3369
Sök

Köpråd volvo s70 2.5 T

467 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej.

Som rubriken lyder funderar jag på att skaffa en S70 2.5 Turbo. Har en 850 GLT nu men tycker att det skulle va kul att skaffa en lite nyare bil med lite mer kraft i.
Har sökt runt på köpråd men hittat lite dåligt med relevant fakta.

Jag skulle vilja ha så mycket information jag kan få av er här=)
Vilka årsmodeller ska man satsa på? Vilka årsmodeller ska man akta sig för?
Vanliga fel?
Har tänkt mig att leta efter en som inte gått mer än högst 15000 mil iaf. Eller är det inga problem att köpa en med 20k mil på mätaren så länge den känns sjyst när man kör den?

Läste nånstans att bilarna efter -99 hade elektroniskt gasspjäll, och att detta var en svaghet. Brukar inte dom tidiga årsmodellerna vara dom "dåliga"?

Mata på med allt ni vet bara! Jag vet ju vad min 850 haft för fel de senaste 2 åren. Men s70 är ju en annan bil som jag vet rätt lite om.

Så peppra på bara=)

Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

440 Inlägg
6 juni 2010
#2
Jag upplever ingen direkt skillnad på dom nyare och äldre s70isarna. Men 97-98 har mekaniskt gasreglage och 99- har elektronikst. Och som alltid kan gammal elektronik vara en svaghet.

I övrigt kan det vara bra att kolla runt hela motorn/turbon efter oljeläckage och då framförallt mellan motor och låda.

Kolla också att allt elektriskt invändigt funkar. Elhissarna brukar kunna vara lite sådär. Går inte att köra. Lite jobbigt när den går ner men inte upp. I såna fall brukar man få byta enheten knapparna sitter i i förardörren.

I övrigt är det väl bara att kolla skick och att den går som den ska.


474 Inlägg
7 juni 2010
#3
Hoffmeister2 skrev:
Läste nånstans att bilarna efter -99 hade elektroniskt gasspjäll, och att detta var en svaghet. Brukar inte dom tidiga årsmodellerna vara dom "dåliga"?

OM INTE gasspjället redan är bytt så kan det bli en dyr historia eftersom det måste göras på verkstad(kalibreras och grejjer) Men om inte jag minns helt fel så ska nog dom flesta gasspjällen vara bytta till det nyare spjället. Kolla upp det på den eventuella bilen du blir intresserad av.

Annars är det väl nästan samma "standard" fel som på 850 typ: Bromsoken bak brukar kärva (nytt ok på biltema kostar ~500, kommer inte ihåg exakt siffra), Krängningshämmarstag och styrleder kan glappa osv.

Men om du kan fixa din 850 så kan du fixa en S70, det är inte mycket som skiljer

Volvo S60 2.5T AWD

998 Inlägg
7 juni 2010
#4
Glöm inte kolla bakre ljud burken, dom brukar rosta sönder på både 850 och s70, rostfritt my ass med all salt vi får på vintern.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

★★★★★
455 Inlägg
7 juni 2010
#5
Har haft tre st s70is nu varav en med elektroniskt gasspjäll, dock så inte märkt något lustigt med detta av min erfarenhet iaf,

när du ska kolla upp bilen kolla som någon sa att det inte läcker olja mellan låda och motor! kolla även upp att det inte läcker olja från styrväxeln, fick byta på min s70r o gick på 7500:-.. kolla så lådan känns bra o inte skrapar eller dyl. sväng fullt o lyssna efter oljud från styrningen, glappa styrleder drivknutar osv.

ska du ha turbo med som du skriver, kolla så kopplingen inte slirar om den gått långt när du gasar fullt, kolla upp turbon med så den inte är slut!

467 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
#6
"OM INTE gasspjället redan är bytt så kan det bli en dyr historia eftersom det måste göras på verkstad(kalibreras och grejjer) Men om inte jag minns helt fel så ska nog dom flesta gasspjällen vara bytta till det nyare spjället. Kolla upp det på den eventuella bilen du blir intresserad av."

Vad menas med det? Asså menar du att det elektroniska gasspjället e d bästa? Att det är det man ska ha?

Och hur kollar man att turbon e bra? Har inte ägt turbo förut så e ny på det.
Hur e det med milen? Är det nåt visst miltal man inte bör gå över när man köper? Alltså turbon håller väl inte en evighet antar jag. När byts den?

Smacka på med mer info bara=)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

474 Inlägg
7 juni 2010
#7
Hoffmeister2 skrev:
"OM INTE gasspjället redan är bytt så kan det bli en dyr historia eftersom det måste göras på verkstad(kalibreras och grejjer) Men om inte jag minns helt fel så ska nog dom flesta gasspjällen vara bytta till det nyare spjället. Kolla upp det på den eventuella bilen du blir intresserad av."

Vad menas med det? Asså menar du att det elektroniska gasspjället e d bästa? Att det är det man ska ha?

Bästa vet jag inte, men det elektriska spjället som satt på när bilen var ny brukade krångla så man fick byta ut det mot det nyare elektriska spjället, när det kom kommer jag inte ihåg. Men som jag sa så är dom flesta gasspjällen redan utbytta.

Volvo S60 2.5T AWD

Trucker
2 710 Inlägg
19 april 2012
#8
Hejsan,

Har tänkt dra o kolla på denna till helgen, för en vän. Hjälper alltså honom..

Är inte alls hemma på Volvo o undrar nu om det är värt att åka ner dit för o kolla på den?

Känns som att den är billig?!
Han säger sig ha tankat den med 98-oktan, nyligen servad o allt verkar vara i sin ordning. Än så länge..

Ngt jag borde vara extra noga med på dessa?

Bilen i fråga: http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … 8.htm?sa=1

Tacksam.

Mvh
Senast redigerat av trippelturbo (19 april 2012)

Fart missbrukare


Sök