3252
Sök

Tillåtet att röktona framlamporna?

273 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#1
Tja!

Undrar om röktoning eller tona framlamporna helt svart är lagligt. Tänker vad besiktnings männen kan säga om detta osv..

Tack för era svar smile


502 Inlägg
11 juni 2010
#2
Skulle inte tro att det är lagligt. En vän till mig röktonade sina sidoblinkers. Det fick han bytta när han besiktade bilen.

1 562 Inlägg
11 juni 2010
#3
knappast lagligt men snyggt

KHRacing
11 juni 2010
#4
ej lagligt¨

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
11 juni 2010
#5
Som de förra, Olagligt. Men snyggt, nja, beror lite på bilmodell. smile

Ojoj, hade man det här uppe blev man lynchad av den lokale nitiska polisen... Iofs, det finns två nitiska.

Klagade på mina vita dioder i P-ljusen fram. Men tji fick han! E-märkta, lyste vitt och han fick stå där med näsan mitt i fejset.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 562 Inlägg
11 juni 2010
#6
richochetfilm finns väl bara blå tyvärr?

Speed FMK
849 Inlägg
11 juni 2010
#7
Opelmadness skrev:
Som de förra, Olagligt. Men snyggt, nja, beror lite på bilmodell. smile

Ojoj, hade man det här uppe blev man lynchad av den lokale nitiska polisen... Iofs, det finns två nitiska.

Klagade på mina vita dioder i P-ljusen fram. Men tji fick han! E-märkta, lyste vitt och han fick stå där med näsan mitt i fejset.

E-märkt spelar ingen som helst roll wink Orangea dioder kan vara e-märkta också men du får inte ha dem i positionsljus för det. Färgen däremot är en helt annan sak.

Mvh Ludde


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
11 juni 2010
#8
Bi0HaZZarD skrev:
Opelmadness skrev:
Som de förra, Olagligt. Men snyggt, nja, beror lite på bilmodell. smile

Ojoj, hade man det här uppe blev man lynchad av den lokale nitiska polisen... Iofs, det finns två nitiska.

Klagade på mina vita dioder i P-ljusen fram. Men tji fick han! E-märkta, lyste vitt och han fick stå där med näsan mitt i fejset.

E-märkt spelar ingen som helst roll wink Orangea dioder kan vara e-märkta också men du får inte ha dem i positionsljus för det. Färgen däremot är en helt annan sak.

Mvh Ludde

Jo förvisso. smile
Men vitt är ju lagligt framåt, det visste tydligen inte denne man när han kom kutande rakt emot mig med en hand stor som ett dasslock utsträckt mot mig.. tongue

Däremot kanske dom ser mer blå ut jämfört med gamla H7-glödlampor..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Eliminator
1 441 Inlägg
11 juni 2010
#9
Opelmadness skrev:
Som de förra, Olagligt. Men snyggt, nja, beror lite på bilmodell. smile

Ojoj, hade man det här uppe blev man lynchad av den lokale nitiska polisen... Iofs, det finns två nitiska.

Klagade på mina vita dioder i P-ljusen fram. Men tji fick han! E-märkta, lyste vitt och han fick stå där med näsan mitt i fejset.

Lampan har som sagt ingenting med E-märkningen att göra, vilken glödlampa som helst är e-märkt.

Det krav som finns när det gäller e-märkning gäller lyktglaset/strålkastaren, men det räcker inte med e-märke, det skall vara av rätt kategori också.
Beroende var på fordonet lyktan sitter finns olika krav (kategorier).

När det gäller själva glödlampan, finns krav på färg o styrka.

Jag har noterad massvis med gånger hur dålig koll det är på dessa regler, speciellt här på gorg. roll
Likaså det här med xenon, ja men jag har ju nivåreglering (hijackers typ). Det handlar inte om det, det skall sitta automatisk nivåreglering/justering i lykthuset. lol

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Speed FMK
849 Inlägg
11 juni 2010
#10
Opelmadness skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
Opelmadness skrev:
Som de förra, Olagligt. Men snyggt, nja, beror lite på bilmodell. smile

Ojoj, hade man det här uppe blev man lynchad av den lokale nitiska polisen... Iofs, det finns två nitiska.

Klagade på mina vita dioder i P-ljusen fram. Men tji fick han! E-märkta, lyste vitt och han fick stå där med näsan mitt i fejset.

E-märkt spelar ingen som helst roll wink Orangea dioder kan vara e-märkta också men du får inte ha dem i positionsljus för det. Färgen däremot är en helt annan sak.

Mvh Ludde

Jo förvisso. smile
Men vitt är ju lagligt framåt, det visste tydligen inte denne man när han kom kutande rakt emot mig med en hand stor som ett dasslock utsträckt mot mig.. tongue

Däremot kanske dom ser mer blå ut jämfört med gamla H7-glödlampor..

