2967
Sök

Volvo B230FT Ca 300hk, måste kolvar/stakar bytas?

6 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej

håller på min 940 motor en del nu och ska ha upp ca 300hk, dock så vet jag vid häftigare byggen så får man byta lager, stakar m.m. dock undrar jag om nån har kunskap om hur mycket orginalstakar/kolvar pallar. egna erfarenheter?

(940-98a) sista årsmodellen

Tack

10 287 Inlägg
9 juni 2010
#2
300Hkr = Kör orginal.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

854 Inlägg
9 juni 2010
#3
Om du inte mot förmodan nöjer dig med Görans svar så kan jag också intyga att det fungerar kanon med original till den effekten.


1 772 Inlägg
9 juni 2010
#4
Sharky skrev:
300Hkr = Kör orginal.

/Göran

Hur är det med blocken utan oljekylning. Har nämligen en 95 års modell, klarar dem också 300 hk?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 062 Inlägg
9 juni 2010
#5
NordstromJ skrev:
Sharky skrev:
300Hkr = Kör orginal.

/Göran

Hur är det med blocken utan oljekylning. Har nämligen en 95 års modell, klarar dem också 300 hk?

Ja det gör dem

å oljekylning kom ca -92 har jag iaf haft i mina -92 ft block

mvh

Team Björkeryd

6 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#6
Tack för svaren, anledningen till ca 300 hk e att jag hört m90 lådan pallar inte mycket mer, så då kommer lådbyte med, så tar det i steg för steg!

Refined
1 770 Inlägg
10 juni 2010
#7
Jag har en polare som åker 450hk med M90.
Och jag kör strax över 300hk med M90, och det har körts i nästan 5000 mil, och inte i närheten till att rasa.

Så det beror helt på hur du kör!

102 Inlägg
13 juni 2010
#8
jag skulle inte vilja köra med mer i en m90 i alla fall.


139 Inlägg
20 juli 2010
#9
Någon här då som kan svara på hur mycket B230FTn håller för innan man ska börja akta sig? håller den upp mot 400hk original? eller ska man stanna runt 300hk? Hade vart trevligt med lite svar, så jag slipper skapa en ny tråd... Mvh Enberg   

Btw har en 97as FT motor

Om603 Turbo!

10 287 Inlägg
20 juli 2010
#10
Hur skall bilen användas?
Buskörning ibland eller är det en bil du kommer att använda dagligen.

/Göran


enbergg skrev:
Någon här då som kan svara på hur mycket B230FTn håller för

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

54 Inlägg
20 juli 2010
#11
Bottendelen håller för ca 340hk, spraggen här på garaget körde sin 142a men orginal bottendel en hel sommar och det höll, dock när han sedan rev motorn så hade 1 stake krökt sig. Dock många andra faktorer som spelar in också.

//Lechen


671 Inlägg
20 juli 2010
#12
Mkt beror på hur du kör
Min isbil körde jag hela vintern på isen med ett ladd på 0,8 Bar.
Men sedan ökade jag effekten i motorn och började sladda på asfalt...
Det gjordes med ett piggybacksystem större spridare o bränslepump o ett ladd på 1-1,2bar.
Motorn höll bara 2månader...
Men den gick riktigt bra....
M90 Vxllådorna håller ihop men pallar inte 180-200hk på isbana utan att bli lite tröga vid växlingarna.
Min sommarbil med ca 280hk gick problemfritt tills jag hällde i E85 i tanken då blev lådan trögväxlad.
Gillade inte vridet som kom med E85...

Allt beror på hur du kör ...
Senast redigerat av endorfinslaven (20 juli 2010)

139 Inlägg
20 juli 2010
#13
95 eller 98 octan, vad är det som gäller för att den ska hålla bättre?

Om603 Turbo!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 juli 2010
#14
enbergg skrev:
95 eller 98 octan, vad är det som gäller för att den ska hålla bättre?

minst 98 så klart

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 Inlägg
21 september 2010
#15
Tjena, Tänkte kolla lite om detta är ett bra setup till ett orginal b230fk/ft block för att få ut 270-300hk
465cc spridare
3"lmm
chip
mitsu 18-19t aggregat
std intercooler (finns ju bättre)
std grenrör
Anna kamaxel A-¨V
1.5 bars ladd...

eller får jag börja byta ut kolvar och staker me detta här?
Om det är någon som kommer på något bättre att få ut 300hk så skriv gärna,

Tacksam för svar!


Öss
24 Inlägg
22 september 2010
#16
Köp en ny intercooler med när du ändå är igång, mycket bättre och kostar typ en tusenlapp för någon kina ic istället för orginal.
Med den setupen borde du kunna få upp 300 hk big_smile


10 Inlägg
22 september 2010
#17
Gött ska börja bygga värre när jag fått jobb men ska börja bygga nu tills jag blir 18 och ha som bil:)


10 Inlägg
22 september 2010
#18
Har en annan fråga me, ska köpa mig en annan traktor nu med 16v topp utan turbo, kan man hänga i dubbla vx3 kammar?smile


402 Inlägg
23 september 2010
#19
Nickentsson skrev:
Har en annan fråga me, ska köpa mig en annan traktor nu med 16v topp utan turbo, kan man hänga i dubbla vx3 kammar?smile

Tja, nää det fungerar inte.
När det gäller din andra fråga så kolla min bil, den är bänkad till straxt över 300 hk, så läs där vilken setup jag gör med.
Dock så laddar jag mer nu så den har nog några hk mer än vad jag hade då.

//Jocke

214 Inlägg
27 september 2010
#20
vart får man tag på de grejer som behövs? och krängingshämmare(mycket styvare).

vilka kammar kan man ha?

måste en 96 b230fk som gått 22000 mil renoveras?

blir det bättre och billigare om den e85 konverteras isf vad behöver man?
Senast redigerat av sawander (27 september 2010)



Sök