3338
Sök

940 turbo- 96 tvärdog.

14 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#1
hej!  nu har det gått ca. en månad sen bilen tvärdog när jag pressade den rätt hårt. Har hållt på å byta delar hit och dit men ingenting verkar fungera, tänkte därför kolla om någon har nån koll på sånt hära.
det började i alla fall med att jag laddade ca. 1 bar och varvade typ 4 000 sen utan något särskillt ljud dog den. har efter det kollat turbon, den var hel. drog lös toppen och topplockspackningen var hel den med, den har inte heller skurit.
eftersom att inte varvmätaren rör på sig när startmotorn drar runt antog jag att det kunde vara vevaxellägesgivaren så den bytte jag, inget hände.. har även testat med en annat tändbox.
eftersom att den inte tänder alls utan bara vevar på bytte jag även tändspolen som brukar kunna gå sönder men ingenting hände. alla stift får dock gnista. bränslet var nästa sak som slog mig, drog därför bort spridarbryggan och vred på nyckeln, alla ger soppa. har även bytt tempgivaren och fettat in alla givarkontakter men ingenting verkar hända!
Kan även nämna att någon månad innan den dog har den varit väldigt svårtstartad sådär när den är halv varm.De vill säga att när man kört i fem minuter och stängt av bilen tar det ca 3 minuters nötande på startmotorn innan den går igång.
Väldigt konstigt problem i och med att den inte ens vill tända någonting även fast det finns gnista och bensin.. Kan även säga att varvmätaren fortfarande inte rör på sig även fast jag bytte vevaxellägesgivaren.
vore kul om någon förstog sig på detta förjävla problem!

Mvh/Gustav.

1 915 Inlägg
30 maj 2010
#2
Har du kollat felkoder ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

10 287 Inlägg
30 maj 2010
#3
Jag  vet i alla fall en 940 som vägrade starta och två verkstäder misslyckades tills min garagepolare Stefan insåg att kamdrevet på veven hade släppt.
Man får börja titta på sådana där udda saker om man har både gnista och spridarna ger soppa.
Jag har något svagt minne av att jag rev i en 96:a för några år sedan som jävlades rent allmänt och hittade vad som såg ut att vara en farbriksmonterad startspärr i bilen. Den bilen gick bra när jag rev ut skiten. (det var alltså inte som 97/98 med startspärr i bränsleboxen).

Det låter ju som att bränslereläet skulle vara ok eftersom du har soppa men jag skulle byta det ändå.
Jag skulle även kontrollmäta soppatrycket.

Har du kört tanken tom någongång?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

871 Inlägg
30 maj 2010
#4
komptesta även alla cylindrar.


14 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#5
oj, snabba svar!big_smile
felkoderna försökte jag kolla med en såndär hemmgjort läsare bestående av en multimeter och två kablar men fick inte fram ett skit:(  Men jag har väll kollat det mesta och de känns som att jag skulle ha upptäckt om de är nått riktigt konstigt som ha hänt typ att drevet ha släppt.. jo bränslerelät kollade ja faktiskt häromdan, öppnade upp det med allting såg fint ut!
haha jo soppatorsk har man väll råkat på några gånger, men de händer väll ingenting då?

funderar på varvmätaren, ingen som har någon aning vad som kan göra att den står still?smile

/Gustav

10 287 Inlägg
31 maj 2010
#6
Jo det gör det....
Det samlas skit i botten på tanken med åren som sugs in i bränslefiltret och kan täppa till det rejält.

Varvräknaren har jag inget bra svar på men se till att du har bra med spänning i batteriet när du provstartar.

