3405
Sök

BMW 540 E39 typ död :(

???
661 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Tjena.
Min 540 vill inte vara med i matchen längre sad
Började med att den blev orklös och ryckte som f*n när man körde. efter ett par 100 meter gick de som vanligt.
Hade bilen inne för annat och dom kollade ryckningarna samtidigt. Hade fått in Kylvatten i databoxen sad Dom torkade ut och fixade och sen gick bilen bra...
Tills idag.
Nu rycker den satan och är okörbar. Håller full gas och den sackar och sedan dör helt. men den går jämt och fint på tomgång.
Men står den på tomgång nån minut och sen kör iväg så går det nån kilomenter. sen samma visa igen.
Gasar ja när ja stor still låter det som den misständer ordentligt, blöddrar och studsar sad

Ryckte ur LMM och då blev det ju såklart tomgångsförändring men den gick lika illa. Troligen den som är trasig? Inga felkoder lr motorlampa som lyser,

Även tryckklockan eller va de nu heter som sitter på soppafiltret är dålig så den ska bytas.

Så nu undrar jag om det kan vara p.g.a soppa filtret den rycker?'
Om LMM e paj, borde det väl inte märkas skillnad när man kopplar ur den? men borde väl gå lika illa hela tiden och inte bara ibland?
Om databoxen är kvaddad. borde den inte gå illa hela tiden då?

Eller om det är nått annat???
Inga felkoder visar att nått är fel.

sad

1 482 Inlägg
30 maj 2010
Databoxen kan va pajj ja. Kan ha ärgat ordentligt där inne. Kan gå att putsa och rengöra.

Det kan även vara soppan.
För din skulle hoppas jag att det är soppan och håller tummarna för att det inte är boxen...

BLT Service
Theracords Music Label

???
661 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Noxxer skrev:
Databoxen kan va pajj ja. Kan ha ärgat ordentligt där inne. Kan gå att putsa och rengöra.

Det kan även vara soppan.
För din skulle hoppas jag att det är soppan och håller tummarna för att det inte är boxen...

jag befarar boxen faktist sad
ska försöka få bilen till jobbet imorgon... kan skruva bort boxen o kika..
ska även försöka få tag i en lmm och testa med. eftersom den går lika illa oavsett om den är ipluggad lr inte.

1 210 Inlägg
30 maj 2010
Vevaxelgivare?? har en arbetskamrat som hade samma fel på sin 540... byte givaren så försvan de..

???
661 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
har haft de i tankarna me... inge felkoder dock sad men om ja tar mig till jobbet imorrn ska ja kolla felkoderna igen o sen får den stå där tills den e körbar sad

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
30 maj 2010
Eftersom du haft de initiala felet med kylvatten i databoxen och symtomen var lika som då, så känns de som de är de igen, en databox som en gång blivit skadad har ofta skadan kvar i mindre eller större omfattning. Skulle vara intressant om du fick ta i en bytesbox från skrot och testat den.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

???
661 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Niklasw skrev:
Eftersom du haft de initiala felet med kylvatten i databoxen och symtomen var lika som då, så känns de som de är de igen, en databox som en gång blivit skadad har ofta skadan kvar i mindre eller större omfattning. Skulle vara intressant om du fick ta i en bytesbox från skrot och testat den.

Ja. de "skumma" är ju att bilen ändå gick i en vecka innan de återkom..
Och BMW kan inte med sina instrument "gifta in" en beggad box sad Måste isf bli en ny. om ingen mindre firma kan göra de vilket inte borde vara några bekymmer tycker jag.

???
661 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Anledningen till att västkan kom in i boxen är avhjälpt iaf. läckte in via en kontakt/givare som nu är borttagen då den enligt BMW inte vad nödvändig.
Ska jag skriva en utförlig beskrivning på vad dom sa då blir det ett gäng rader tongue

???
661 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
testade med en beggad lmm idag och de blev ingen som helst skillnad... nu vet ja dock inte skicket på den men tråden var hel iaf...

