3461
Sök

Audi haveri!

4 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#1
Hejsan

Kenneth heter jag och är ny här på detta forumet!
Är lite nyfiken på om fler har blivit drabbade av samma som mig?
Min bil, en Audi A3 2,0t av 2006 års modell stannade för ett tag sen när jag var ute och körde!
Blev bärgad via Audis mobilitetsgaranti till närmaste verkstad där det konstaterades att kamkedjan hade gått av och följden blev att topp mm gick åt helvete!
Bilen var då 3 år och 8 månader drygt och hade precis gått 5000 mil!
Självklart täckte ju maskinskadeförsäkringen en stor del av kostanden men hade en självrisk på 30 procent av kostanden så man blev 10 000 sek fattigare!
Kunde inte riktigt svälja att en så ny bil kunde drabbas av ett sånt fel så tog kontakt med Audis kundtjänst för privatpersoner på deras hemsida!
Fick svaret att bilen är ju gammal och sådana saker får man räkna med!
Påpekade att bilen är märkes-servad och helt orignal och oskruvad men hon stod fast vid att bilen var gammal och lite reprationer fick man räkna med!
Så frågan är, är det bara jag som tycker att en premiumbil som Audi själv kallar det i sin tidning som kommer hem i brevlådan lite då och då skall hålla bättre eller skall man bara vara tyst och svälja det som hände?

Mvh
Kenneth

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 maj 2010
#2
2,0T har kamREM.
Hur långt har bilen gått? Har du gjort kamremsbyten enligt anvisningarna?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

4 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#3
Bilen har både kamrem och kamkedja!
Bilen hade gått 5042mil!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 maj 2010
#4
Både rem och kedja, njaa, nu tror jag allt vi blandat ihop ngt.
Det finns remmar som driver annat, tex generator osv.
Men den vi pratar om nu är den som driver kamaxeln.
Och då har man antingen rem eller kedja. inte båda.
Och på din motor är kamaxeln remdriven.

Då är det väldigt viktigt att se till att bytes intervallerna följs.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Stålmannen
465 Inlägg
30 maj 2010
#5
Tror att det är så att det är kamkedja mellan kammarna bara. Sen är det rem som vanligt ner till vevaxeln.


4 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#6
Master_J
Precis så fick jag det förklarat för mig på verkstaden!

9 108 Inlägg
30 maj 2010
#7
Förstår inte riktigt frågan, anser du att du inte borde betala eller är det bara Audis kvalitet du ifrågasätter?

Redigera din rubrik och frågeställning lite för just nu ser det mer ut som ett blogginlägg tycker jag smile

rubriksanvisningar: http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 maj 2010
#8
KennethHBG skrev:
Bilen har både kamrem och kamkedja!
Bilen hade gått 5042mil!

Oavsett så skall 2.0t byta kamrem (jag är rätt så säker på att där sitter en rem) först vid närmre 20.000 (Har för mig det var 18´)mil. Och har den fått service på märkesverkstad i hela sitt liv skall det inte spela någon roll om det är 1000 eller 100.000mils intervall på bytet; Det skall de hålla reda på så länge kunden bara lämnar in bilen när serviceindikatorn meddelar så.

Att en knappt fyra år gammal Audi som fått service enligt boken på märkesverkstad havererar är riktigt illa, men det händer även "den bäste". Men att de inte står för det är riktigt uselt, självklart skall de stå för din självrisk och gör de inte det så gå vidare med ärendet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 maj 2010
#9
Master_J skrev:
Tror att det är så att det är kamkedja mellan kammarna bara. Sen är det rem som vanligt ner till vevaxeln.

Ja självklart, får skylla på att jag vart uppe sedan 03,15 tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 maj 2010
#10
KennethHBG skrev:
Master_J
Precis så fick jag det förklarat för mig på verkstaden!

Men var det kamremmen eller den lilla kedjan som gick av? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#11
Rquired skrev:
KennethHBG skrev:
Master_J
Precis så fick jag det förklarat för mig på verkstaden!

Men var det kamremmen eller den lilla kedjan som gick av? smile

Det var den lilla kedjan som gick av!

Stålmannen
465 Inlägg
30 maj 2010
#12
LeafBox skrev:
Master_J skrev:
Tror att det är så att det är kamkedja mellan kammarna bara. Sen är det rem som vanligt ner till vevaxeln.

Ja självklart, får skylla på att jag vart uppe sedan 03,15 tongue

Då har jag överseende med det. Jag har bara varit uppe sen 04:40 wink


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
30 maj 2010
#13
haha den är gammal och sånt händer.. bullshit svar om du frågar mig.. bilen är typ ny och har rullat några tusen mil så nej det ska inte hända inte på bilar som kostar 350k ny...

sen vad det gnälls om servicen.. kamremen ska väll hålla 12k eller 8år minst på audibilarna

2slow

358 Inlägg
30 maj 2010
#14
nyare audibilar som din 2006 2.0T så byts remmen vid 18k mil och skall "besiktas" vid varje service, då man kollar så att inga sprickor osv uppkommit så att man måste byta den innan..

Gällande den "lilla" kedjan så är de nog tyvärr bara shit happens som gäller..

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!


Sök