3437
Sök

Bmw m50b25 trimm för minst 650 häster ???

1 624 Inlägg
5 juni 2010
#21
ge dig inte in på det, snälla sad

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 juni 2010
#22
Har du tillgång till komplett verkstad? Någon bekant/kompis som har erfarenhet av att bygga motorer o är villig att hjälpa dig? Om svaret är ja på båda frågorna så kör på, men räkna kallt med att om du skall bygga hållbart så är det minst 100" som gäller. Jag går själv i "trimplaner" dock utan turbo. Först ville jag bygga själv, eller rättare sagt sätta ihop motorn själv. Men jag ser det så här numera: Ju fler kockar dessto sämre soppa. Därför kommer jag lämna iväg bilen när det blir dags, den firman får sedan bygga motorn så den blir så bra som möjligt (inom rimliga kostnadsgränser förståss), sen om de lämnar iväg vissa jobb som honing, mirafräsning eller liknande är upp till de, men det blir bara en firma som kommer ha "total ansvaret" för motorn, brukar bli bäst så är min åsikt. Tänk dig själv att du lämnar iväg toppen till en firma, blocket till en annan, sen när du monterar ihop allt så "glömmer" du att kolla om ventilerna går fria från kolvarna...Vem tror du kommer ta på sig ansvaret för att du mosat din nya topp? Ingen, du kommer få sitta där med Svarte-petter själv...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

80 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#23
careau skrev:
ge dig inte in på det, snälla sad

men de e ju så fräckt me bmw-turbo big_smile hmm

80 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#24
dawwe skrev:
Har du tillgång till komplett verkstad? Någon bekant/kompis som har erfarenhet av att bygga motorer o är villig att hjälpa dig? Om svaret är ja på båda frågorna så kör på, men räkna kallt med att om du skall bygga hållbart så är det minst 100" som gäller. Jag går själv i "trimplaner" dock utan turbo. Först ville jag bygga själv, eller rättare sagt sätta ihop motorn själv. Men jag ser det så här numera: Ju fler kockar dessto sämre soppa. Därför kommer jag lämna iväg bilen när det blir dags, den firman får sedan bygga motorn så den blir så bra som möjligt (inom rimliga kostnadsgränser förståss), sen om de lämnar iväg vissa jobb som honing, mirafräsning eller liknande är upp till de, men det blir bara en firma som kommer ha "total ansvaret" för motorn, brukar bli bäst så är min åsikt. Tänk dig själv att du lämnar iväg toppen till en firma, blocket till en annan, sen när du monterar ihop allt så "glömmer" du att kolla om ventilerna går fria från kolvarna...Vem tror du kommer ta på sig ansvaret för att du mosat din nya topp? Ingen, du kommer få sitta där med Svarte-petter själv...

ja e svaret på båda frågorna..men som du själv säger ju fler kockar ju sämre soppa..alla kanske tycker man ska göra på olika vis..men vill helst ordna det själv hmm fast har ingen erfarenhet av så här meckande..men var kan man få tag på m5 låda o diff o axlar yikes ?

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juni 2010
#25
M5 E34 låda (5 växlad, Getrag 280) växer inte på träd, speciellt om du skall ha en "felfri" låda. Kan nämna att jag har min "felfria" Getrag 280 på renovering hos Mobimech,lådan skrapade ej, inga konstiga ljud, dvs en felfritt fungerande låda. Trots detta behövdes det bytas 3 lager, 2 gafflar samt 2 synkringar! Ett alternativ är att köra med Getrag 260, har för mig att det är mer eller mindre samma låda som 280:n. Sen har du även 6-växlad låda, men de är svåra att få tag i. Drivaxlarna på M5 E34 är identiska med de som sitter på 535i (och även 540 har jag för mig) så de hittar du lätt/billigt. Ett dyrare alternativ är att höra med Mobimech vad de har på hyllan, kan ju tänkas att han har nån renoverad Getrag redo för försäljning?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 juni 2010
#26
dawwe skrev:
M5 E34 låda (5 växlad, Getrag 280) växer inte på träd, speciellt om du skall ha en "felfri" låda. Kan nämna att jag har min "felfria" Getrag 280 på renovering hos Mobimech,lådan skrapade ej, inga konstiga ljud, dvs en felfritt fungerande låda. Trots detta behövdes det bytas 3 lager, 2 gafflar samt 2 synkringar! Ett alternativ är att köra med Getrag 260, har för mig att det är mer eller mindre samma låda som 280:n. Sen har du även 6-växlad låda, men de är svåra att få tag i. Drivaxlarna på M5 E34 är identiska med de som sitter på 535i (och även 540 har jag för mig) så de hittar du lätt/billigt. Ett dyrare alternativ är att höra med Mobimech vad de har på hyllan, kan ju tänkas att han har nån renoverad Getrag redo för försäljning?

