Har haft en Nissan Sunny -91 i några år och på senare tider har den börjat dra mer och mer bensin än mot vad den borde. Oljebyte, luftfilter, tändstift-byte har ej gjort någon skillnad.
Så gick ut och kollade lite mer idag. Såg då att fördelarlocket var ganska slitet. Men mätte också över tändkablarna med ohm-meter och fick resultatet
Uppenbarligen är det kablar som har integrerad resistans men är det normalt att de skiljer några tusen ohm hit och dit mellan kablarna? Eller kan detta skapa ojämn förbränning mellan cylindrarna?
Har sökt runt internet men ej hittat någon info om detta, så hoppas att någon här kan veta detta
om kablarna är olika långa så är det ganska naturligt att resistansen skiljer mellan dom
resistansen på tändkablar anges oftast per längdenhet, mkt sällan alla har samma motstånd...
att resistansen skiljer gör absolut ingenting då tändspänningen mestadels påverkas av elektrodavståndet hos stiften. brännspänning påverkas dock en aning av tändkablarna, men detta är försumbart och inget som försämrar förbränningen så att säga.