3577
Sök

Sjunkande laddtryck saab 9000.

86 Inlägg
12 juni 2010
#81
Jag har haft ruskiga problem att få mina mv att hålla även "orginal" dumparna som speedparts säljer.

Jag hade liknande problem som dig. Jag kunde gasa med fullt ladd hela registret fram till 4:ans växel sen sjönk han till glt, var tvungen att åka på motorvägen utan att gasa i ca 5 min sen hade jag fullt ladd igen fram till 4:ans växel.
Jag mätte insugstempen och den var inte så farligt hög som jag hade trott.

Vill minnas att jag kastade det öppna filtret långt in i skogen och köpte ett sportluftfilter i boxen av maptun.


930 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#82
hmm jaså? kan det vara det öppna filtret som spökar?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

86 Inlägg
12 juni 2010
#83
Nej nu vet jag vad det var som spökade,
Det var mapsensorn som inte fungerade. Prova att låna en av någon kompis !


930 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#84
sitter ingen sån där
eller?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

86 Inlägg
12 juni 2010
#85
Är avgassystemet tätt och fint innan lambdan?

Hur många ggr blinkar check engine?


930 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#86
Ja de tror jag de är, den slutar så fort bilen startar.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

86 Inlägg
12 juni 2010
#87
Check engine startar då du vrider på tändningen ? Om du inte startar bilen utan läser av blinkningarna, hur många blink?


930 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#88
har inte kollat, tror den lyser bara ska kolla senare när jag ska vara chafför.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

394 Inlägg
12 juni 2010
#89
kolla så din MAP-sensor är frisk, låter som den är lite halvdöd, sitter uppe i vänstra hörnet framifrån sett i motorutrumet. ev kolla din MV igen samt slangarna.

vem fan är maptun?

930 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#90
Jaha okej men om mapsensorn är sönder hur byter man den? och måste man mappa om då eller?
har även kollar hur Check engine blinkar, och den tänds när man vrider om nyckeln och lyser i några sec sen släcks den.
Senast redigerat av Kamulen (12 juni 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
12 juni 2010
#91
Kamulen skrev:
Jaha okej men om mapsensorn är sönder hur byter man den? och måste man mappa om då eller?
har även kollar hur Check engine blinkar, och den tänds när man vrider om nyckeln och lyser i några sec sen släcks den.

tänds o släcks låter okej,
mapsensorn sitter som sagt på torpedväggen, går en liten vacum släng till vänstra sidan av insuget, behövs inte mappas om, det är den som känner av vilket laddtryck du har och som styr allting, kortfattat wink


930 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#92
jaha okej smile ska kolla över den med.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
12 juni 2010
#93
Kamulen skrev:
jaha okej smile ska kolla över den med.

det var den ja snacka om först... du bör ju möjligen ändra den till en 3bars.. du har väl en 2.5 bars nu..

de är pga att man vill uppnå 1.54bar. man byter smile

även dem säljs på t.ex. mekonomen, speedparts osv..
9000 T 94-98 3 bar
För bilar med höga effektuttag.
Används på bilar där original MAP sensor inte räcker (1,5 bar)
Levereras med kontaktstycke GM 12223861 10,40749 995 kr
Senast redigerat av pattilatti2 (12 juni 2010)


1 353 Inlägg
12 juni 2010
#94
han behöver inte 3bars ännu me tanke på att bilen bara e chippad,
han ska inte ladda över 1,54 så de behövs inte, och sen kan man ladda 1,7 nåt innan laddspärren slår i, jag testade..


Svetsare
3 150 Inlägg
12 juni 2010
#95
Precis, det är bara onödigt med 3 bars mapsensor i hans läge.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
12 juni 2010
#96
Crille88 skrev:
han behöver inte 3bars ännu me tanke på att bilen bara e chippad,
han ska inte ladda över 1,54 så de behövs inte, och sen kan man ladda 1,7 nåt innan laddspärren slår i, jag testade..

vem vet tongue han kanske vill ladda lite mer senare, och är den paj, varför inte sätta ordentligt direkt tongue hehe


930 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#97
Ja Känner att 1.3 i ladd är bra, drog en Volvo V70 2.4t 200 hk ++ som skit med 1.0 i max ladd och 0.6 i idle.
När mvn funkade så hade jag 1.3 i max ladd och 1.0 i idle så det räcker big_smile
Kan möjligen bli ett sport avgassystem.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Svetsare
3 150 Inlägg
12 juni 2010
#98
3" JT från turbon  cool

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 juni 2010
#99
ZonaX skrev:
3" JT från turbon  cool

finns det sämre system?

hade det på min. rostade sönder, så jag bytte igen.. till ferrita.. (skönt med livstids garanti).

Jt systemet är ju sämre än simons i hållbarhet.. biltema är ju fan bättre.

men det låter ju helt ok, om man bara är ute efter ljudet..


930 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#100
Vafan snackar ni om? man köper en Racekisse och sen bygger man resten själv? big_smile
3 tum från katten med min 4.5 tums japs = Grymt ljud

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!


Sök