2775
Sök

Ny bil, köpa lite billigare och fräscha upp eller betala lite mer och inte fräscha upp?

23 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Tjenare! Har nyss tagit mitt körkort (förra veckan, hehe, så e helt galet glad big_smile ). Och ska nu ge mig ut på jakt efter en bil!

Jag kan redan säga nu att jag kan (i stort sett) inget om att mecka med bilar.

Jag går i tankarna att ska man kanske köpa en lite "fulare" bil (sett till lack/interiör, skulle aldrig våga mig på att mecka med motor och den mer tekniska delen av en bil) och fräscha upp den, typ nytt läder, (stolar kanske) och såna där lite enklare saker (eller det kanske inte är så enkelt? yikes ).
Eller är det kanske billigare/bättre att lägga ut lite mera pengar på en fräschare bil, och skippa allt med att fräscha upp den?

Om vi tar ett exempel. Sitter och tittar på BMW 330 bilar (vet inte om jag ska köpa en sån, men de e snygga smile ) och hittar en hel del som verkar har ganska rimliga priser, men fan så fula en del av de är på insidan, sedan så finns det då de som är snygga på insidan, men då får man betala rätt så mycket mer för dem.

Min fråga är då vad jag borde göra? Ska man försöka lära sig hur man fräschar upp en bil (invändigt) eller punga ut lite mer från start och "slippa" det?

Jag kan tillägga att jag generellt sett är väldigt teknisk av mig när det gäller att bygga/modda saker. Bygger, överklockar samt moddar datorer (då både invändigt och utvändigt), men är inte så säker på att detta kommer vara till så stor hjälp då det kommer till bilar smile. Men om man redan är duktig på sånt kanske det blir lite enklare att lära sig jobba lite med bilar? Bara en liten tanke jag hade...

Jag är ledsen om min fråga kanske är lite otydlig, hoppas de som väljer att läsa denna tråd kan förstå vad jag frågar.

Tack på förhand till de som väljer att hjälpa mig med denna fråga smile

-Gurkmeja

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
13 juni 2010
Kanske köpa den "fulare" bilen och sen lämna in på helrekond så har du en fin bil big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Trucker
2 710 Inlägg
13 juni 2010
Vore jag du skulle jag köpa en inte allför fräsch o upphottad bil till billigare pris. Den ska givetvis inte vara en rosthög men inte heller ha rekondats 5ggr/året (ironi). Köpte saaben, behövdes lite genomgång. Var lite skönhetsfel på den, o behövde en helrekond. Fixade allt för 2-2.5k. Haft den i ett år, går hur j*vla bra som helst!

Får du tag på en fräsch bil som ser jättebra ut o hela den biten och du tycker den är billig så inte är det fel det heller! Säljaren kanske behöver pengar, köpa hus, annan bil eller har valt o lägga ner pengarna på annat o köpa en billigare bil.

Mvh

Fart missbrukare

23 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Wow, det gick snabbt att få svar! smile Man tackar.

Det var skönt att höra att andra tycker jag ska köra på den "lite fulare" och fräscha upp den då jag själv har tänkt att det är lite bättre.

Är det väldigt svårt/dyrt att byta interiör i bilen också? Typ panel etc?

-gurkmeja

Trucker
2 710 Inlägg
13 juni 2010
Beror på hur mkt du är beredd du lägga ner på en bil oxå smile

Beroende på vad är det för bil så kan det kosta dig dyrt om du ska fixa den interiört. Speciellt BMW eller tyska bilar i allmänhet!

Pratar vi Saab/Volvo/japanska bilar är det lättare o få tag på i Sverige o därför billig. Hur ofta är det man ser en BMW E46 på skrotarna? Jo, om den är ihop knycklad och försäkringsbolaget inte "ser nånting" i den smile

Fart missbrukare

I got Dubs!
2 423 Inlägg
13 juni 2010
Jag hade köpt en bil i medelklassen.

Men jag hade inte köpt en bil med trasig interiör. skitig är ok. går att rekonda.
Samma med utsidan. några smårepor funkar, känner du dom med naglen brukar det inte gå att polera bort.

Hade inte heller köpt en bil av en invandrare.

629 Inlägg
13 juni 2010
Dubs skrev:
Jag hade köpt en bil i medelklassen.

Men jag hade inte köpt en bil med trasig interiör. skitig är ok. går att rekonda.
Samma med utsidan. några smårepor funkar, känner du dom med naglen brukar det inte gå att polera bort.

+1

Mröh

23 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
BMWgrabben: Jag kan nog inte spendera mer än 120-130kkr (och då stressar jag verkligen min budget). Men vill fortfarande ha bra kvalité på min bil smile. Men vet du om det är dyrt att i en BMW byta tex läder/klädsel på stolarna och liknande saker?

Och till dubs: Jag menar inte att interiören är sönder, men kanske fel färger på lädret, smuts och liknande.

Också, vad menar du med att inte köpa en bil av invandrare?

-Gurkmeja

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2010
Dyrt och dyrt, skall du byta klädsel är det enklaste sättet att helt enkelt köpa en ny komplett inredning. Trots det som skrevs ovan finns naturligtvis Bmw E46 att finna på skroten, och det går naturligtvis att hitta delar med. Sedan går det att köpa via eller i Tyskland med, och där finns ett stort utbud.

