1) Gubben väcker åtal förmodligen för att han ska försöka räkna på förlorad arbetsinkomst samt sveda och värk.
2) du har tagit på dig ansvaret och äver ditt försäkringsbolag
3) vilken åklagare är så pantad att ens slösa sin egna arbetstid och välja att väcka åtal.
4) är gubben född igår?
5) har du varit inblandad i andra trafikincidenter ?
6) är det tätbebyggt där du bor? kan vara 30km/h om skyltar inte säger annat.
är detta ett civilmål där gubben själv valt att väcka åtal mot dig eller har du pratat med vederbörande åklagare?
jag tror faktiskt att du är ganska SAFE redan.. detta är inte USA!
förklara helt enkelt att du tagit på dig ansvar och försäkringsbolaget är införstådda i vad som hänt.
du har ju inte smitit utan mer hjälpt gubben.
annars kommer alla KORS och tvärs att Anmäla den som är vållande... och det blir då en jävla gröt vettu.
det vill inte varken tingsrätt, hovrätt eller högsta domstolen.
hans kostnader för hyrbil(om han nu har detta val aktivt i sin bilförs), medicin och vård ingår i försäkringen och är inget som kan krävas utav dig.
Han verkar iaf vara ute efter pengar om han anmält dig på detta vis.
men jag tror inte att domstolarna är pantade utan de kommer fatta direkt och kanske ev. fråga honom varför han har anmält detta när det redan är löst..
Bli medlem i mrf.se och betala den ynka avgiften så har du gratis rättshjälp per telefon.
samt att du har rättshjälp via hemförs. och kolla även upp med ditt bilförsäkringsbolag om det ingår rättshjälp och ev fråga dem om det är vanligt att det blir rättegång i sådana fall och vad utgången varit.
Jag har bra erfarenhet utav mrf.se's advokater. de fixade lite grejer åt mig som bilia haganorra vägrade ersätta genom ett enda samtal. advokaten ringde till haganorra och nästa dag var allt löst
dock vill jag minnas att det var grymt med snö och när jag själv backar ut från uppfarten var det jäkla svårt att se om det kommer ngn bil. dock tätbebyggt och 30km/h väg.
lycka till!
men som jag sa: jag tror inte att du har något att oroa dig över!