Däremot tog jag bort 2st stift och kikade på dom.. vad tycker ni om dom tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29805/942040_wx6kbj.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29805/942041_bjq7nh.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29805/942042_x6mkkf.jpg

1 482 Inlägg
31 maj 2010
Det går visst att koda in en box. Därimot kan inte bmw göra det, eller dom kan men dom gör det bara inte.

Det är 50% chans att man kan koda in en beggad box.

BLT Service
Theracords Music Label

???
661 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Noxxer skrev:
Det går visst att koda in en box. Därimot kan inte bmw göra det, eller dom kan men dom gör det bara inte.

Det är 50% chans att man kan koda in en beggad box.

vad för typ av firma kan göra de då? trimfirma typ?
hm 50% va lite väl... en beg box är ändå dyr om de inte går sad
Vad tycker du om stiften?

???
661 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
hm... inte glad idag riktigt.... tog bort alla stiften och en av dom badade i olja sad
aja. där är nog felet skulle jag tro...

135 Inlägg
2 juni 2010
_Tony_ skrev:
hm... inte glad idag riktigt.... tog bort alla stiften och en av dom badade i olja sad

Tror inte det är felet. Ett vanligt fel på bmw är att dom här ventilskåpspackningarna ger sig. är inget som påverkar motorn, min 325a är "dränkt" i 4 cylindrar, och min 530 hade även de problemet i en av cylindrarna.. Det är väldigt enkelt att byta.

???
661 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
gasolinbloood skrev:
_Tony_ skrev:

Tror inte det är felet. Ett vanligt fel på bmw är att dom här ventilskåpspackningarna ger sig. är inget som påverkar motorn, min 325a är "dränkt" i 4 cylindrar, och min 530 hade även de problemet i en av cylindrarna.. Det är väldigt enkelt att byta.

packningen i sej päverkar väl inte kanske men om stiften är så blöta att de rinner av dom så tror ja garanterat att de har ett finger me i spelet... blir ju lixom ingen gnista..

135 Inlägg
2 juni 2010
_Tony_ skrev:
gasolinbloood skrev:
_Tony_ skrev:

packningen i sej päverkar väl inte kanske men om stiften är så blöta att de rinner av dom så tror ja garanterat att de har ett finger me i spelet... blir ju lixom ingen gnista..

Jojo det är självklart så, men de ska inte vara så mycket problem som din har för 1 cylinder inte fungerar/knasar. Ja menar tar man bort en tändhatt så ska bilen vara "likadan" men vara segare.
Men jag tror också det är boxen som strular.
Senast redigerat av gasolinbloood (2 juni 2010)

???
661 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
jo de e klart..
enda felen jag vet om är stiften nu o grejen på soppafiltret som e typ slut... kanske samspelar...
intalar mig själv att boxen är hel iaf tongue

1 482 Inlägg
3 juni 2010
gasolinbloood skrev:
_Tony_ skrev:
gasolinbloood skrev:

Jojo det är självklart så, men de ska inte vara så mycket problem som din har för 1 cylinder inte fungerar/knasar. Ja menar tar man bort en tändhatt så ska bilen vara "likadan" men vara segare.

Raka sexorna är väll "likadana" om dom går på 5cyllar förrutom att dom låter konstigt.

Men v8orna är verkligen inte likadana om dom tex går på 7 cylindrar. Hela bilen skakar och det ser ut som motorn ska skutta ur bilen. Tänk på att dom ligger i V och inte I

BLT Service
Theracords Music Label

???
661 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
gasolinbloood skrev:
_Tony_ skrev:
gasolinbloood skrev:

Det var ventilkåpspackningen + stift big_smile
ska byta lmm oxå då den är dålig. men bilen går smile

135 Inlägg
8 juni 2010
_Tony_ skrev:
gasolinbloood skrev:
_Tony_ skrev:

Det var ventilkåpspackningen + stift big_smile
ska byta lmm oxå då den är dålig. men bilen går smile

Jasså, se där. skönt att de löste sig smile

Sök