Mindre delar är däremot enkla att byta, interiörlisterna sitter till exempel bara med klips. De kan du byta själv. Men hade jag varit dig hade jag köpt en bil finare än "medelbilen", visst kan man byta inredning, paneler eller rekonditionera den men så tar det tid och kraft med.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
13 juni 2010
gurkmeja skrev:
dubs: Jag menar inte att interiören är sönder, men kanske fel färger på lädret, smuts och liknande.

-Gurkmeja

Okej. Det är lätt fixat. om det inte är en röd stol o en svart.
De är ofta sönderskruvade,mätarfifflade,mkt fulmek och ej seriösa.

23 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
@Required: Tack så mycket för hjälpen smile. Uppskattas! Du vet inte någon bra hemsida där man kan skaffa sig en generell uppfattning vad olika delar kostar? I Sverige eller Tyskland spelar inte så stor roll för mig, tar där man kan hitta det billigast.

@Dubs: Okej, jag förstår. Så det är typ samma som med mopeder då.... Segt.

Trucker
2 710 Inlägg
13 juni 2010
Dubs skrev:

Vill du specifiera dig om varför du inte skulle köpa av en invandrare?

Jag är en sk invandrare o är pedant speciellt när det gäller bilar!
nåra provisoriska arbeten är det ej tal om, alltid verkstad! Fullservad, alltid handtvättad. Helrekond minst 2ggr årligen.

Sen å andra sidan känner jag svenskar som fifflar med mätarställningarna. Men det är ju svenskar, o dom är alltid pålitliga. Dom gör inga "kompromisser" i ngt..

Jag hoppas att folket i allmänhet inte missförstår mig men jag blir så upprörd när folk gång på gång drar alla över samma kam. Jag menar året är 2010 inte 1910!!

tack

Fart missbrukare

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
13 juni 2010
BMWgrabben skrev:
Jag hoppas att folket i allmänhet inte missförstår mig men jag blir så upprörd när folk gång på gång drar alla över samma kam. Jag menar året är 2010 inte 1910!!

WORD! på den!

Aldrig haft några som helst problem när det ska köpas/säljas något varesig det är bilar, katter eller annat.

MVH en "svenne".

OnTopic: Jag hade hellre köpt en lite "risigare" bil och sedan fräshat upp den, men det beror lite på hur mycket som ska göras också.

Vad pratar vi om för budget förresten?

23 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Offtopic, grabbar nu slutar vi prata om detta invandrare vs icke invandrare. Det finns idioter överallt, oavsett vart de bor/är födda eller har för hudfärg smile

ontopic:  @Bebben, jag hade tänkt mig runt 100 000kr och kan stretcha det upp till 120/125 000 om det verkligen är något extra man får för det smile
Senast redigerat av gurkmeja (13 juni 2010)

12 086 Inlägg
14 juni 2010
Dubs skrev:
gurkmeja skrev:
dubs: Jag menar inte att interiören är sönder, men kanske fel färger på lädret, smuts och liknande.

-Gurkmeja

Hahaha lol .. den brutala sanningen by Dubs

Jag tänker inte uttala min ställning om huruvida påståendet stämmer lr ej, det jag menade var att det va så dramatiskt och komiskt formulerat:) Jag fick mig ett gott skratt alltså.
Senast redigerat av JapMax (14 juni 2010)

Trucker
2 710 Inlägg
14 juni 2010
JapMax skrev:
Dubs skrev:
gurkmeja skrev:

-Gurkmeja

Hahaha lol .. den brutala sanningen by Dubs

Bullshit JapMax.. Väx upp o inse fakta!!

Fart missbrukare

Krom-fascisten
439 Inlägg
14 juni 2010
UNVIKT STYLADE BILAR!!!
Ägarna till dessa brukar överprisa dessa bilar sjukt högt.
Och hittar du någon stylad bil till med hyggligt pris så vet ägaren att bilen är totalt slutkörd.

Köp en toyota om du inte vill meka, samtidigt den är soppasnål och pålitlig.
Vad är din budget?

23 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
@FYM: Tack så grymt mycket för länkarna! Riktigt sjysst av dig smile

@mr_yeahman: Noterat wink. Gillar ändå inte stylade bilar... tycker ofta de är lite "over the top" och för mycket mtv - pimp my car.... Det är fult imo (nu kommer jag väll få massa skit, haha).
Som jag skrev tidigare så är budgeten 100 000-125 000 (och 125 000 stretchar jag verkligen min budget).

-Gurkmeja

EDIT:
Vad är egentligen "för höga" miltal då man köper begagnat? Finns det någon speciellt gräns man inte borde gå över? Förutsatt att bilarna har haft reguljär service.
Senast redigerat av gurkmeja (14 juni 2010)

362 Inlägg
14 juni 2010
gurkmeja skrev:
EDIT:
Vad är egentligen "för höga" miltal då man köper begagnat? Finns det någon speciellt gräns man inte borde gå över? Förutsatt att bilarna har haft reguljär service.

Det beror helt på vilken modell och vilken ägare.
Jag själv köpte mig en v70 som gått 46000 mil för en billig penning då den gått som taxi och var välservad.
Lever efter att en motor kan gå hur långt som helst om den är servad som den ska. Självklart finns det saker man aldrig kan rädda..

Men köper du en bil över 20 000 mil, kan det vara bra att kolla upp så att stötdämpning mm fått en genomgång.
Läs in dig på den bilmodell du ska köpa och se om det finns några vanliga fel. Brukar växellådan ge upp efter 20 000 mil, kolla då om den kanske är bytt?

Sök