/Göran

gustaw skrev:
haha jo soppatorsk har man väll råkat på några gånger, men de händer väll ingenting då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 915 Inlägg
31 maj 2010
#7
Hur gjorde du när du kollade felkoder ?
Beskrivning hur det ska kopplas finns här: http://www.zatzy.com/attachments/allmae … vo-850.pdf


gustaw skrev:
oj, snabba svar!big_smile
felkoderna försökte jag kolla med en såndär hemmgjort läsare bestående av en multimeter och två kablar men fick inte fram ett skit:(  Men jag har väll kollat det mesta och de känns som att jag skulle ha upptäckt om de är nått riktigt konstigt som ha hänt typ att drevet ha släppt.. jo bränslerelät kollade ja faktiskt häromdan, öppnade upp det med allting såg fint ut!
haha jo soppatorsk har man väll råkat på några gånger, men de händer väll ingenting då?

funderar på varvmätaren, ingen som har någon aning vad som kan göra att den står still?smile

/Gustav

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

14 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#8
Tror inte det har med soppan å göra i och med att pumpar fram till spridarna, däremot när jag kollade felkoder drog jag inte riktigt som på beskrivningen utan använde mig av två kablar som båda var av skalade på mitten som jag drog till multimetern. ena satte jag på 5:ans hål och andra på det jag ville ha koder från, sen kortslöt jag. fick då inte fram några spännigsrubbningar utan bara en konstant spänning, men ska testa som det står på beskrivningen idag, tack! men det är fortfarande konstigt varför varför varvräknare inte verkar få någon signal? finns det något vanligt ställe där man brukar kolla efter kabelbrått?

/Gustav

10 287 Inlägg
31 maj 2010
#9
Kolla trycket innan du ropar hej.

Och har inte du en 96:a med OBD II uttaget i kupen? (för felkoderna)

/Göran

gustaw skrev:
Tror inte det har med soppan å göra i och med att pumpar fram till spridarna,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#10
jo exakt jag har obdII mellan sätena men i lånken stod det hur man kollar utan obdII-apparat

14 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#11
försökte få fram någon felkod idag men gick fan inte, tror det är för lite ström i bilen. någon som har något annat tips, typ nån jord som brukar släppa osv?smile

14 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#12
okej updates:
bilen får massvis med soppa samt att stiften luktar bensin.
dock får den enbart gnista precis i början, alltså ingen gnista när man nöter på startmotorn.
testa byta tändmodulen vid batteriet också utan någon effekt.
varvmätaren står fortfarande stilla.
slutsatsen  för idag är alltså att det har någonting att göra med tändningen. utesluter tändkablar, rotor och fördelarlock eftersom att den tvärdog mitt på vägen. tändspolen, tändmodulen eller tändboxen kan det heller inte vara, vad finns kvar? :S

/Gustav

10 287 Inlägg
1 juni 2010
#13
Det luktar trasig bränslebox.

Att gnistan försvinner beror i så fall på att lastsignal saknas från bränslebox till tändbox. Direkt när man vrider på starten så får man gnista utan denna lastsignal men sedan när man står och nöter så väntar tändboxen på att få lastsignal från bränsleboxen och utan korrekt sådan så skall inte tändboxen leverera gnista. (denna lastsignal är ett derivat av signalen från AMM till bränslebox. Tändboxen behöver också få denna signal för att sätta rätt tändläge)

Det skulle vara makalöst bra att få felkoder utlästa från tändbox och bränslebox......

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 Inlägg
1 juni 2010
#14
hade samma problem på en gammal 16v. visade sig att det var tändsteget som hade packat ihop.

10 287 Inlägg
1 juni 2010
#15
Om du läser inlägg nr 12 så ser du att Gustaw har bytt denna också.
Men annars - ja, den brukar packa ihop ibland.

/Göran

tobbz skrev:
hade samma problem på en gammal 16v. visade sig att det var tändsteget som hade packat ihop.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#16
okej men om bränsleboxen är trasig skickas väll ingen soppa ut genom spridarna?
läste i en annan tråd om att signalen till tändspolen alltså +15 går ifrån tändmodulen/steget genom varvmätaren och sedan till spolen. varvmätaren snappar upp signalen och räknar ut varvtalet. efter som motorn varken får gnista eller varvtal känns det ganska troligt att varvmätarn kortslutits. tänkte kolla det imorgon, men kan man dra en kabel direkt från batteriet till spolen istället för att dra från tändmodulen?

/Gustav

10 287 Inlägg
1 juni 2010
#17
Nu får vi hålla i hatten här.....

