3402
Sök

Skillnad på vanlig lambda och bredbandslambda

450 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#1
hej jag undrar vad de är för skillnad på vanlig lambda och bredbandslambda.

även fast jag byter den främre lambdan på bilen får jag felkod "frmäre lambda långsam reglering" bilen är en steg 3 trimmad volvo s70 t5 med 15500 mil på mätaren.

skulle en bredbands lambda råda bot på detta? kan man sätta något vid den främre lambdan så den "tror" att den jobbar med korrekta värden och därmd inte geer felkod.??

mvh henrik

tacksam för svar

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 maj 2010
#2
köpte du rätt sorts lambda då?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Race For Fun!
379 Inlägg
27 maj 2010
#3
Alltså med en Bredbandslambda mäter du luften samt bränslet för att kunna se om den går för fett eller snålt alltså hjälper det inte att du köper en sådan om du nu inte vill veta vad du har för värden?

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

Motborgare
1 099 Inlägg
27 maj 2010
#4
Henrik-N skrev:
de tror jag. vad innebär egentligen långsam reglering? inte ens volvo kan ju ett hyfsat rakt svar på det.

Om det är en vanlig syresensor och inte "bredbands", så ger den en utgångssignal som hela tiden pendlar upp och ner när bränsle-luftblandingen når stoichiometri. Reglerkretsen har en inbyggd timer som beräknar när signalen skall ändra sig när den marginellt ändrar bränslemängden för att få den att korsa tillbaks igen.
Om tiden till ny pendling tar för lång tid, så betyder det långsam reglering.

Det behöver inte vara syresensorn som är boven i dramat. Ofta kan det bero på en liten vacuumläcka eller att luftmassemätaren inte ger en korrekt utsignal.

Det bästa är att titta på realtidsdata från syresensor och luftmassemätare och se om det är rimliga värden som kommer ut. Det är inte alltid trivialt heller.

En "bredbandslambda" har inte denna korsningen. Den ger en utgångssignal som är proportionell mot bränsle-luftblandingen.

Får lägga till att det inte går att ersätta en vanlig syresensor med en "bredbands" utan att ändra i programvaran till motorstyrningen. Programvaran förväntar sig en pendling och inte en konstant signal.

-- K
Senast redigerat av Kavli (27 maj 2010)

258 Inlägg
18 november 2010
#5
Kavli skrev:
Henrik-N skrev:
de tror jag. vad innebär egentligen långsam reglering? inte ens volvo kan ju ett hyfsat rakt svar på det.

Om det är en vanlig syresensor och inte "bredbands", så ger den en utgångssignal som hela tiden pendlar upp och ner när bränsle-luftblandingen når stoichiometri. Reglerkretsen har en inbyggd timer som beräknar när signalen skall ändra sig när den marginellt ändrar bränslemängden för att få den att korsa tillbaks igen.
Om tiden till ny pendling tar för lång tid, så betyder det långsam reglering.

Det behöver inte vara syresensorn som är boven i dramat. Ofta kan det bero på en liten vacuumläcka eller att luftmassemätaren inte ger en korrekt utsignal.

Det bästa är att titta på realtidsdata från syresensor och luftmassemätare och se om det är rimliga värden som kommer ut. Det är inte alltid trivialt heller.

En "bredbandslambda" har inte denna korsningen. Den ger en utgångssignal som är proportionell mot bränsle-luftblandingen.

Får lägga till att det inte går att ersätta en vanlig syresensor med en "bredbands" utan att ändra i programvaran till motorstyrningen. Programvaran förväntar sig en pendling och inte en konstant signal.

-- K

Så om man vill sätta i en Bredbands lambda så måste man mappa bilen med andra ord? tongue


8 250 Inlägg
18 november 2010
#6
kaihaj skrev:
Så om man vill sätta i en Bredbands lambda så måste man mappa bilen med andra ord? tongue

Bredbands har man när man mappar och loggar lambdavärdet. Har man en motor som ska ha sond original så lär man använda en vanlig sond.


258 Inlägg
18 november 2010
#7
Marlboroman skrev:
kaihaj skrev:
Så om man vill sätta i en Bredbands lambda så måste man mappa bilen med andra ord? tongue

Bredbands har man när man mappar och loggar lambdavärdet. Har man en motor som ska ha sond original så lär man använda en vanlig sond.

Tänkte mest på att om man vill ha koll på avgas tempen när man kör?


8 250 Inlägg
18 november 2010
#8
kaihaj skrev:
Marlboroman skrev:
kaihaj skrev:
Så om man vill sätta i en Bredbands lambda så måste man mappa bilen med andra ord? tongue

Bredbands har man när man mappar och loggar lambdavärdet. Har man en motor som ska ha sond original så lär man använda en vanlig sond.

Tänkte mest på att om man vill ha koll på avgas tempen när man kör?

Vill man ha koll på tempen så lär man ha en pyrometer (avgastempmätare)


10 287 Inlägg
19 november 2010
#9
För att förtydliga Kavli´s svar ytterligare så är det även så att det krävs helt annan elektronik för att ta hand om en binär lambda ("vanlig syresensor") respektive en bredbandslambda. Så det är inte bara att ändra programvaran i motorstyrningen.

Dessutom så kan man ha helt olika motorstyrningsfilosofier beroende på om man har ett sprut med binär respektive bredbandslambda. Med bredbandslambda så kan man ha mappar som strävar mot andra lastvärden än lambda =1.

Moderna bilar med både bredbandslambda och binärsond har bredbandslambdan före katten för att styra insprutningen och binärsonden efter katten för att kontrollera att katten är hel.

Man kan även notera att det finns olika varianter av bredbandslambda. En bredbandslamdasond som sitter i en bil har bla kraven på sig att hålla länge och är inte alls lika snabb som en bredbandslambda man använder för att mappa.


/Göran

Kavli skrev:
Får lägga till att det inte går att ersätta en vanlig syresensor med en "bredbands" utan att ändra i programvaran till motorstyrningen. Programvaran förväntar sig en pendling och inte en konstant signal.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök