3720
Sök

Hur hjälper turbon sänka bränsleförbrukningen?

44 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#1
Hur hjälper turbon sänka bränsleförbrukningen?
Ett svar man fick höra var att biltillverkarna kan göra mindre motorer effektivare med överladdning satt man slipper ligga onödig slant på större motorer och det kanske låter vettigt, men vad är själva förklaringen till att bränsleförbrukningen minskas med turbon.

Om man nu kan få in mer luft med hjälp av kompturbinen så måste ju man tillsätta mer bränsle, borde det inte bli dyrare med turbo ?
Senast redigerat av Goffen (1 juni 2010)

1 224 Inlägg
1 juni 2010
#2
Bra poäng, funderat lite på det också.. Snart blir det krig i den här tråden big_smile

i-vtec Do you?

Fartygsingenjör
550 Inlägg
1 juni 2010
#3
Ja kanske kan börja med en annan rubrik så blir den inte låst direkt wink

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

653 Inlägg
1 juni 2010
#4
Jävligt intressant poäng du har där!

Haha väntar med spänning på kriget tongue

Smoke tires not drugs

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 juni 2010
#5
Om man ser två likadana motorer, säg 2.0 liters motorer med samma bränslesystem osv, en med och en utan turbo så kan jag inte tänka mig att turbon är billigare.

Men ser man turbon som ett alternativ istället för högre litervolym säg en 1.8T istället för en 3.0 sugis, båda med liknande effekter så är nog turbon snålare.

Tror jag generellt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 juni 2010
#6
Som föregående. Bil A släpar runt på en 3,6-liters sugmotor, medan bil B har en 2,0-liters turbomotor. Båda har 270 hk säger vi. Som vi alla känner till drar bilen med turbo vid normal körning flera deciliter mindre. Större motorvolym drar mer bränsle vid ett givet varvtal. Utnyttjar man däremot turbon och kör hårt sticker ju förbrukningen iväg. Största delen av tiden när man Svensson-kör är ju en stor motor onödig. Den största fördelen som jag ser det är att man kan ha en snålare bil med mindre motorvolym men med likvärdig effekt som en sugis med upp till dubbla motorvolymen eller mer.

Jag kan just SAAB, och jämför du en 900 2,0 sugis 130 hk med en 2,0T 185 hk drar turbon mindre enligt instruktionsboken. Några centiliter.
Senast redigerat av Andromeda (1 juni 2010)


154 Inlägg
1 juni 2010
#7
Större cylindervolym = mer massa = mer bränsle för att förflytta kolvarna, jämfört med en motor med mindre cylindervolym.

950 Inlägg
1 juni 2010
#8
Genom att använda en liten turboladdat motor i en relativ stor bil, gör att man reducera pumpförlusten i motorn. När gasspjället är öppet är pumpförlusten liten och när gasspjället är stängd är pumpförlusten stor. Så när man kör vanligt med en motor med liten slagvolum måste gasspjället öppnas mer än när man kör med en motor med stor slagvolum. Nackdelen med en liten motor är att den saknar toppeffekt och vrid, så genom att ha en turboladdare på motorn, fixar man mer moment och högre toppeffekt.
På turbomotorer har man lägre kompression, men vinsten med reducerat pumpförlust är större, så summan blir lägre förbrukning.

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juni 2010
#9
Turbon använder ju energin i avgaserna som annars går till spillo för att mata motorn med ny luft.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 758 Inlägg
1 juni 2010
#10
Som Dansken och torpis är inne på så är det egentligen den totala effektiviteten hos motorn som avgör.
I grund och botten spelar det ju ingen roll om motorn är en stor sugis eller en liten turbo - för att uträtta samma arbete krävs ju samma effekt.
Det fina med en turbomotor är att den så att säga ger två motorer i en. Har du t.ex. en 5-liters sug-V8 på 400 hk så har du troligtvis gott om effekt i hela registret - även om du ligger på högsta växeln och kör om i motorvägsfart så skjuter det antagligen på rätt bra även om du inte gasar så värst mycket. Även om den har högt vridmoment så kan det vara svårt att köra en sån motor snålt eftersom du har hög effekt oavsett vart i varvtalsregistret du befinner dig. Är så att säga lätt att man "tar i lite för mycket" - även ett litet tramp på gasen ger dig hög effekt, vilket förvisso tar dig om bilen framför snabbt, men kanske lite onödigt snabbt?
En 2-liters turbo-fyra på 400 hk däremot går ju i princip som en 2-liters sugmotor om du ligger på så låga varv att du inte får laddtryck. Blir alltså enklare att ta i "lagom" mycket för att komma förbi framförvarande. Och skulle du ha bråttom om är det bara att växla ner så du får laddtryck och har alla hästarna till förfogande. Är liksom enklare att portionera ut effekten.