Vart läste du det nånstans....roll

Så här är det: Tändspolen har två lågspänningsterminaler. Till den ena är 12V ansluten (terminal 15 på Boschspråk) via radioavstörningsreläet (som sitter på vänster hjulhustorn). Den andra terminalen (röd/vit ledning) går till tändslutstegets utgång ( 4/15 pin 1 om man tittar i Volvos servicemanualer). På denna röd/vita ledning sitter en skarv som går vidare in till varvräknaren.
Det är inte så att signalen går in och vänder på något sätt.

Ergo:

- Rör sig inte varvräknaren så har man ingen signal ut från pinne 1 på tändslutsteget.

Varför det är så är en helt annan sak. Det kan vara si så där tio olika orsaker och dom flesta är bortresonerade vid det här laget.


Och om bränsleboxen är trasig så är det inte helt ovanligt att utgången som driver spridarna (pin 18 på bränsleboxen) är kortsluten mot jord vilket leder till att spridarna står och pissar.

Och du kan INTE dra en kabel från batteri till spolen för att ersätta tändmodulen.

Det känns lite långt att flyga upp från Stockholm men har du ingen som kan fungera som en extra hjärna och hjälpa till att gå igenom allt systematiskt en gång till.

(och felkoder skulle vara bra liksom.....)

/Göran


gustaw skrev:
okej men om bränsleboxen är trasig skickas väll ingen soppa ut genom spridarna?
läste i en annan tråd om att signalen till tändspolen alltså +15 går ifrån tändmodulen/steget genom varvmätaren och sedan till spolen. varvmätaren snappar upp signalen och räknar ut varvtalet. efter som motorn varken får gnista eller varvtal känns det ganska troligt att varvmätarn kortslutits. tänkte kolla det imorgon, men kan man dra en kabel direkt från batteriet till spolen istället för att dra från tändmodulen?

/Gustav

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#18
okej tack för hjälpen sharky! big_smile har tyvär ingen som är värst hajj på bilel men ja ska försöka få till det här!

så om jag förstått det här rätt spelar det ingen roll om varvmätare är kortsluten, tändspolen ska få signal och bilen ska starta ändå.

men jag testade att riva lös spridarbryggan med spridarna på sen la jag två papper framför och drog rund på startmotorn, strålarna kom som dom ska göra alltså i rätt ordning och inte alla på samma gång. men däremot vet jag inte hur pass stark den strålen ska föra för det såg med ut som du sa, att dom stod å pissade soppa.

men finns det något sätt man kan mäta upp bränsleboxen och kolla satt den är ok? är de bara riva upp å kolla efter kortslutning?

jo ja ska försöka få tag på en riktig obdII mätare så att ja kan kolla koderna.

10 287 Inlägg
1 juni 2010
#19
Tyvärr så måste du ha sett i syne. Alla spridare sprutar samtidigt. pissar dom lite hur som helst så att det ser ut som dom sprutar en efter en så skulle jag mäta sopptrycket.
Om bränsleboxens utgång är kortsluten så står spridarna helt öppna och matar si så där drygt en liter per minut tillsammans om man har fullt soppatryck.
Och du kan inte se om boxen är bränd genom att öppna och titta.

Starta inte en jättebrasa när du håller på med spridarna nu bara.

Om det kliar i fingrarna innan du har fått felkoder utlästa så kan du ju alltid prova att:
1: sätta i nya torra stift
2: dra loss alla spridarkontakter
3: Se om den hostar igång med startgas.

/Göran

P.S Tänk på att du nollar alla felkoder om du tar bort batteriet.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#20
okej men det konstiga är att även om spridarna bara matar en liten volym bensin så ska den ändå hicka igång nångång för att sedan direkt dö, men den gör inte ens de, låter precis som den inte får någon gnista ska ta och testa med en annan bränslebox och kolla jorden så att den inte har slitit sig..
men alltså spole har ström både i primär och sekundärspolen så att det är väldigt konstigt att den inte ger gnista till stiften..

haha klia i fingrarna kommer det nog inte göra, har nationella prov imorron;P men jag har hunnit testa allt de där utan resultat:|

/Gustav


Sök