Tjena!
I Mars 2013 gick min mamma bort i cancer, denna bilen skulle bli hennes när den var klar, tyvärr hann den inte bli det innan hon gick bort, men jag gör allt jag kan för att bilen ska kunna få komma ut på vägarna igen en dag, även om det kan dröja.. Ja som synes på rubriken så har jag gett mig på en Amazon från 1961 som ska fixas
Smeknamnet "Mamazon" är inte svårare än att det är mammas bil och "drömbil" som skall fixas
Kort fakta:Min mamma gick och köpte sig en Amazon -67 sommaren 2009 som var tänkt till sommarbruks utan större renovering. Men efter närmare titt på bilen som för övrigt var besiktigad för 2 år så visade det sig att den var ganska dålig i plåt och bussningar. Men efter ett halvår dök det upp en annons på en 61a billigt som vi tänkte skulle bli reservdelsbil, men när vi kommit hem med den visade det sig att denna var friskare i plåten än den första, så resten förstår ni nog
1961an "Lisebergskaninen" hade varit avställd sedan 1991, och stod under en pressening i kanten av ägarens tomt. Vi är 3e ägaren! Dock hade förra ägarens son då i ungdomsår levt fan med bilen med sina kompisar, vilket en kväll resulterade i att de var tvungna att måla om bilen för att kunna fortsätta köra
Men men, i övrigt riktigt fin faktiskt, förutom att de användt den som övergångsställe..
Planen:Mamma vill ha en bil hon vågar använda, inte välpolerade länkarmar så att säga, sen får vi väl se hur det slutar...
Men planerna är att bilen ska bli orginalgrön fast med vitt tak. G-keps och kepsar på lyktorna är en tanke med, sen orignalfälgar i grönt och snobbring på det. Ska även försöka fixa upp stötfångarna och lacka i antingen någon blank lack, eller samma vita som taket för ekonomins skull! Sen lite småplock, snygga kromade extraljus, tonade baklampor, ev. diskret sänkning m.m
Nåja, kan skriva mycket mer, men tänkte hålla mig och visa "skönheten" istället, få nu inte en chock!
Vid hemkomst, ful som stryk och är väl bara jag som ser möjligheterna i denna Lisebergslackade bil^^
Inredningen, notera att bilen fått kort spak och 80tals mittdel! dock inte komplett, men stolar m.m flyttar från den gamla amazonen..
Dörrpanelerna med den snygga avslutningen på instrumentbrädan!
fast efter lite knackande visade det sig att lite golv försvann..men detta är det enda stora hålet, resten är bara småhål!
Under huven dålde sig en B20, orginalmotorn är säkert sönderkörd och numera historia sen gamla ägarens son.. Men gick igång kanon efter ett fördelarbyte och lite service med stift och montera en bränslepump
Notera den stora bucklan på höger innerskärm, webrar eller liknande har nog varit på!
Cool dekal i bakrutan, lär nog inte finnas o köpa längre? synd att den inte går att rädda troligen..
Och för att visa att jag faktiskt jobbar på bilen så har jag demonterat det mesta i bagaget, skrapat underredsmassan där under, och påbörjat slip och det lilla lagningsarbete som behövs där
Och allt detta för 1600kr
Ja det var vårt projekt, följ gärna om detta verkar kul