3162
Sök

SAAB 9-5. Om att montera T5 kam, och lite andra trim tipps?

44 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en SAAB 9-5 2.0t 98" som jag skulle vilja trimma nu. den är chippad nu och har ca 200 hk
jag har varit till MapTun och pratat lite med dom om vad det kostar för att få 300 hk men de blev lite väll dyrt- ca 30 000 50 000:- måste ju finnas nå billigare tipps.

Kammar ifrån T5 motorn ska vara värre har jag hört, vet ej om det är sant, och är det 9000 som har t5 motorn?

sen hade jag tänkt porta min orginal topp, och även skicka in den på planing, men där vet jag ej inte heller hur mycket man ska våga plana toppen.

Tipps på nå sidor med värre turbo och andra trim saker under 10 000:-

Mvh Tobbe


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 juni 2010
#2
Det stämmer att kammar från T5 har lite bättre register på högre varv. Motorerna som kallas T5 sitter i:
Saab 9000 94-98
Saab 900 94-98
Saab 9-3 98-99

Porta och plana är fel väg att gå... Plana ger rent sämre förutsättningar och en T7-topp som sitter på din bil hänger ledigt med till en bit över 400hk utan att portas. Mycket bättre att lägga pengar på annat!

Satsa istället på:
* Turbo från en Aero, komplett med insugsrör och olja/vattenledningar
* 3" avgassystem med Racekatalysator, sportkatalysator borde räcka för 300hk men en riktig 100 cells     racekatt är bättre!
* Ny intercooler
* Spridare 630cc för E85 eller 465 för Blyfri 98
* Värre koppling
* Ny mjukvara

Köper du allt begagnat (mjukvara kan vara svårt att hitta rätt) och mekar själv så kommer du undan med en bit billigare... Det ÄR inte billigt att trimma om man vill att det ska hålla sad

MVH Hampus


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 juni 2010
#3
10 000 kommer man princip ingenstans med. chip+halvsats typ. inget höjt laddtryck....det överlämnar vi till volvobilarna.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
2 juni 2010
#4
kwansa skrev:
10 000 kommer man princip ingenstans med. chip+halvsats typ. inget höjt laddtryck....det överlämnar vi till volvobilarna.

Hum, klart Volvo-galning skall trimma sin SAAB!  smile

Steg1 till din bil ger 60-70hkr och kostar ca 6-7000:- , märkbarskillnad alltså!
Se dock till att din original turbo är fräsch för de GT17 som monteras original håller sällan mer än 15k mil om bilen gått original, med trim dör de snabbare. Om inte kör tills det ryker (bokstavligt) och byt sedan till en Aerosnurra. Lite jobb, lite dyrt men klart värt det om du skall behålla bilen ett tag. (Vilket du självklart vill...)

3" avgas / luftfilter / avlastningsventiler / blankpolerade intercooler rör och tonade rutor ger ingen direkt motoreffekt utan stimulerar mer ögon och öron så länge du inte skall upp närmare 300hkr.
Senast redigerat av MrTurbo (2 juni 2010)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

44 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#5
MrTurbo skrev:
kwansa skrev:
10 000 kommer man princip ingenstans med. chip+halvsats typ. inget höjt laddtryck....det överlämnar vi till volvobilarna.

Hum, klart Volvo-galning skall trimma sin SAAB!  smile

Steg1 till din bil ger 60-70hkr och kostar ca 6-7000:- , märkbarskillnad alltså!
Se dock till att din original turbo är fräsch för de GT17 som monteras original håller sällan mer än 15k mil om bilen gått original, med trim dör de snabbare. Om inte kör tills det ryker (bokstavligt) och byt sedan till en Aerosnurra. Lite jobb, lite dyrt men klart värt det om du skall behålla bilen ett tag. (Vilket du självklart vill...)

3" avgas / luftfilter / avlastningsventiler / blankpolerade intercooler rör och tonade rutor ger ingen direkt motoreffekt utan stimulerar mer ögon och öron så länge du inte skall upp närmare 300hkr.

Tack för tippsen:) Det sitter en ny GT17 turbo i den sen jag köpte den, och de va inte så länge sen smile Det som jag har gjort nu är att tagit bort ljuddämparna och monterat 2,5 avgassystem rör istället, bilen är ju chippad från föra ägaren smile så det blir nog att montera T5 kam och köpa en ny turbo som du säger, även sport luftfilet. är aeron Turbo större och är den mycket större ? lr ska man köpa nån ännu större än Aero turbon ?

Mvh Tobias


44 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#6
bumpe skrev:
Det stämmer att kammar från T5 har lite bättre register på högre varv. Motorerna som kallas T5 sitter i:
Saab 9000 94-98
Saab 900 94-98
Saab 9-3 98-99

Porta och plana är fel väg att gå... Plana ger rent sämre förutsättningar och en T7-topp som sitter på din bil hänger ledigt med till en bit över 400hk utan att portas. Mycket bättre att lägga pengar på annat!

