2844
Sök

Lagligt att lasta cross på taket?

208 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Tänkte höra om någon vet om det är lagligt att spänna fast en cross på taket på en personbil om man har nog många takräcken som "täcker" crossen vikt?

/Mvh Anders

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)

154 Inlägg
8 juni 2010
Vild gissning. Om bilen får lasta såpass mycket på taket, så varför inte?

208 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
ja det är ju det som är frågan jag tycker också att det borde vara lagligt.. men frågan är ju om det är så.

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
8 juni 2010
TROR man får ta runt 100pannor på taket på en "normal" bil, så underskrider crollen det och du spänner upp den fint så ser jag inga hinder i det. Frågan är bara hur du skall få upp den då det kan va lite småknöligt att få upp en cykel tongue

Rock'n Roll

KHRacing
8 juni 2010
TenZer skrev:
TROR man får ta runt 100pannor på taket på en "normal" bil, så underskrider crollen det och du spänner upp den fint så ser jag inga hinder i det. Frågan är bara hur du skall få upp den då det kan va lite småknöligt att få upp en cykel tongue

De flesta fordon har faktsikt max 50kg eller mindre.

en personbil som får lasta 100kg p taket har jag aldrig ens hört talas om.

Sen, hur skall man få upp den där, skall man stå på dörrarna fönsterlist & balansera eller ?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
8 juni 2010
KHRacing skrev:
TenZer skrev:

Sen, hur skall man få upp den där, skall man stå på dörrarna fönsterlist & balansera eller ?

ok, vart har jag fått de ifrån då tongue

Rock'n Roll

208 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
haha men jag menar en takbox lastar man ju lätt in mer än 50kg i?
ja man får väl kanske dra släp på med andra ord, hade dock varit ganska fränt om man får ha den på taket.. tongue
och sen hur man får upp den får man väl komma på en smidig lösning? eller så får man helt enkelt ha en ramp som man kör upp den på..

KHRacing
8 juni 2010
AffeBoyen skrev:
haha men jag menar en takbox lastar man ju lätt in mer än 50kg i?
ja man får väl kanske dra släp på med andra ord, hade dock varit ganska fränt om man får ha den på taket.. tongue
och sen hur man får upp den får man väl komma på en smidig lösning? eller så får man helt enkelt ha en ramp som man kör upp den på..

"alla" som lastar i en takbox räknar inte med vikten på själva boxen som i väldigt många fall kan väga upp emot en 25-30 kg, denna vikten är ju självfallet inräknad i bilen max taklastvikt, vilket inte folk fattar som sagt..
3-4par skidor så är det stopp sen typ.

absolut lagligt att ha encross på taket vågar jag påstå, om du inte överskriver max taklastvikt, samt kan garantera fastsurrningen.

208 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Hur får man reda på Taklastvikten´? Kanske tillochmed någon som vet vad man får lasta på en volvo 745.. tongue

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 juni 2010
Mina räcken på en 740 sa 75kg max, men vad taklastens maxlast är vete fan?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

208 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
undra om det då är 75kg per räcke? isf så räcker det ju med 4st räcken om man nu får räkna så?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 juni 2010
Står i ditt regbevis hur mkt du får lasta på taket

Å om du surrar crossen ordentligt å den inte väger mer en maxvikten så e det OK

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

208 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Får kolla upp hur mkt man får lasta och sen slänga upp en bild om det är lagligt.. tongue

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 juni 2010
KHRacing skrev:
TenZer skrev:

Min får ta 100 kg på taket, och den väger bara 1450 kg. tongue
Varför jag nu skulle vilja sätta ett takräcke på den...
Senast redigerat av Andromeda (8 juni 2010)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 juni 2010
Polaren passerade poliskontroll med 49kg go-cart på taket på en Polo -85...

Höjden på fordon är ju i det närmaste fritt så det går bra att lasta den på taket! smile
Dock så är det ju en viss vikt som är max, står i regbeviset, och där igår bågar, spänband osv till Crossen.

1 534 Inlägg
8 juni 2010
en fråga bara, hur ska du få upp crossen på taket?

638 Inlägg
8 juni 2010
Parkerar bilen framför en sandhög och så hoppar han upp! Enkelt och snabbt Eam2fast4U! smile

Kommer väl nånting här snart!

Jag behöver hjälp som inte finns, Så ge upp!
58 Inlägg
8 juni 2010
lasta upp hojjen och knäpp ett kort=)  nu vill vi se:)

kärlek växer inte på träd, den byggs i tyskland!

1 339 Inlägg
8 juni 2010
Mercedes W202 C180 får ta 100 kg på taket och 100 kg i bagaget enligt instruktionsboken. Volvon vet jag inte men det är väll ungefär samma kan jag tänka mig. En normalstor cross väger betydligt mer än så.

Det är alltså inget att rekommendera att ta den på taket, främst för att du vid en krock kan råka väldigt illa ut. Kan du inte fälla fram baksätena och försöka få in den i bakluckan? Vet inte hur stor den är men kanske det går, går kanske ioförsig inte heller med tanke på viktgränserna där heller wink
Senast redigerat av Remiss (8 juni 2010)

Trafikledare
563 Inlägg
8 juni 2010
Finns ju anordningar för att lasta crossar på dragkrok utan släpkärra, vet dock inte vad dom heter..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Sök