2707
Sök

Mitsubishi gdi, har bytt spjällhus men fortfarande inte bra?

1 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej folket!
har haft min carisma gdi 1,8 -00 i lite över ett år nu.
fick ett fel för ett par månader sedan, bilen hade i stort tappat all sin effekt och jag kunde bara köra väldigt tungt på låga varv, med gasen i botten. till slut började den lägga av också.
kollade runt här på garaget och hittade mycket om gdi motorer och bestämde mig snabbt för att göra rent insuget, blästrade det men utan något positivt resultat.
Efter detta tog jag den till verkstaden och deras dator visade att elektroniken i spjällhuset var felet.
de beställde nytt hus och resultatet blev bättre, och där är vi nu.

bilen har fått tillbaka sin effekt osv, men den klarar inte av tomgång, då lägger den av direkt om du inte står på gasen. och även när motorn blivit var och du stänger av den för att sedan starta igen så går det inte.?
bilmeken har slut på ideer om vad det kan vara så mitt sista hopp står till folket här på garaget som det känns!

jag har tänkt byta olja+filter för det har jag inte gjort sedan jag köpte den i februari -09..
kamrämmen är bytt på 8000 mil och mätaren har precis slagit över på 17 900, så det börjar alltså bli dax igen, kan det ha någon inverkan?

bytta katt har jag läst här på andra trådar, men har inte riktigt samma symtom som de bilarna.
även plugga EGR'n har jag läst..

jag är inte alls speciellt bilkunnig själv, så jag är väldigt glad för alla typer av förslag och funderingar.

Vänliga hälsningar Tobias

13 Inlägg
14 augusti 2010
#2
En kompis i denmark hade en liknande problem, i sitt fall var det bränsle filtern som var problemet.

Hoppas att det löser sig!

1 043 Inlägg
15 augusti 2010
#3
Har du gjort komptest?

Tvivlare
2 266 Inlägg
15 augusti 2010
#4
Har för mig att dom sotar igen på ventilerna, så dom inte håller tätt.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

90 Inlägg
16 augusti 2010
#5
Kan det vara den där svarta boxen på spjällhuset som inte är rätt? för man kan ju vrida på den och då ändras ju tomgång mm.
Går den annars bra när du håller jämn gas?

20 Inlägg
19 februari 2011
#6
Hej,

Prova detta, om det ej hjälper måste du kontakta en verkstad



” När nån har gjort ett ingrepp i det elektroniska delen av GDI system (oberoende av biltyp)

eller om batteriet har varit bortkopplad ska man initiera ETV`n (spjällhuset). För att initiera

ETV´n ska du sätta på tändningen i en sekund och sedan stänga av tändningen i tio

sekunder (du hör ett tydligt klick i huvudreläet). Då har du initierat ETV´n .

Sedan ska du låta motorn gå på tomgången i tio minuter utan att röra gaspedalen och ej heller ha någon

strömkälla igång förutom lyset för att styrdonet kan anpassa sig till de nya inställningarna.

Stäng sedan av bilen i 30 sekunder.

Starta sedan bilen (rör inte gaspedalen nu heller) med ac och alla strömkällor igång, låt bilen stå på tomgång i tio

minuter igen för att lära sig hämta upp vid belastning.

På det har viset slipper man onödigheter med fail-safeläge, ojämn tomgång bland annat ”

341 Inlägg
19 februari 2011
#7
Låter mest som att den sotat igen, det går att kolla i dataloggen med mitsubishi:s diagnosverktyg, man ser direkt då om man behöver sota ur maskinen, är ju ett ganska vanligt ingrepp på dom där motorerna. Spjällhuset behöver inte heller vara rätt inställt när det kommer som nytt, man kan ställa in det med hjälp av att vrida på sensorn och mäta med voltmeter samtidigt, kommer dock ej ihåg vad värdet skulle vara.

Tekniker
624 Inlägg
21 februari 2011
#8
Tycker att GDI Är ett skit system



Sök