2438
Sök

Lag på att ha på motorcykelställ?

24 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
När man kör motorcykel, är det lag på att ha på ett helt motorcykelställ eller är det bara lag på att ha på hjälm?
Vill inte höra kommentarer som "tuffing köra utan motorcykelställ" etc etc. Vill bara ha svar på frågan, funderar på att fixa motorcykel till nästa sommar men känns förjävligt om man måste ha på sig hela rustningen om man bara ska åka till någon kompis etc.

9 108 Inlägg
12 juni 2010
Det är endast hjälmkrav. Kör lugnt bara smile

4 005 Inlägg
12 juni 2010
Känns förjävligt. hehe, känns nog jobbigare att ligga på asfalten. smile

KHRacing
12 juni 2010
Ingen lag, men det e JÄVLIGT SKÖNT ATT HA....även när det e varmt..
har dratt omkull både med o utan ställ.... så jag vet verkligen

Muttley
12 juni 2010
Om man drar omkull ordentligt utan skyddskläderna lär man väl få stora problem med försäkringsbolaget med?.
De flesta bolagen har strikta krav på att just precis mc kläder ska användas.

Du kan ju köpa kevlarjeans som är godkända.

1 723 Inlägg
12 juni 2010
tkd_rille skrev:
Om man drar omkull ordentligt utan skyddskläderna lär man väl få stora problem med försäkringsbolaget med?.

Jag har Folksams basförsäkring och där ställs inga krav på skyddskläder mer än hjälm. Tecknar man däremot deras åretrunt- eller +35års-försäkring då kräver de skyddskläder med alla slags skydd. Kolla villkoren!

Muttley
12 juni 2010
falloutboy skrev:
tkd_rille skrev:

Jag har Folksams basförsäkring och där ställs inga krav på skyddskläder mer än hjälm. Tecknar man däremot deras åretrunt- eller +35års-försäkring då kräver de skyddskläder med alla slags skydd. Kolla villkoren!

Blir inte sådana försäkringar dyrare då?.
Den jag har på länsförsäkringar ställer krav på att man ska ha godkända skydd.

MADMIKE
152 Inlägg
12 juni 2010
Flera bolag kräver och eller ger rabatterad försäkringspremie vid användande av skyddskläder, men ingen lag om detta finns. Du kan alltså inte bli stoppad eller liknande för att inte ha skyddskläder, endast hjälm-lag.

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN
NSR - No Shame Racing #Topp10stockholm

1 723 Inlägg
12 juni 2010
tkd_rille skrev:
falloutboy skrev:
tkd_rille skrev:

Blir inte sådana försäkringar dyrare då?.
Den jag har på länsförsäkringar ställer krav på att man ska ha godkända skydd.

Jag valde den för att kunna ställa av hojen under vintern. Den är lite dyrare per månad räknat men totalt under året blir det billigare. Visste inte om att det skiljde i villkoren mellan deras olika försäkringar, jag kör ändå alltid med skyddskläder. Utan så känner jag mig naken, redd och exposed.

24 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Tack tack för svaren, givetvis blir åkningar utan skyddsklädder ovanliga samt mycket försiktiga big_smile

Sök