Satsa istället på:
* Turbo från en Aero, komplett med insugsrör och olja/vattenledningar
* 3" avgassystem med Racekatalysator, sportkatalysator borde räcka för 300hk men en riktig 100 cells     racekatt är bättre!
* Ny intercooler
* Spridare 630cc för E85 eller 465 för Blyfri 98
* Värre koppling
* Ny mjukvara

Köper du allt begagnat (mjukvara kan vara svårt att hitta rätt) och mekar själv så kommer du undan med en bit billigare... Det ÄR inte billigt att trimma om man vill att det ska hålla sad

MVH Hampus

är det bätter flödde på Aero insugsrör ?
Är det värt att byta till T5 kam tror du ?

Tack för alla tippsen:)

Mvh Tobias


206 Inlägg
3 juni 2010
#7
Är det värt att byta till T5 kam tror du ? Nej.. Ska du över 300hk så ja.
Senast redigerat av Kax (3 juni 2010)

STREETRACER
892 Inlägg
4 juni 2010
#8
tänk på att kolvarna inte fixar mer än 300 HK ! ! ! !

3" avgas (kan hittas beg för 2000-3000kr)
td04 snurra (1800-2500kr + rör) (gärna kungs-cobra oxå big_smile)
Sportfilter (ca 500kr
anpassad mjukvara ( 2500kr)
3.5bar BTR (moddad för ca 100-200kr)
det där ger dig iaf 290hk 430nm  (gränsen innan kolvarna typ smälter)

sen till detta behövs oxå en viggen elr 9-5 aero koppling B235R
och för att behålla effekten även en varm sommardag så är juh en alu-ic att rekommendera wink
lägg till 630cc spridare och en henko 275lph pump så kan du åka 315hk 460nm på E85
fast vid 460-470nm så gillar inte knäckhylsan i lådan dig särskilt mkt längre wink

Med T5 kammar så kommer den dra märkbart bättre på högre varv...

och T5 kammar kostar ca 4-500 kr ifrån skroten wink  ska du trimmar riktigt jävla mkt så satsa på ett par B202 kammar 

Lycka till med trimmet o har du några frågor osv till just mig så går det bra med PM big_smile

ska du bara ha mjukvara steg 1-2-3-4 så kan jag lösa det för vettiga pengar wink
kan ev fixa kompletta trimsatser oxå i mån om tid smile

Bmc Crew

206 Inlägg
4 juni 2010
#9
med fel "chip" kan man döda kolvar vid 250hk..

Nån som vet om det är originalkolvar i en 9-5 hirsch?

44 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#10
Sketstopp24v skrev:
tänk på att kolvarna inte fixar mer än 300 HK ! ! ! !

3" avgas (kan hittas beg för 2000-3000kr)
td04 snurra (1800-2500kr + rör) (gärna kungs-cobra oxå big_smile)
Sportfilter (ca 500kr
anpassad mjukvara ( 2500kr)
3.5bar BTR (moddad för ca 100-200kr)
det där ger dig iaf 290hk 430nm  (gränsen innan kolvarna typ smälter)

sen till detta behövs oxå en viggen elr 9-5 aero koppling B235R
och för att behålla effekten även en varm sommardag så är juh en alu-ic att rekommendera wink
lägg till 630cc spridare och en henko 275lph pump så kan du åka 315hk 460nm på E85
fast vid 460-470nm så gillar inte knäckhylsan i lådan dig särskilt mkt längre wink

Med T5 kammar så kommer den dra märkbart bättre på högre varv...

och T5 kammar kostar ca 4-500 kr ifrån skroten wink  ska du trimmar riktigt jävla mkt så satsa på ett par B202 kammar 

Lycka till med trimmet o har du några frågor osv till just mig så går det bra med PM big_smile

ska du bara ha mjukvara steg 1-2-3-4 så kan jag lösa det för vettiga pengar wink
kan ev fixa kompletta trimsatser oxå i mån om tid smile

Tack för alla tippsen smile har lite fler frågor, men då kan jag åter komma via PM :F

Mvh tobias


Better than God \o/
1 883 Inlägg
5 juni 2010
#11
volvo-galning skrev:
[...... , bilen är ju chippad från föra ägaren smile  .....

Ska du byta kammar och turbo kan du slänga det programmet. Måste mappas om...
Troligen finns det inga klara program heller och det får göras ett special = dyrt.

Som andra påstått klarar original kolvar inte av så mycket effekt heller så du bör nog
hålla dig till de ordinarie stegen (1-4) om du inte vill lägga ut sanslösa pengar.

Byta en massa grejer och inte fixa nytt program ger inget, ingen effekt inget acc bara
onödigt jobb alltså. Det räcker att man monterar en racekatalysator så skall det till
nytt program för att effekt skall märkas. Trionic7 är ett oerhört komplex och känsligt
motorstyrsystem som har koll på allt. smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)


Sök