Nu får vi hålla i hatten här.....
Vart läste du det nånstans....
Så här är det: Tändspolen har två lågspänningsterminaler. Till den ena är 12V ansluten (terminal 15 på Boschspråk) via radioavstörningsreläet (som sitter på vänster hjulhustorn). Den andra terminalen (röd/vit ledning) går till tändslutstegets utgång ( 4/15 pin 1 om man tittar i Volvos servicemanualer). På denna röd/vita ledning sitter en skarv som går vidare in till varvräknaren.
Det är inte så att signalen går in och vänder på något sätt.
Ergo:
- Rör sig inte varvräknaren så har man ingen signal ut från pinne 1 på tändslutsteget.
Varför det är så är en helt annan sak. Det kan vara si så där tio olika orsaker och dom flesta är bortresonerade vid det här laget.
Och om bränsleboxen är trasig så är det inte helt ovanligt att utgången som driver spridarna (pin 18 på bränsleboxen) är kortsluten mot jord vilket leder till att spridarna står och pissar.
Och du kan INTE dra en kabel från batteri till spolen för att ersätta tändmodulen.
Det känns lite långt att flyga upp från Stockholm men har du ingen som kan fungera som en extra hjärna och hjälpa till att gå igenom allt systematiskt en gång till.
(och felkoder skulle vara bra liksom.....)
/Göran
gustaw skrev:
okej men om bränsleboxen är trasig skickas väll ingen soppa ut genom spridarna?
läste i en annan tråd om att signalen till tändspolen alltså +15 går ifrån tändmodulen/steget genom varvmätaren och sedan till spolen. varvmätaren snappar upp signalen och räknar ut varvtalet. efter som motorn varken får gnista eller varvtal känns det ganska troligt att varvmätarn kortslutits. tänkte kolla det imorgon, men kan man dra en kabel direkt från batteriet till spolen istället för att dra från tändmodulen?
/Gustav