3485
Sök

Obligatoriskt med körskola eller ej ?

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Hej.

Har funderat på att ta körkort nu i sommar. Undrar lite hur det går till nu för tiden.
2008 försökte jag sist med att skriva upp, och då kunde man bara gå in och skriva upp m.m.
Men hur funkar det nu må¨ste man gå genom en körskola för att göra halkan och allt vad det heter ?

Tacksam för svar
MVH Robiin

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

9 108 Inlägg
2 juni 2010
Allt går att göra privat men det är klart att körskola rekommenderas om man vill ha en grundlig utbildning som varar. Gå in på korkortsportalen.se för mer info.

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 juni 2010
Absolut inte obligatoriskt. Många klarar kortet enbart genom privat övningskörning och kör upp som privatister. Och inte kör dom nog sämre för det. Då finns det något stor fel i utformningen av körprovet eftersom många klarar sig utan körskolan. Däremot är ju andelen som klarar första uppkörningen mycket högre bland trafikskoleelever än privatister.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
3 juni 2010
Som dom andra sa; det är inte obligatoriskt. Ett av mina ex's morsa körde enbart med sin man, skrev/körde sedan upp och klarade det. Chanserna bör väl dock anses större om man går via trafikskolan.

9 108 Inlägg
3 juni 2010
Snittet ligger på drygt 30-35% godkända bland privatister och 80% via körskola.

Det hade faktiskt varit intressant med statistik på om de största olycksfåglarna i 18-24-årsåldern kört privat eller via körskola, jag vågar påstå ganska säkert att man hade märkt skillnad smile Väldigt många kommer till skolan och säger att de är klara, "ska bara ta ett par lektioner för att köra upp med er bil" men shiit vad ofta de kör riktigt illa/farligt kan jag säga roll

Norrlänning
643 Inlägg
3 juni 2010
Har åkt med några som har kört upp privat, och medan dom kanske inte kör direkt dåligt så finns det lite att anmärka på, självklart olika från person till person, men körskola kan vara rätt billigt val ändå, beroende på hur många gånger man behöver skriva/köra upp.

1 926 Inlägg
3 juni 2010
gutfucker skrev:
Har åkt med några som har kört upp privat, och medan dom kanske inte kör direkt dåligt så finns det lite att anmärka på, självklart olika från person till person, men körskola kan vara rätt billigt val ändå, beroende på hur många gånger man behöver skriva/köra upp.

Förstår vad du menar, men en del som jag har åkt med undrar jag hur f-n dom kör ibland. Även fast dom gick i körskola..

On topic: Nej det är inte obligatoriskt, men ta gärna 2-3 lektioner på körskola för att lära dig de viktigaste grunderna. Jag själv tog 4 lektioner på körskolan, och då fick jag reda på de viktigaste grunderna.. Klarade uppkörningen galant smile

69 Inlägg
4 juni 2010
tog mitt körkort 100% privat. Allt som allt 3500 kr! Kör som en gud gör jag också

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 juni 2010
Många gånger kommer nog den negativa inställningen till körskolor ifrån att de aldrig "släpper en" till uppkörning. Utan säger att man behöver x antal lektioner först eftersom man inte kör bra. Vägra så får du köra upp som privatist. En del mindre nogräknade trafikskolor mjölkar förstås elever på pengar, men i de flesta fall är nog inte eleven tillräckligt bra. Körskolan vill också att eleven klarar uppkörningen. Men eleven kör förstås som en gud, det är körskolan det är fel på cool

Myten att 18-åringar kör bra går inte att ta död på. Faktum är att man nog måste köra 5-10k mil innan man kör bra. Därmed inte sagt att alla kör bra efter 5-10k mil, man ser dagligen folk som aldrig lär sig.
Senast redigerat av Andromeda (4 juni 2010)

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
Tack för svaren.
Kan ju tillägga att, jag och dom 3 jag övningskör med (fick behålla mina handledare efter jag hade förlorat lämpet) Tycker att jag kör rackans bra. Kör folkrace också så det är ju absolut inga problem med körningen.
Men vi får väl se hur det går om några veckor, har rätt mycket på jobbet så det hindrar lite med sad

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Sök