3348
Sök

Byte av packning till grenrör Volvo 940 ltt

50 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
Jo som rubriken lyder håller jag på att byta grenrörspackning men har stött på ett problem när man har skruvat av alla grenrörsbultarna sitter det en ensam bult som ett stöd för grenröret eller vad fan det är och den bulten var ganska dålig och blev rund sad för man kom ju bara åt med en ynklig block nyckel. sen såg jag att den satt fast i blocket med 2 skruv men jag måste ta bort hela fästet där oljefiltret sitter fast och undrar om det sitter några packningar på insidan och det inte typ hänger med massa grejer ut när man tar loss den? har aldrig gjort sånt jobb trodde det skulle vara lite lättare att byta några packningar nu blev det en hel service med big_smile Tacksam för svar hoppas ni fattar vad jag menar!

JRe

755 Inlägg
9 mars 2013
Lyckades du lösa detta? har samma satans bult och håller på bli förbannad fanskapet är runt och jag kommer fan inte åt med något har samt inget att värma med........ snart tömmer jag oljan igen efter mitt oljebyte då bilen inte har rullat 1m med nya oljan.... och skruvar ner hela oljefilter armen

If you want to win, You mustn't loose.

86 Inlägg
9 mars 2013
Varför inte o skruva av dem 2 bultarna som sitter i blocket till staget så är problemet ur världen.

755 Inlägg
9 mars 2013
Flanders74 skrev:
Varför inte o skruva av dem 2 bultarna som sitter i blocket till staget så är problemet ur världen.

Dem sitter likadant... satt på en hylsa på ena försökte dra loss han bulten började bli rund...... så mitt ända hopp är den ensamma muttern

86 Inlägg
9 mars 2013
MSpader skrev:
Flanders74 skrev:

Dem sitter likadant... satt på en hylsa på ena försökte dra loss han bulten började bli rund...... så mitt ända hopp är den ensamma muttern

oki. annars kapa staget med bågfil eller kap. så kommer det funka

755 Inlägg
9 mars 2013
Flanders74 skrev:
MSpader skrev:
Flanders74 skrev:

Man vill ju ha lite stabilitet när man skruvar tillbaka allting wink

86 Inlägg
9 mars 2013
MSpader skrev:
Flanders74 skrev:
MSpader skrev:

Man vill ju ha lite stabilitet när man skruvar tillbaka allting wink

Man får ju fixa ett begagnat eller nytt..

54 Inlägg
9 mars 2013
Gick det inte o värma lite o knacka på en 6 kantshylsa? Hade samma problem då jag försökte med en 12-kant

755 Inlägg
9 mars 2013
Harrig skrev:
Gick det inte o värma lite o knacka på en 6 kantshylsa? Hade samma problem då jag försökte med en 12-kant

trångt som fan med sandwichen sitta där.... snart sågar jag sönder stabilisatorn, håller på å gå berserk

Performance meck
342 Inlägg
10 mars 2013
lossa oljereturen när du gjort det tar du en ko fot och böjjer ut grenröret från toppen så lite som möjligt medans kompisen monterar nya pakningar med avgaspasta på båda sidor. 

har gjort så på antal bilar och funkar suveränt och skulle du dra av en pinnbult så är inte det hela värden funkar bra endå!

Lycka till vv

Mvh wistfors

755 Inlägg
10 mars 2013
wistfors skrev:
lossa oljereturen när du gjort det tar du en ko fot och böjjer ut grenröret från toppen så lite som möjligt medans kompisen monterar nya pakningar med avgaspasta på båda sidor. 

har gjort så på antal bilar och funkar suveränt och skulle du dra av en pinnbult så är inte det hela värden funkar bra endå!

Lycka till vv

Mvh wistfors

drog av 2 st, ska ta och byta alla 8, så tänkte att det blir enklare med grenröret ur vägen.. är avgaspasta ett måste?

Performance meck
342 Inlägg
12 mars 2013
MSpader skrev:
wistfors skrev:

Lycka till vv

Mvh wistfors

drog av 2 st, ska ta och byta alla 8, så tänkte att det blir enklare med grenröret ur vägen.. är avgaspasta ett måste?

akta så du inte drar många mer bara för det krävs 3stycken för det inte ska läcka!!!

hoppas det gick bra för dig och nej avgaspasta är inte ett måste men gu så skönt att slippa riva bort igen...

Mvh wistfors

755 Inlägg
12 mars 2013
wistfors skrev:
MSpader skrev:
wistfors skrev:

Lycka till vv

Mvh wistfors

akta så du inte drar många mer bara för det krävs 3stycken för det inte ska läcka!!!

hoppas det gick bra för dig och nej avgaspasta är inte ett måste men gu så skönt att slippa riva bort igen...

Mvh wistfors

Har hittat ett sätt att få loss den muttern, sen ska jag byta alla pinnskruvar i toppen. Eftersom 4/8 pinnskruvar hade rostat fast med mutter så drog man ut hela pinnskruvar, så började den läcka vid cylinder 2, skulle dra åt ena pinnbulten, ena hade gått av redan, då gick den andra sönder. Skall man använda kopparpasta på dem nya pinnskruvarna?

755 Inlägg
16 mars 2013
Sitter fortfarande fast.... är det en vänster eller höger gänga? big_smile

755 Inlägg
16 mars 2013
Efter några yttligare svordommar så släppte fanskapet big_smile

Sök