1 570 Inlägg
1 juni 2010
#11
Bra förklarat smile

7 399 Inlägg
1 juni 2010
#12
M103 skrev:
Bra förklarat smile

plus att har man en större sugmotor har man ju mer vikt att släpa på plus mer enrgiförluster pga fler kolvar osv som ska skickas runt,  å har man en turbomätare med vacuum så kan man använda den som ekonomimätare wink


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
1 juni 2010
#13
Andromeda skrev:
Som föregående. Bil A släpar runt på en 3,6-liters sugmotor, medan bil B har en 2,0-liters turbomotor. Båda har 270 hk säger vi. Som vi alla känner till drar bilen med turbo vid normal körning flera deciliter mindre. Större motorvolym drar mer bränsle vid ett givet varvtal. Utnyttjar man däremot turbon och kör hårt sticker ju förbrukningen iväg. Största delen av tiden när man Svensson-kör är ju en stor motor onödig. Den största fördelen som jag ser det är att man kan ha en snålare bil med mindre motorvolym men med likvärdig effekt som en sugis med upp till dubbla motorvolymen eller mer.

Jag kan just SAAB, och jämför du en 900 2,0 sugis 130 hk med en 2,0T 185 hk drar turbon mindre enligt instruktionsboken. Några centiliter.



Skulle tippa på att det enbart har med motorstyrningen och det faktum att turbon har DI

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 570 Inlägg
1 juni 2010
#14
Ibland läser man att en turbomotor skulle mattas av lite snabbare i högre hastigheter än en sugmotor med samma effekt? Myt eller?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
1 juni 2010
#15
M103 skrev:
Ibland läser man att en turbomotor skulle mattas av lite snabbare i högre hastigheter än en sugmotor med samma effekt? Myt eller?

Det "kan stämma" men det är en sanning som "mytats" till på samma sätt som det här med "turbolagg", och det är främst dem som är antiturbo som drar upp detta.

Det folk menar gäller bara dem bilar där turbon laddar på låga varv, när turbon inte orkar ladda mer så känner du att bilen slutar upp att dra lite när du t.ex ska göra omkörningar. Men en del bilar har turbo som jobbar ända upp i registret och där råkar du inte ut för det på samma sätt.

Men det är mer än bara turbon som spelar in på detta, om man tar t.ex en volvo 740 gl så är det onödigt att varva den över 5000varv då det bara dånar och man får inte mer effekt för det, då tappar du på att varva.

Så man kan vända på det hur man vill, men vad många inte insett är att turbobilarna har utvecklats sen saab 99 turbo och senare volvo 2/740 turbo var i farten, dem kan jag tänka mig har gott med turbolagg och i vissa fall att dem då slutar ladda på höga varvtal(i originalutförande).

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

4 005 Inlägg
1 juni 2010
#16
Intressant diskussion!

Tycker idén där turbon bara arbetar vid det högre effektuttaget och därav gör att den inte används vid lägre varv och således får den lägre bränsleförbrukningen på den mindre motorn låter logiskt. puh lång mening.
Senast redigerat av linuslinje (1 juni 2010)


44 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#17
Dansken- skrev:
Genom att använda en liten turboladdat motor i en relativ stor bil, gör att man reducera pumpförlusten i motorn. När gasspjället är öppet är pumpförlusten liten och när gasspjället är stängd är pumpförlusten stor. Så när man kör vanligt med en motor med liten slagvolum måste gasspjället öppnas mer än när man kör med en motor med stor slagvolum. Nackdelen med en liten motor är att den saknar toppeffekt och vrid, så genom att ha en turboladdare på motorn, fixar man mer moment och högre toppeffekt.
På turbomotorer har man lägre kompression, men vinsten med reducerat pumpförlust är större, så summan blir lägre förbrukning.

Vad menas med pumpförluster ?
Varför måste spjället öppnas mer i en liten motor ?

1 697 Inlägg
1 juni 2010
#18
ZK skrev:
Dansken- skrev:
Genom att använda en liten turboladdat motor i en relativ stor bil, gör att man reducera pumpförlusten i motorn. När gasspjället är öppet är pumpförlusten liten och när gasspjället är stängd är pumpförlusten stor. Så när man kör vanligt med en motor med liten slagvolum måste gasspjället öppnas mer än när man kör med en motor med stor slagvolum. Nackdelen med en liten motor är att den saknar toppeffekt och vrid, så genom att ha en turboladdare på motorn, fixar man mer moment och högre toppeffekt.
På turbomotorer har man lägre kompression, men vinsten med reducerat pumpförlust är större, så summan blir lägre förbrukning.

Vad menas med pumpförluster ?
Varför måste spjället öppnas mer i en liten motor ?

Pumpförlust är vad jag förstått att motorn drar ner ett undertryck mot atmosfärstrycket inne i insuget.
Och ju mer du öppnar gasspjället dessto mindre e den förslusten då luften kan strömma mer fritt igenom insuget.
Alltså blir ju pumpförslusten störst vid tomgång och minst vid fullgas.



Sök