Bmw kostar i inköp, både som begagnad och som ny så visst stämmer "Bmwgrabbens" exempel ovan. Å andra sidan är en 20år gammal Bmw 530i, beroende på vem man frågar, också dubbelt så mycket bil jämfört med en 10år gammal 9-3og.
9-3og tycker jag du skall välja bort direkt, både 9-5 Aero och 9000 är betydligt mer bil än lillebror som har både urusel väghållning, ett bedrövligt beteende vid acceleration och inte samma kvalité. Det finns en god anledning till att modellen är så billigt. Trimvänlig? Visst, men det är 9000 och 9-5 med.
Och eftersom de större modellerna från Saab inte kostar mer än Volvo´s 850 hade jag valt någon av dessa istället, helst en 9-5.
Men av dina tre alternativ hade jag gått på en Bmw utan tvivel, denna har inte enbart rakt fram-prestanda utan det är tvärt om när vägen svänger som den har sina fördelar. Men den är definitivt inte slö, den har inga problem att hänga på en svensk med turbo. Varken en original sådan eller en (rimligt) trimmad. Visst, det är mysiga motorer och det är mycket hästkrafter för pengarna men de är också grymt överskattade när det kommer till prestanda så förvänta dig ingen "M3-killer" för ett par tusenlappar. Du kan, beroende på vad du gör förstås, inte ens förvänta dig en "328i-killer"
Dessutom är komfort en smaksak, någon skrev ovan att E36 inte är komfortabel men personligen tycker de svenska alternativen är mjuka, guniga och har stolar i långt ifrån lika bekväma som Bmw samtidigt som en del tycker Bmw är som parkbänkar och föredrar andra bilar. Så visst är det en smakfråga med komfort, men att kalla Bmwn obekväm är bara trångsynt.
Så vill du ha en bra bil som går bra (och enkelt kan gå ännu bättre) rakt fram så köp en 9-5, vill du ha mer och roligare bil att köra även när vägen svänger så köp en Bmw.
På köpet får du högre kvalité och lägre servicekostnader, och kom ihåg att Bmw´s dyra reservdelar är en myt; Delarna är inte dyrare än till Volvo eller Saab.