Jo det finns en del poliser som bara ger sig fan på att sätta dit en för att bilen inte ser ut som alla andras. smile Lamporna får till och med vara "is-blå", alltså precis som orginalmonterade xenonlampor är. Dock svårt att dra gränsen mellan blå och isblå enligt mig.

Mvh Ludde


Eliminator
1 441 Inlägg
11 juni 2010
#11
Här är färgskalan som gäller. Ja det finns mätare att bestämma detta också.
Till TS, läs bifogad §8.
VVFS 2003:22
område som bestäms av följande gränser i det av internatio-nella belysningskommissionen (CIE) fastställda koordinatsy-stemet.
För vitt ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot blått x  0,310
2. Gräns mot gult x  0,500
3. Gräns mot grönt y  0,150 + 0,640x; y  0,440
4. Gräns mot rött y  0,382
För gult ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot rött y  0,138 + 0,580x
2. Gräns mot grönt y  1,29x – 0,100
3. Gräns mot vitt y  -x + 0,966
4. Gräns mot spektralt ren färg y  -x + 0,992
För orangegult ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot gult y  0,429
2. Gräns mot rött y  0,398
3. Gräns mot vitt z  0,007
För rött ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot gult y  0,335
2. Gräns mot purpur z  0,008
8 § Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.

/T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

97 Inlägg
11 juni 2010
#12
Vad som är tillåtet beror lite på vilken årsmodell det gäller och om bilen har sk helfordonsgodkännande.

"8 § Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor."
Jo det får de visst det, eftersom det finns lampor som original är målade på insidan med tex rött och gult, tex gamla 240 hade sådana, till dessa finns en speciell färg att köpa för renovering av baklyktans glas.

Vad gäller xenonlampor så får man ha det i sina gamla H4 lyktor, UTAN automatisk nivåreglering, men du får inte montera en xenonlykta utan att ha automatisk nivåreglering.

På helfordonsgodkända bilar måste du tex hålla dig till de dimensioner som finns i dit regbevis, alt som finns för bilmodellen registrerade hos leverantören vad gäller fälgar och däck. vissa kan ha så brett spann så det blir för grötigt i regbeviset, eftersom man måste redogöra för olika tum osv.

Sedna får man inte montera en icke E-märkt lampa i lyktan oavsett om den har rätt värden stämplade på. den ska vara E-märkt dessutom. Det finns godkända diodlampor som får monteras istället för glödlampan.

Byta backspeglar på ett helfordonsgodkänd bil till styling alá Hova är inte heller tillåtet, spoiler, kjolar och liknande prylar som inte finns registrerade av tillverkaren för fordonet i helfordonsgodkänandet får inte heller monteras.  Montering av Extraljus är tveksamt eftersom det på ett helfordonsgodkännande förändrar skyddet för mjuka trafikanter.

Vad gäller toning av framlyktor är det lite intressant, saab hade på og900 lösa stenskottskydd i någon plexi som tillbehör, de var lätt röktonade (ganska mörka iaf) de var godkända.
Toningen i sig förändrar ju egentligen inte hur ljuset bryts utan försämrar möjligen hur starkt det lyser, men det är ju inte olagligt att sätta i 30W halvljuslampor istället för 55W om det nu skulle finnas.
20W räknas till positionsljus som också är godkänt som dagbelysning vid meteorologiskt sett klar sikt. (mer eller mindre MOLNFRITT m.a.o.)

Har man en äldre bil ej helfordonsgodkänd, så får man göra mkt mer, mins inte brytningen om det var -76 och äldre så har man ännu mer frihet.


97 Inlägg
11 juni 2010
#13
Sokrates skrev:
Här är färgskalan som gäller. Ja det finns mätare att bestämma detta också.
Till TS, läs bifogad §8.
VVFS 2003:22
område som bestäms av följande gränser i det av internatio-nella belysningskommissionen (CIE) fastställda koordinatsy-stemet.
För vitt ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot blått x  0,310
2. Gräns mot gult x  0,500
3. Gräns mot grönt y  0,150 + 0,640x; y  0,440
4. Gräns mot rött y  0,382
För gult ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot rött y  0,138 + 0,580x
2. Gräns mot grönt y  1,29x – 0,100
3. Gräns mot vitt y  -x + 0,966
4. Gräns mot spektralt ren färg y  -x + 0,992
För orangegult ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot gult y  0,429
2. Gräns mot rött y  0,398
3. Gräns mot vitt z  0,007
För rött ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot gult y  0,335
2. Gräns mot purpur z  0,008
8 § Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.

/T

Gäller inte bilar tillverkade före införandet av dessa regler vad gäller ljusets beskaffenheter. !!!
Gäller dock lampan, men inte när det sedan är monterat i lyktan på de äldre bilarna.


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 juni 2010
#14
Bi0HaZZarD skrev:
Opelmadness skrev:
Bi0HaZZarD skrev:

E-märkt spelar ingen som helst roll wink Orangea dioder kan vara e-märkta också men du får inte ha dem i positionsljus för det. Färgen däremot är en helt annan sak.

