Jo, det är så att jag är i farten att inhandla min första bil, MEN jag är av naturen väldigt slarvig med mina pengar, och har bestämt mig för att lägga upp en budget för allt jag gör/ska göra.
(Jag är väldigt dålig på pengar, och vill ge er en inblick i vilka kostnader/inkomster jag har, jag är ändå Anonym, hoppas jag.
Som det ser ut idag så ser mina utgifter ut så här.
Per Månad
Boende - 3 000:-
Mat - 3 000:-
Internet, telefon, el - 1000:-
Resor inom kollektivtrafiken - 1000:-
Skulder (Inom familjen iofs) Betalar runt - 2000:- per månad.
Facket, A-kassa, hemförsäkring - 800:-
Totalt: 10800:- / Mån
Matkostnaden är pga att jag äter ute rätt ofta, ska förmodligen dra ner den till 2 000:-.
Har en inkomst på omkring 20 000:- till 25 000:- efter skatt varje månad, men likförbannat är jag luspank 2 veckor in i månaden, då man haft en bortskämd flickvän och lite för dyra vanor.
När jag inser hur mycket pengar man kan frigöra genom att dumpa det golddiggande ludret, så fick det bli som det blev.
Men, vill i alla fall skaffa mig en bil som duger till att köra omkring med.
Vill inte ha något fult åbäke som en BWM 328 eller något i den stilen, utan bör vara mer åt Chrysler 300M hållet.
Maxpris är 200k, men spelar ingen roll om bilen kostar 40k heller, bara den fungerar som den ska.
Nu till det tråkiga, jag är bara 22 år. Försäkringen är äckligt jävla dyr, går på 1 000:- / Månad på de flesta ställen jag räknat, för bara trafikförsäkring.
Kostnader för bil (Är jag ute och cyklar?)
* Lån på 100k? (2 000:- / Månad)
* Soppa 2000 :- / Månad
* Försärking 1000:- / Månad
* Lägga undan pengar för eventuella reparationer, 2000:- / Månad?
Då är man nästan uppe i smärtgränsen för vad jag klarar av.
Jag är sjukt dålig på att hushålla med pengar, så en budget på vad en eventuell bil kostar skulle vara väldigt uppskattat.
Krav på bilen
* Bakhjulsdriven / 4W
* 4 dörrar
* Se någorlunda strömlinjeformad ut
* 200HK+
Inlägget blev väldigt grötigt och kanske svårt att läsa, men hoppas någon vänlig själ ställer upp med hjälp ändå.
Tack på förhand.