4688
Sök

Korrekt hjul inställning?!

31 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#1
hej jag har en bmw e36 som är lite sänkt inte mycke faktisgt men det räcker för att det ska slita mina däck sneda. har haft den inne på 4-hjuls inställning men det hjälpte inte så mycket.
bak hjulena lutar lixom in mot karossen i överkant:(

kan man inte förlänga eller förkorta nått stag i bak axeln så det går att få helt rakt? Snälla hjälp!

Tack på förhand/Emil


4 005 Inlägg
3 juni 2010
#2
Har för mig att Galic_Andro bytte massa grejjer på sin V70 när han sänkte den för att bli av med det där problemet. Han har väl ngn projekttråd om det här. smile Kanske går att utöka till din bil.


31 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#3
linuslinje skrev:
Har för mig att Galic_Andro bytte massa grejjer på sin V70 när han sänkte den för att bli av med det där problemet. Han har väl ngn projekttråd om det här. smile Kanske går att utöka till din bil.

tack ska du ha för tipset jag kollar upp om ja finner hans tråd.


854 Inlägg
3 juni 2010
#4
Lägg upp värdena på toe och camber från hjulinställningen.

Om det är Cambern som är boven så finns det modellanpassade stag att köpa för ca 2000 kr. D2 och K-sport. Finns även lite dyrare prylar om man skulle vilja ha det.


31 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#5
vart kan jag köpa dessa stag?

MVH Emil


31 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#8

he he joda google använder man alt... dock inte lätt när men inte vet vad man letar efter. men tack för länkarna! smile


5 089 Inlägg
3 juni 2010
#9
Var däcken sneslitna när du gjorde hjulinställning första gången. eller hade du på nya däck, som inte var sneslitna? Och om du ställde med sneslitna däck, är det demma som du menar fortfarande är sneslitna? hoppas du hängde med;P

\Lindgren

31 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#10
FLindgren skrev:
Var däcken sneslitna när du gjorde hjulinställning första gången. eller hade du på nya däck, som inte var sneslitna? Och om du ställde med sneslitna däck, är det demma som du menar fortfarande är sneslitna? hoppas du hängde med;P

däcken var lite slitna men det är ruskigt mycke nu, onormalt ojämt. Det e nästan så man ser att camber´n inte e bra + att de sa efter 4-hjuls inställningen att de inte fick bak axeln helt bra.
ska sätta på nya däck bak i morgon bitti så då märker man ju hur det sliter efter det.


854 Inlägg
3 juni 2010
#11
Har du inga siffror från hjulinställningen? Det skulle klarna för många av oss då smile På hur lång sträcka pratar vi om sen du gjorde hjulinställningen? Fel toe äter betydligt mer däck än camber.


BMW fantast
1 172 Inlägg
3 juni 2010
#12
Kan säga att Bmw verkstäder har speciella hjulvinklar anpassade för sänkta bilar. känner en kille som fixade både orginal och sänknings vinklarna till mig.. och där var en del skillnader kan jag säga... så försök få tag värdena till sänkt bil.

Var däcken slitna när du gjorde intsällningen så hjälper det oftast inte på de däcken. då fortsätter dom slita snett...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

854 Inlägg
3 juni 2010
#13
AeroMalm skrev:
Kan säga att Bmw verkstäder har speciella hjulvinklar anpassade för sänkta bilar. känner en kille som fixade både orginal och sänknings vinklarna till mig.. och där var en del skillnader kan jag säga... så försök få tag värdena till sänkt bil.

Var däcken slitna när du gjorde intsällningen så hjälper det oftast inte på de däcken. då fortsätter dom slita snett...

Dom vinklarna skulle jag gärna vilja höra om tongue Förklara varför dom ska vara annorlunda på en lägre bil. Lyckas du med det så är du min idol.


BMW fantast
1 172 Inlägg
4 juni 2010
#14
Kmarcus skrev:
AeroMalm skrev:
Kan säga att Bmw verkstäder har speciella hjulvinklar anpassade för sänkta bilar. känner en kille som fixade både orginal och sänknings vinklarna till mig.. och där var en del skillnader kan jag säga... så försök få tag värdena till sänkt bil.

Var däcken slitna när du gjorde intsällningen så hjälper det oftast inte på de däcken. då fortsätter dom slita snett...

Dom vinklarna skulle jag gärna vilja höra om tongue Förklara varför dom ska vara annorlunda på en lägre bil. Lyckas du med det så är du min idol.

Man är ju inte ute efter att ha samma hjulvinkel som orginal utan att hjulen står likadant som orginal. fjäderbenet snedbelastas pga den kortare fjädern, därför måste man kompensera cambervinkeln med några minuter för att den ska bli samma som orginal (Camber mäts i grader och minuter. 1grad = 60 minuter)

samma sak som att bara för man har ET30 på en 7" fälg så kan man inte ha ET30 på en 10" fälg. man måste kompensera för det ska bli rätt...

trevligt med en till i min fanclub. Välkommen till klubben med 100tals bmwnördar.tonguecool

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

31 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#15
Kmarcus skrev:
Har du inga siffror från hjulinställningen? Det skulle klarna för många av oss då smile På hur lång sträcka pratar vi om sen du gjorde hjulinställningen? Fel toe äter betydligt mer däck än camber.

ska försöka tyda och skriva rätt här nu då.


vänster bak
camber före -3.25
camber aktuellt -1,72
toe före 0*27
toe aktuellt 0*14

höger bak
camber före -1,64
camber aktuellt -1,63
toe före 0*29
toe aktuellt 0*28


31 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#16
AeroMalm skrev:
Kan säga att Bmw verkstäder har speciella hjulvinklar anpassade för sänkta bilar. känner en kille som fixade både orginal och sänknings vinklarna till mig.. och där var en del skillnader kan jag säga... så försök få tag värdena till sänkt bil.

Var däcken slitna när du gjorde intsällningen så hjälper det oftast inte på de däcken. då fortsätter dom slita snett...

När jag fått värdena ska jag ge dem till de som ställer in hjulena sen? och behöver jag köpa nått camber stag isf?

tack för ditt svar!smile


854 Inlägg
4 juni 2010
#17
AeroMalm skrev:
Kmarcus skrev:
AeroMalm skrev:
Kan säga att Bmw verkstäder har speciella hjulvinklar anpassade för sänkta bilar. känner en kille som fixade både orginal och sänknings vinklarna till mig.. och där var en del skillnader kan jag säga... så försök få tag värdena till sänkt bil.

Var däcken slitna när du gjorde intsällningen så hjälper det oftast inte på de däcken. då fortsätter dom slita snett...

Dom vinklarna skulle jag gärna vilja höra om tongue Förklara varför dom ska vara annorlunda på en lägre bil. Lyckas du med det så är du min idol.

Man är ju inte ute efter att ha samma hjulvinkel som orginal utan att hjulen står likadant som orginal. fjäderbenet snedbelastas pga den kortare fjädern, därför måste man kompensera cambervinkeln med några minuter för att den ska bli samma som orginal (Camber mäts i grader och minuter. 1grad = 60 minuter)

Vad jag lärt mig så är hjulvinkeln precis så som hjulet står, 1 grad camber är alltid 1 grad camber oavsett om bilen är 2 eller 20 cm från backen, en Volvo eller BMW. och om det nu är så som du säger, då kan man knappast köra på samma värden på en bil som är sänkt 1 cm och en som är sänkt 8. Föklara gärna mer för det där hänger jag inte med på alls, om vi nu inte menar samma sak fast på olika vis tongue


BMW fantast
1 172 Inlägg
4 juni 2010
#18
oavsätt så finns det speciella värden för sänkta bmw. vilken tyskj*vel som kommit på det vet jag inte, men det finns garanterat en anledning till att det skiljer sig några minuter från orginal. har själv fått vinklarna av en kille som jobbar på bmw då jag har kontakter där. tror inte dom ger ut vinklarna i vanliga fall, då dom vill att man ska göra inställningen hos dem, och då säger man att bilen är sänkt så tar dom de värdena.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

31 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#19
AeroMalm skrev:
oavsätt så finns det speciella värden för sänkta bmw. vilken tyskj*vel som kommit på det vet jag inte, men det finns garanterat en anledning till att det skiljer sig några minuter från orginal. har själv fått vinklarna av en kille som jobbar på bmw då jag har kontakter där. tror inte dom ger ut vinklarna i vanliga fall, då dom vill att man ska göra inställningen hos dem, och då säger man att bilen är sänkt så tar dom de värdena.

tror du att du kanske kan dela med dig av de värdena till mig ?smile


BMW fantast
1 172 Inlägg
4 juni 2010
#20
tyvärr hjälper ju inte mina värde på din e36a, men kan hämta papperna i bilen sen och skriva skillnaden mellan orginal vinklar och de sänkta vinklarna...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!


Sök