Mvh Ludde

Jo förvisso. smile
Men vitt är ju lagligt framåt, det visste tydligen inte denne man när han kom kutande rakt emot mig med en hand stor som ett dasslock utsträckt mot mig.. tongue

Däremot kanske dom ser mer blå ut jämfört med gamla H7-glödlampor..

Jo det finns en del poliser som bara ger sig fan på att sätta dit en för att bilen inte ser ut som alla andras. smile Lamporna får till och med vara "is-blå", alltså precis som orginalmonterade xenonlampor är. Dock svårt att dra gränsen mellan blå och isblå enligt mig.

Mvh Ludde

Jo, det kan vara svårt kanske. Dagsljus var det med, så jag undrar hur han ens kunde tro att dom var blå. I mörker syns det att dom kanske är gränsfall mot isblått som du säger.

Sen vet jag inte hur han ser färger heller, han kanske såg rött när han trodde han såg blått. tongue

MVH Thomas.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Speed FMK
849 Inlägg
12 juni 2010
#15
tiger68 skrev:
Vad gäller xenonlampor så får man ha det i sina gamla H4 lyktor, UTAN automatisk nivåreglering, men du får inte montera en xenonlykta utan att ha automatisk nivåreglering.

Så du menar att jag skulle få köpa en gammal 740 och lagligt montera xenon i dess lyktor utan att bryta mot några regler eller lagar? Haha. Det var det dummaste jag hört på väldigt länge. Eftermontering av xenon är förbjudet i alla fall då bilen inte är utrustad med strålkastarrengöring och automatisk nivåreglering. Det spelar ingen roll om det är en gammal 740, en splitt ny toyota eller en ford från 60 talet.

Mvh Ludde
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (12 juni 2010)


97 Inlägg
12 juni 2010
#16
Bi0HaZZarD skrev:
tiger68 skrev:
Vad gäller xenonlampor så får man ha det i sina gamla H4 lyktor, UTAN automatisk nivåreglering, men du får inte montera en xenonlykta utan att ha automatisk nivåreglering.

Så du menar att jag skulle få köpa en gammal 740 och lagligt montera xenon i dess lyktor utan att bryta mot några regler eller lagar? Haha. Det var det dummaste jag hört på väldigt länge. Eftermontering av xenon är förbjudet i alla fall då bilen inte är utrustad med strålkastarrengöring och automatisk nivåreglering. Det spelar ingen roll om det är en gammal 740, en splitt ny toyota eller en ford från 60 talet.

Mvh Ludde

De satser som finns för eftermonterint är lagliga. behövs ingen nivåreglering på dessa. eftersom man inte har en globlins som sitter på vanliga xenonlyktor. så jo det är lagligt.
Men har du inte på din nya toyota är det inte säkert du får sätta på det överhuvudtaget eftermonterat.

Dessutom har alla gamla 740 strålkastarrengöring, men inte alla nya bilar har ens spolning som är värd namnet rengöring, en del har inte ens spolning ens om det sitter xenon. så det så....
Senast redigerat av tiger68 (12 juni 2010)


9 108 Inlägg
12 juni 2010
#17
Det är inte lagligt men enligt ägaren till abenum.com där jag köpte min toning så har han inte hört om någon som inte klarat besiktning.

Jag själv har klarat mig igenom två besiktningar och ett par ombesiktningar för annat där dom inte nämnt det alls. Den senaste besiktningen jag hade (Hbg) var riktigt nitisk i övrigt dessutom...

https://www1.garaget.org/archive/1/736/104801/104801-1677059.jpg


Trucker
2 710 Inlägg
12 juni 2010
#18
Fullt lagligt! Du tonar glasen, inte lamporna! Lamporna syns precis som vanlig! Känner många som gjrot detta, inga som helst problem!

Visst, en bil ska vara HELBILSGODKÄND, men då ska man ju inte få sätta dit en vxlspaksknopp ens. Fälgar skulle det ej va tal på.. ja, listan kan bli lång! Ni fattar poängen smile

Fart missbrukare

Eliminator
1 441 Inlägg
12 juni 2010
#19
BMWgrabben skrev:
Fullt lagligt! Du tonar glasen, inte lamporna! Lamporna syns precis som vanlig! Känner många som gjrot detta, inga som helst problem!

Visst, en bil ska vara HELBILSGODKÄND, men då ska man ju inte få sätta dit en vxlspaksknopp ens. Fälgar skulle det ej va tal på.. ja, listan kan bli lång! Ni fattar poängen smile

8 § Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.


Kan du läsa, eller har du svårt att fatta? wink

/Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

26 Inlägg
12 juni 2010
#20
För mig blev det ombes så det sjöng om de på min gamla MB C32....men de är ju bara slita bort å tona på nytt sen wink

Snajper edition E55 K4 620+


Sök