Men ZF-lådan ur M3/328/TDS håller ju mer än väl, likaså 6-växlade Getrag V161, som sitter i 3,2:an, och i sena supror. ZF-låda kan du hitta för 5000:- Om du har rätt koppling till det och kan köra så ska det inte vara några problem med 500 häst. Sachs 618 tryckplatta, E30 M20 svänghjul med lilla startmotorn, M3 urtrampningslager(kanske räcker med ett nytt original 325) och sinterlamell, gärna ofjädrad. Detta funkar i en E36:a iaf, vet inte ifall TS tänkt bygga i en E34 eller swapa i en E30, då är väl E34-recept mer lämpligt. Du kan hamna på under 10000:- för detta. V161-lådan är nog dyrare än ZF dock.

Drivaxlar är väl svikstålsaxlarna från PPF att rekommendera, dock så får du slanta en peng för de, tror att du kan hitta en bakvagn från M3, komplett, med diffspärr, axlar osv så har du mer bra skit än enbart axlar, gärna från en 3.2:a, men där kanske det blir billigare att bara satsa på M5/sviktstålsaxlarna..

Jag är amatör, så det jag säger kan vara fel, rätta mig gärna isåfall.

"When innovation meets passion!"

Slav
1 454 Inlägg
6 juni 2010
#27
Mechanimal skrev:
dawwe skrev:
M5 E34 låda (5 växlad, Getrag 280) växer inte på träd, speciellt om du skall ha en "felfri" låda. Kan nämna att jag har min "felfria" Getrag 280 på renovering hos Mobimech,lådan skrapade ej, inga konstiga ljud, dvs en felfritt fungerande låda. Trots detta behövdes det bytas 3 lager, 2 gafflar samt 2 synkringar! Ett alternativ är att köra med Getrag 260, har för mig att det är mer eller mindre samma låda som 280:n. Sen har du även 6-växlad låda, men de är svåra att få tag i. Drivaxlarna på M5 E34 är identiska med de som sitter på 535i (och även 540 har jag för mig) så de hittar du lätt/billigt. Ett dyrare alternativ är att höra med Mobimech vad de har på hyllan, kan ju tänkas att han har nån renoverad Getrag redo för försäljning?

Men ZF-lådan ur M3/328/TDS håller ju mer än väl, likaså 6-växlade Getrag V161, som sitter i 3,2:an, och i sena supror. ZF-låda kan du hitta för 5000:- Om du har rätt koppling till det och kan köra så ska det inte vara några problem med 500 häst. Sachs 618 tryckplatta, E30 M20 svänghjul med lilla startmotorn, M3 urtrampningslager(kanske räcker med ett nytt original 325) och sinterlamell, gärna ofjädrad. Detta funkar i en E36:a iaf, vet inte ifall TS tänkt bygga i en E34 eller swapa i en E30, då är väl E34-recept mer lämpligt. Du kan hamna på under 10000:- för detta. V161-lådan är nog dyrare än ZF dock.

Drivaxlar är väl svikstålsaxlarna från PPF att rekommendera, dock så får du slanta en peng för de, tror att du kan hitta en bakvagn från M3, komplett, med diffspärr, axlar osv så har du mer bra skit än enbart axlar, gärna från en 3.2:a, men där kanske det blir billigare att bara satsa på M5/sviktstålsaxlarna..

Jag är amatör, så det jag säger kan vara fel, rätta mig gärna isåfall.

Tänkte på diesel låda ja med, men visste inte att de var samma i M3 och 328 faktiskt smile då är det ju faktiskt lite lättare att hitta lådor, sen ppf sviktståls axlar är nog det bästa eftersom ts skrev att pengar inte är något problem.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
6 juni 2010
#28
Är ganska så säker på att disel lådan har annan lutning + utväxling?

Är ju även zf på endel 525or. även dessa med annan utväxling och lutning?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Med.lem
3 759 Inlägg
6 juni 2010
#29
mr-cruzer skrev:
careau skrev:
ge dig inte in på det, snälla sad

men de e ju så fräckt me bmw-turbo big_smile hmm

Ja iom att du frågar massa frågor om det på ett forum så känns det som det är en bit kvar..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 juni 2010
#30
mr-cruzer skrev:
dawwe skrev:
Då så, om pengar verkligen är "no issue" så föreslår jag att du lämnar bilen till tex PPF, så fixar de en "bombsäker" motor åt dig med den önskade effekten, räkna med en prislapp på en bra bit över 100".

men de blir ju nt min bil då om jag lämnar bort den för få den fixad..vill ju lära mig själv o fixa smile vill bara veta vad som krävs ungefär för komma upp i dom hk,,

om du vill lära dig själv osv att fixa en motor/drivlina börja då förhelvete inte med ett 500 - 700hk projekt, för du måste kunna köra denna enorma mängd med hästkrafter, börja med kanske en standard 2.8 eller 2.5L motor bygg eget insug, bygg eget grenrör osv, koppla sprutet själv, har nån som hjälper dig mappa och VIPS där har du 360+ hästar som håller om du kör etanol o inte laddar över 1kilo

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Proffa
282 Inlägg
6 juni 2010
#31
Låter som ett lite väl svårt "första-bygge"....men alla gör ju som dom själv vill. Börja med att renovera en STD 6a eller liknndee för att få hum om hur grejern är konstruerade/fungerar...men lycka till i varje fall wink


1 624 Inlägg
6 juni 2010
#32
mr-cruzer skrev:
careau skrev:
ge dig inte in på det, snälla sad

men de e ju så fräckt me bmw-turbo big_smile hmm

du har lagom stor motor, så släng i en snurra så ska du se att du får turbokicken där ändå smile lika roligt det, och det går faktiskt att köra fort med mindre effekt wink nästan snabbare pga att du inte har något grepp med 650hk.

80 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#33
thePaavo skrev:
Låter som ett lite väl svårt "första-bygge"....men alla gör ju som dom själv vill. Börja med att renovera en STD 6a eller liknndee för att få hum om hur grejern är konstruerade/fungerar...men lycka till i varje fall wink

man måste ju testa för lära sig tongue men som du säger kanske lite väl att börja på 650 då..får se vad som händer.

80 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#34
careau skrev:
mr-cruzer skrev:
careau skrev:
ge dig inte in på det, snälla sad

men de e ju så fräckt me bmw-turbo big_smile hmm

du har lagom stor motor, så släng i en snurra så ska du se att du får turbokicken där ändå smile lika roligt det, och det går faktiskt att köra fort med mindre effekt wink nästan snabbare pga att du inte har något grepp med 650hk.

ja jag gör de så länge..får se hur länge den kicken varar..big_smile

551 Inlägg
8 juni 2010
#35
jag tror inte du har kunskapen att trimma en motor till den effekten. om du sitter här på ett forum o undrar HUR du ska få ut den effekten. börja på nått mindre.

Haters gonna hate.

80 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#36
p12 skrev:
jag tror inte du har kunskapen att trimma en motor till den effekten. om du sitter här på ett forum o undrar HUR du ska få ut den effekten. börja på nått mindre.

jag vet ju hur jag ska få ut den effekten men vet inte på ungefär vad de krävs för de ska hålla ?!

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 juni 2010
#37
Att skruva ihop ett "färdigt koncept" där allt är avstämt o matchat är väl inte sååå svårt om man kan skruva någorlunda bra...Men för o veta vad som funkar bra så går man antingen på egna erfarenheter eller så får man lita på andra personers råd, dessa råd behöver inte alltid vara de bästa, man skall se motorn som "en enhet", dvs inte se topp resp block för sig själv. Om nu PPF ställer upp med råd & recept gratis så kan du nog lyckas, men då gäller det att du följer receptet till punkt o pricka, börjar du pruta på saker så...O du kommer få lämna iväg en massa jobb, tex honing, byte av ventilstyrningar samt ev säten osv. Sen behöver man erfarenhet när man sätter ihop allt, lagerspelen skall vara lämpliga osv, har man inte mätt lagerspel innan kan det bli tokigt...Så jag står kvar vid mitt råd: Lämna iväg det blir bäst och billigast i längden!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

551 Inlägg
9 juni 2010
#38
mr-cruzer skrev:
p12 skrev:
jag tror inte du har kunskapen att trimma en motor till den effekten. om du sitter här på ett forum o undrar HUR du ska få ut den effekten. börja på nått mindre.

jag vet ju hur jag ska få ut den effekten men vet inte på ungefär vad de krävs för de ska hålla ?!

även det borde du veta, och ha 100% koll på innan du ens börjar fundera på att bygga en 650hk motor.

Haters gonna hate.

Der Dildo-dirigent aus Dortmund
55 Inlägg
15 juni 2010
#39
mr-cruzer skrev:
dawwe skrev:
Då så, om pengar verkligen är "no issue" så föreslår jag att du lämnar bilen till tex PPF, så fixar de en "bombsäker" motor åt dig med den önskade effekten, räkna med en prislapp på en bra bit över 100".

men de blir ju nt min bil då om jag lämnar bort den för få den fixad..vill ju lära mig själv o fixa smile vill bara veta vad som krävs ungefär för komma upp i dom hk,,

hade jag inte behövt bry mig om pengar hade jag inte hållt på med tråkiga gamla sexor, personligen hade jag nog hellre v8 konverterat den med en M5 åtta o kanske kompressormata den om man nu tvunget vill köra överladdat, garanterat en bil som sticker ut i mängden...

///M - the most powerful letter

225 Inlägg
17 juli 2012
#40
gammal tråd sad....men för 500whp behöver du en cooperring packning och arp bultar sen håller den biten. sen krävs de ju sprut och bränsle oxå givetvis

NEJ de kostar inte 100k att få ut 650hk ur en sån motor, jag byggde en helsmidd me allt runt i kring för 60k

NEJ du behöver inga vassa kammar.

NEJ du behöver inga vag spolar, kör på org med ex MSD tändförstärkare

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.


Sök