hej jag undrar vad de är för skillnad på vanlig lambda och bredbandslambda.
även fast jag byter den främre lambdan på bilen får jag felkod "frmäre lambda långsam reglering" bilen är en steg 3 trimmad volvo s70 t5 med 15500 mil på mätaren.
skulle en bredbands lambda råda bot på detta? kan man sätta något vid den främre lambdan så den "tror" att den jobbar med korrekta värden och därmd inte geer felkod.??
Alltså med en Bredbandslambda mäter du luften samt bränslet för att kunna se om den går för fett eller snålt alltså hjälper det inte att du köper en sådan om du nu inte vill veta vad du har för värden?
de tror jag. vad innebär egentligen långsam reglering? inte ens volvo kan ju ett hyfsat rakt svar på det.
Om det är en vanlig syresensor och inte "bredbands", så ger den en utgångssignal som hela tiden pendlar upp och ner när bränsle-luftblandingen når stoichiometri. Reglerkretsen har en inbyggd timer som beräknar när signalen skall ändra sig när den marginellt ändrar bränslemängden för att få den att korsa tillbaks igen. Om tiden till ny pendling tar för lång tid, så betyder det långsam reglering.
Det behöver inte vara syresensorn som är boven i dramat. Ofta kan det bero på en liten vacuumläcka eller att luftmassemätaren inte ger en korrekt utsignal.
Det bästa är att titta på realtidsdata från syresensor och luftmassemätare och se om det är rimliga värden som kommer ut. Det är inte alltid trivialt heller.
En "bredbandslambda" har inte denna korsningen. Den ger en utgångssignal som är proportionell mot bränsle-luftblandingen.
Får lägga till att det inte går att ersätta en vanlig syresensor med en "bredbands" utan att ändra i programvaran till motorstyrningen. Programvaran förväntar sig en pendling och inte en konstant signal.
de tror jag. vad innebär egentligen långsam reglering? inte ens volvo kan ju ett hyfsat rakt svar på det.
Om det är en vanlig syresensor och inte "bredbands", så ger den en utgångssignal som hela tiden pendlar upp och ner när bränsle-luftblandingen når stoichiometri. Reglerkretsen har en inbyggd timer som beräknar när signalen skall ändra sig när den marginellt ändrar bränslemängden för att få den att korsa tillbaks igen. Om tiden till ny pendling tar för lång tid, så betyder det långsam reglering.
Det behöver inte vara syresensorn som är boven i dramat. Ofta kan det bero på en liten vacuumläcka eller att luftmassemätaren inte ger en korrekt utsignal.
Det bästa är att titta på realtidsdata från syresensor och luftmassemätare och se om det är rimliga värden som kommer ut. Det är inte alltid trivialt heller.
En "bredbandslambda" har inte denna korsningen. Den ger en utgångssignal som är proportionell mot bränsle-luftblandingen.
Får lägga till att det inte går att ersätta en vanlig syresensor med en "bredbands" utan att ändra i programvaran till motorstyrningen. Programvaran förväntar sig en pendling och inte en konstant signal.
-- K
Så om man vill sätta i en Bredbands lambda så måste man mappa bilen med andra ord?
För att förtydliga Kavli´s svar ytterligare så är det även så att det krävs helt annan elektronik för att ta hand om en binär lambda ("vanlig syresensor") respektive en bredbandslambda. Så det är inte bara att ändra programvaran i motorstyrningen.
Dessutom så kan man ha helt olika motorstyrningsfilosofier beroende på om man har ett sprut med binär respektive bredbandslambda. Med bredbandslambda så kan man ha mappar som strävar mot andra lastvärden än lambda =1.
Moderna bilar med både bredbandslambda och binärsond har bredbandslambdan före katten för att styra insprutningen och binärsonden efter katten för att kontrollera att katten är hel.
Man kan även notera att det finns olika varianter av bredbandslambda. En bredbandslamdasond som sitter i en bil har bla kraven på sig att hålla länge och är inte alls lika snabb som en bredbandslambda man använder för att mappa.
/Göran
Kavli skrev:
Får lägga till att det inte går att ersätta en vanlig syresensor med en "bredbands" utan att ändra i programvaran till motorstyrningen. Programvaran förväntar sig en pendling och inte en konstant signal.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI