2506
Sök

Motor trimning av Audi 100 2.6?!

4 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
#1
Tjena.. har planer på att trimma min bil... Audi 100 2.6 -94

avgassystem med rensat på kat osv
öppet filter
chip

vad är det nästa steg ?


har runt 20 tusen att röra mig med till motorn just nu...

vad kostar en inte allt för värsting turbo konvetering ungefär ?


tacksam som för ´förslag

är ganska ny inom bil fronten


mvh.

10 287 Inlägg
16 juni 2006
#2
2.6:an är en V6:a , alltså behöver du dubbla turboaggregat etc etc. Detta är varken enkelt eller billigt plus att du kommer att få problem i besiktingshallen.

Tyvärr är man nog ganska ställd i ett sådant här läge och rådet är som till alla andra i denna situation - vill du trimma, köp en bil som äär vettig att trimma, dvs en bil som redan från början har turbo.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
#3
okej.... så hur mkt ger det och fixa till toppen då ? skulle iaf vilja ha ut 220+ hk..  är vell runt 150-160 org tror jag.. är det mkt jobb o byta till en 2.8 liters motor då tro smile
Senast redigerat av jookke (16 juni 2006)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 juni 2006
#4
jookke skrev:
okej.... så hur mkt ger det och fixa till toppen då ? skulle iaf vilja ha ut 220+ hk..  är vell runt 150-160 org tror jag.. är det mkt jobb o byta till en 2.8 liters motor då tro smile

Glöm det med 20.000....


4 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
#5
okej.... hur mkt ger filter, avgas och sportluftfilter ungefär ? vet en här i degerfors som fixar till toppar billigt också

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 juni 2006
#6
jookke skrev:
okej.... hur mkt ger filter, avgas och sportluftfilter ungefär ? vet en här i degerfors som fixar till toppar billigt också

från degerfors? bor själv i kga...*host* för mycket off-topic

Sportfilter&avgas ger dig förmodligen = 0hk på sin höjd 3hk ger dig skönt ljud dock.......är det effekt du är ute efter så börjar du med toppen.....porta/plana/Extraktor/vassare Kammar  detta kan du OM du får toppen billigt få ihop med ca 20.000 ger inte värst mycket hästar men du kommer iaf känna mer kräm.


säger dock som sharky skaffa turbo bil om du vill trimma billigt.
Senast redigerat av MeloveGolf (16 juni 2006)


10 287 Inlägg
16 juni 2006
#7
"Billigt"...host...

Det är per definition aldrig billigt att trimma seriöst/nyare bilar. Chippa kan kan göra rätt
billigt på turbobilar men vill man ha mer än så då får man åka till banken med mössan i hand.

/Göran

MeloveGolf skrev:
säger dock som sharky skaffa turbo bil om du vill trimma billigt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
16 juni 2006
#8
Sharky skrev:
2.6:an är en V6:a , alltså behöver du dubbla turboaggregat etc etc.

...eller en snurra med twin entry....hursom blir det rätt mycket rördragning .

MVH Jonas
..............

192 Inlägg
16 juni 2006
#9
köp en S4:a istället wink


Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 juni 2006
#10
Sharky skrev:
"Billigt"...host...

Det är per definition aldrig billigt att trimma seriöst/nyare bilar. Chippa kan kan göra rätt
billigt på turbobilar men vill man ha mer än så då får man åka till banken med mössan i hand.

/Göran

MeloveGolf skrev:
säger dock som sharky skaffa turbo bil om du vill trimma billigt.


Billigt inom vissa gränser dvs rabatt kompisar som kan fixa osv....


4 Inlägg
21 juni 2006
Trådstartare
#11
okej.. blir det billigare & lättare och köpa en 2.8 motor ifrån skroten och stoppa och trimma?smile

mvh

Örebroare i exil
970 Inlägg
21 juni 2006
#12
mitt tips till dig är att du säljer av din 100 och köper dig en S4 2.2T med samma kaross. så har du dina 220 hästar (eller är det 230 hk?) och ett fint utgångsläge om du skulle vilja trimma i framtiden smile

Hej FRA!

Rohdin
21 juni 2006
#13
Sharky skrev:
2.6:an är en V6:a , alltså behöver du dubbla turboaggregat etc etc. /Göran

hur funkar det på GMC Typhoon och dom då? dom har ju V6 Turbo

10 287 Inlägg
21 juni 2006
#14
Ingen aning på GMC. Men det finns bilar där man har drigt ihop grenrören runt motorn. Sådana kit torde dock vara sällsynta till Audi med V6.
Titta tex på Porsche 944Turbo så får du se intressant lösning....

/Göran

Rohdin skrev:
Sharky skrev:
2.6:an är en V6:a , alltså behöver du dubbla turboaggregat etc etc. /Göran

hur funkar det på GMC Typhoon och dom då? dom har ju V6 Turbo

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
21 juni 2006
#15
GMC kan jag inte svara för men "det vanliga" brukar vara antingen dubbla turbos eller som jag skrev "twin entry" dvs en turbo med avgashus med 2 ingångar men man driver en turbin.

Exempel från Scania V8:
http://www.geting.se/image.php/ScaniaV8bak.jpg

MVH Jonas
..............

2 123 Inlägg
21 juni 2006
#16
Om du vill få ut så mycke häst på din bil så har du en del jobb vill jag lova.
Blir att borra blocket till större volym, Plana toppen för högre kompression, Vassare kamaxel,
Kraftigare ventiler och säten, värre kolvar, kraftigare vevstake m. m
Det är bra mycke jobb och kostar ännu mera pengar.
Så med dom 20k kommer du inte långt.
Säger som dom andra sälj Audin och köp en turbo bil.
En 200sx s13 kanske ?

Rohdin
22 juni 2006
#17
tack för svaren Sharky å jonTe,som du skrev så kan det vara möjligt med "twin entry" på dom men verkar inte vara nån turbo med avgashus som ¨på Scania motorn..iofs har jag inte hittat nån riktigt bra bild på Typhoon motorn heller...

Sharky:Menar du att Porsche 944 T har en sån lösning med grenröret?

41 Inlägg
22 juni 2006
#18
tycker du ska byta till en s4 motor, om v-lådan passar, en sån kan du få för runt 10-15000 och sedan chipar du den så har du runt 260-280 hk


31 Inlägg
23 juni 2006
#19
Sälj bilen du har och köp en s4, sen chippar du den för en rimlig peng så har du en mycket roligare bil än du nånsin kommer få med den du har idag.

//Johan

Att vara tvåa är att vara första förloraren

10 287 Inlägg
23 juni 2006
#20
Porsche 944 har så låg motorhuv att motorn ligger extremt lutad åt höger så man fick inte rum med turbo på avgassidan utan man drog ett grenrör runt hela motorn och satt turbon på vänster sida.

/Göran

Rohdin skrev:
Sharky:Menar du att Porsche 944 T har en sån lösning med grenröret?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök