det hela. I mitt bildarkiv kan man se hur kondingen ser ut.

Mvh Jonas

Show No Mercy

21 761 Inlägg
15 juni 2006

1 660 Inlägg
15 juni 2006
Enligt bilden http://www.garaget.org/?car=25593&image=220471 så ska du koppla vänstra sidan (+) till + på slutsteget och högra sidan (-) till - på steget (rekomenderas) eller till jord / karossen - stegets jordanslutning (rekomenderas2)

15 juni 2006
Trådstartare
Okej. Tusen tack för hjälpen. Ska försöka mig på inkopplingen i helgen. Det visar sig om man klarar sig eller inte. Om jag nu har förstått rätt så ska strömkabelns + till kondingens + och vidare till stegets +. Sedan Strömkabelns - till  kondingens - och vidare till jordningen eller stegets -.
Ska nu försöka luska ut hur det där med att man först måste ladda upp den innan inkopplingen.

Tack än en gång för hjälpen.

Glad midsommar på er alla.

Mvh Jonas

Show No Mercy

1 660 Inlägg
15 juni 2006
Det verkar stämma..
Alla + ska kopplas samman
Och "alla" - ska kopplas samman..
D.v.s. parallellkopping.
Dax o sova, go natt!

9 Inlägg
17 juni 2006
stegets jord till kondinens jord och sen till chassit likadant med strömen tänk på att använda ett motsånd när du laddar den brukar följa med när man köper en konding och ladda ur den om du ska koppla ifrån den fungera med en vanlig lampa mellan polerna

plattan i mattan

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
3 mars 2009
saffron skrev:
hur laddar man upp kondensatorn?

Läs lite mer om hur kondensatorer funkar, finns en utmärkt sökfunktion där du lär hitta minst 200 trådar om kondensatorer smile

Mvh

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 mars 2009
Har kondensatorn elektronik, en sk "smart" kondensator, så behövs inget motstånd. Men saknar den detta, en sk "dum" så behövs det ngt motstånd just för att strömrusningen kan få vätskan att koka om det vill sig illa.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök