3444
Sök

Hur mycket effekt med en TD04-18T snurra?

Xenoholic
2 559 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
#1
Ja som sagt. Hur mycket kan en 18T turbo leverera? hmm
Bilen det gäller är min 9-5a.

T5-kammar?
630-spridare (eller större?)
E 85 hk=
98 okt hk =

Tack på förhand Aerocombi big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
5 juni 2010
#2
på 2,3L och med 6ans avgashus? smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Xenoholic
2 559 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
#3
kwansa skrev:
på 2,3L och med 6ans avgashus? smile

Ja smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
5 juni 2010
#4
http://www.garaget.org/?car=80324
http://www.garaget.org/?car=115831

Lite riktmärken smile antar att den funkar till runt 330hk på bensin och 350hk e85.
Senast redigerat av kwansa (5 juni 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Xenoholic
2 559 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
#5
kwansa skrev:
http://www.garaget.org/?car=80324
http://www.garaget.org/?car=115831

Lite riktmärken smile antar att den funkar till runt 330hk på bensin och 350hk e85.

Borde ju gå att få ut betydligt mer med tanke på att det går att plocka ur närmare 350 hk i en 2,0a med en 15T med E85 hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
5 juni 2010
#6
Aerocombi skrev:
kwansa skrev:
http://www.garaget.org/?car=80324
http://www.garaget.org/?car=115831

Lite riktmärken smile antar att den funkar till runt 330hk på bensin och 350hk e85.

Borde ju gå att få ut betydligt mer med tanke på att det går att plocka ur närmare 350 hk i en 2,0a med en 15T med E85 hmm

Det är sant, men frågan är hur länge 15t håller med över 2bar i ladd? och om den då fortfarande pumpar kallluft roll Du menar robbans gammla 900?
Senast redigerat av kwansa (5 juni 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Xenoholic
2 559 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#7
kwansa skrev:
Aerocombi skrev:
kwansa skrev:
http://www.garaget.org/?car=80324
http://www.garaget.org/?car=115831

Lite riktmärken smile antar att den funkar till runt 330hk på bensin och 350hk e85.

Borde ju gå att få ut betydligt mer med tanke på att det går att plocka ur närmare 350 hk i en 2,0a med en 15T med E85 hmm

Det är sant, men frågan är hur länge 15t håller med över 2bar i ladd? och om den då fortfarande pumpar kallluft roll Du menar robbans gammla 900?

Vet inte om det är Robbans gamla 900, men det är: Nordic Concept 333 Etanol - som bänkades 347hk 480Nm jag menar.
Kör själv en sådan till vardags big_smile ( http://www.garaget.org/?car=98584 ) men inte laddar den några 2 bar, utan ca 1,4-1,5
Borde ju kunna plocka ut närmare 370-390 hk ur en 2,3 med en 18T beroende på vilket bränsle man väljer då eller hmm
Hur mycket klarar 630-spridarna?
Vad vinner man på att byta till T5-kammar?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
6 juni 2010
#8
Jag har TD04-19T på min med 6:ans avgashus och jag har hört att mitt agg ska klara 350Hk på bensin och ca 380Hk på E85 fast med större spridare än jag har då. Fast det är klart att det går nog säkert att pressa ur mer om man tänjer på gränserna och hållbarheten?

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

3 860 Inlägg
6 juni 2010
#9
precis, 19-t ligger på ca 350 beroende på setup, vissa lyckas få ut lite till.
Kankse kan någon få den till 380 men som sagt, då tänjer man på gränserna så frågan är ju hur länge 18-t agget skulle hålla?? Inte bättre o köra lite säkrare o ligga under gränsen eller köpa en 19-t i stället??

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Xenoholic
2 559 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#10
Är alltså mitt 15 T agg i 9-3a så maxxat alltså menar ni? Den går i alla fall bra ännu big_smile
19 T tycker jag inte är lönt att byta till, då jag ändå inte kommer över 400 hk med den heller wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Xenoholic
2 559 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#11
Snackade med en av de stora inom SAAB-trimning häromdan o han påstod att en 18 T inte borde vara maxad förrän uppåt 420 hk. Ingen mer som har erfarenhet?
Min snurra ska tydligen vara "bearbetad".
Vad menas med det? Omslipade vingar eller? Portad? hmm
Senast redigerat av Aerocombi (12 juni 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

556 Inlägg
12 juni 2010
#12
Aerocombi skrev:
Snackade med en av de stora inom SAAB-trimning häromdan o han påstod att en 18 T inte borde vara maxad förrän uppåt 420 hk. Ingen mer som har erfarenhet?
Min snurra ska tydligen vara "bearbetad".
Vad menas med det? Omslipade vingar eller? Portad? hmm

vid 420 häst borde man ju ha ett herrejösses mottryck med den turbon tongue
Senast redigerat av Marbu (12 juni 2010)

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

Xenoholic
2 559 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#13
Om ni säger att en 18T inte kan leverera mer än max 350hk med E85, hur mycket anser ni att en 15T leverera med E85?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
13 juni 2010
#14
tror att MapTun kör med 15T upp till 315 E85-hästar men ska du ha 315 bensin-hästar och uppåt så byter dom till 19T. Ca 305Hktror jag 15T klarar på bensin

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Xenoholic
2 559 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#15
Nån som vet hur mycket de laddar med en 15T för att plocka ur 315 etanol-hk ur en 2,0a?
Vår 2,0a laddar som sagt mellan 1,4-1,5, och den tror jag har mer än 315 hk med just en 15T?
I alla fall om man jämför med andras tidkort.
Jämför själv om ni vill:  http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=741877
Odiffat o med gamla vinterdäck wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

55 Inlägg
13 juni 2010
#16
Hej
Själv har jag en 18t med 6ans hus.
Kommer snart att vara ett program från Trollspeed i min bil som kommer att ge ca. 350hk på 98oktan, tror ungefär 1,3-1,4bar med 630cc spridare.
Det var den effekten som jag blev rekomenderad när jag ville ha så mycket som möjligt ur min turbo men ändå ligga på säkra sidan. Problemet är att du med 6ans hus inte kan evakuera avgaserna tillräckligt fort för att få ut effekten, om du går över till ett 7ans vinklade så kanske du kan ta ut mer ur en 18t?!
MVH
Jom


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
13 juni 2010
#17
Jom skrev:
Hej
Själv har jag en 18t med 6ans hus.
Kommer snart att vara ett program från Trollspeed i min bil som kommer att ge ca. 350hk på 98oktan, tror ungefär 1,3-1,4bar med 630cc spridare.
Det var den effekten som jag blev rekomenderad när jag ville ha så mycket som möjligt ur min turbo men ändå ligga på säkra sidan. Problemet är att du med 6ans hus inte kan evakuera avgaserna tillräckligt fort för att få ut effekten, om du går över till ett 7ans vinklade så kanske du kan ta ut mer ur en 18t?!
MVH
Jom

Känns lite häftigt med 350hk med 1,3-1,4 i ladd...har en arbetskamrat som kör 19t#6 med ~1,5 i ladd och har runt 330hk, på 98okt.

men det har säkert med och göra med vem som mappar. smile
Senast redigerat av kwansa (13 juni 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

55 Inlägg
14 juni 2010
#18
kwansa skrev:
Jom skrev:
Hej
Själv har jag en 18t med 6ans hus.
Kommer snart att vara ett program från Trollspeed i min bil som kommer att ge ca. 350hk på 98oktan, tror ungefär 1,3-1,4bar med 630cc spridare.
Det var den effekten som jag blev rekomenderad när jag ville ha så mycket som möjligt ur min turbo men ändå ligga på säkra sidan. Problemet är att du med 6ans hus inte kan evakuera avgaserna tillräckligt fort för att få ut effekten, om du går över till ett 7ans vinklade så kanske du kan ta ut mer ur en 18t?!
MVH
Jom

Känns lite häftigt med 350hk med 1,3-1,4 i ladd...har en arbetskamrat som kör 19t#6 med ~1,5 i ladd och har runt 330hk, på 98okt.

men det har säkert med och göra med vem som mappar. smile

Ja, det gör det nog. Vad har han för spridare?
MVH
Jom


Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2010
#19
Aerocombi skrev:
Snackade med en av de stora inom SAAB-trimning häromdan o han påstod att en 18 T inte borde vara maxad förrän uppåt 420 hk. Ingen mer som har erfarenhet?

Alltså, "maxad", "få ut", "leverera" är ju väldigt beroende på HUR du mäter effekten.  Att bromsa 420hk med en 19T är som att hoppa på vågen.  Väger du 300kg bara för att nålen var där uppe och vände?

nja...  300hk med 19T inga problem, 330hk med 19T heller inga problem, men mer än så vet i tusan om man kan anse som självklart.

Kolla kompressormappen nedan, 300-330hk ligger iaf i diagrammet, 350hk i närheten och 420hk långt utanför.  Som nämnt innan så blir det ruskiga mottryck också eftersom en turbo över lag är matchad kompressor/turbin.

så 420hk med 19T kräver rackans stor IC och att man "hoppar på vågen" när man bromsar motorn.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/td04h-19t-cfm2.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2010
#20
Aerocombi skrev:
Nån som vet hur mycket de laddar med en 15T för att plocka ur 315 etanol-hk ur en 2,0a?
Vår 2,0a laddar som sagt mellan 1,4-1,5, och den tror jag har mer än 315 hk med just en 15T?
I alla fall om man jämför med andras tidkort.
Jämför själv om ni vill:  http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=741877
Odiffat o med gamla vinterdäck wink

min bil bromsade 426hk och jag har tidkort på 13.5s 186km/h(typ samma region som du), spännande att veta vad din bil får för tid 0-250km/h? har du åkt någon sådan repa? (använd GPS och tidtagarur)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök