2779
Sök

Bränslepumpsbyte på en saab 9-3og -00

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej igår lade min bränslepump av bara sådär.. kanske är så det brukar gå till vad vet jag, jag tyckte dock det kom snopet...

Aja, har sökt runt lite och om jag fattat rätt så om man ska göra det på rätt sätt när man byter pump så ska tanken lossas och sen så ska man komma åt att byta pumpen..

Men sen har jag hittat att det finns en tattar version också där man klipper upp ett hål i plåten under baksätet för att få fram pumpen den vägen.. Och det är just den versionen jag skulle vilja ha lite mer information om så berätta gärna era historier om hur ni bytte pump och hur ni gick tillväga..
Det jag hittat är detta.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=164109
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=228670
Även fått lite tips av Kwansa här på garaget som t.ex att det kan vara bra att köpa en Mutter med o-ring, lite slang och några klammor innan man sätter igång. Och när man väl kommit så lång så man får upp armaturen ur hålet hälla ur bensinen innan man tar ut den ur bilen. Samt lossa batteripolen.

Men jag vill ha lite mer kött på benen än det jag har, ska kolla priser på verkstäder för ett bränslepumpsbyte men det kostar nog en del gissar jag på..


/Tribbe.
Senast redigerat av Tribbe (13 juni 2010)


5 710 Inlägg
14 juni 2010
#2
Tydligare än infon i 1:a tråden du länkade till blir det väl inte?

Ett tillägg skulle ju kunna vara att bränsleslangsnipplarna till armaturen gärna vill gå av när man försöker få ur de. Mycket 5-56 och att man snurrar på de lite innan man försöker dra de rakt upp brukar funka.
En annan grejj är att köpa bränsleslang som tål bränsle även på UTSIDAN iom att man får byta de hårda slangarna mellan pump--armatur och att hela kalaset badar i bränsle.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#3
Okej. Lutar ganska starkt emot att försöka byta själv nu..

Bränslepump Walbro     GSS 341 Står att ska passa i original armaturen efter viss modifikation(speedparts) och på maptun står det bolt on till 99%... Det kan inte vara mycket som behöver fixas då?
Vill minnas att jag såg något om det igår men kan inte hitta något idag när jag söker... Någon som vet något om det? Min bil skulle klara sig på en original men nu skiljer det visst bara 200kr så tänkte det kunde vara värt att kolla upp.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 juni 2010
#4
Tribbe skrev:
Okej. Lutar ganska starkt emot att försöka byta själv nu..

Bränslepump Walbro     GSS 341 Står att ska passa i original armaturen efter viss modifikation(speedparts) och på maptun står det bolt on till 99%... Det kan inte vara mycket som behöver fixas då?
Vill minnas att jag såg något om det igår men kan inte hitta något idag när jag söker... Någon som vet något om det? Min bil skulle klara sig på en original men nu skiljer det visst bara 200kr så tänkte det kunde vara värt att kolla upp.

annars finns det henko pump för 695:-
http://www.exd.se/shop/index.php?page=s … mp;lang=sv

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#5
Är det bolt on på den? Eller vad behöver jag göra för att få den att passa i min original armatur?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 juni 2010
#6
Tribbe skrev:
Är det bolt on på den? Eller vad behöver jag göra för att få den att passa i min original armatur?

den är exakt som walbron smile så ja det passar rakt i

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#7
turboforssen skrev:
Tribbe skrev:
Är det bolt on på den? Eller vad behöver jag göra för att få den att passa i min original armatur?

den är exakt som walbron smile så ja det passar rakt i

Walbron högprestanda pumpen är inte bolt on...


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 juni 2010
#8
Tribbe skrev:
turboforssen skrev:
Tribbe skrev:
Är det bolt on på den? Eller vad behöver jag göra för att få den att passa i min original armatur?

den är exakt som walbron smile så ja det passar rakt i

Walbron högprestanda pumpen är inte bolt on...

åfan trodde dom va bult on på alla saabar
Senast redigerat av turboforssen (14 juni 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

206 Inlägg
14 juni 2010
#9
Tribbe skrev:
turboforssen skrev:
Tribbe skrev:
Är det bolt on på den? Eller vad behöver jag göra för att få den att passa i min original armatur?

den är exakt som walbron smile så ja det passar rakt i

Walbron högprestanda pumpen är inte bolt on...

Varför ska du ha en högprestandapump?

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#10
Är inget måste utan jag blev sugen på det när det bara skiljde ca 200kr.. och nu när jag fick se henko pumpen så var ju den 300kr billigare än en original..


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#11
Om jag skulle köpa Henko pumpen. Behöver jag köpa till något mer då? T.ex slang? Eller klarar man sig med bara pumpen?


206 Inlägg
15 juni 2010
#12
Vet inte hur det är med Henok, men slangen som följer med en Walbro är för kort. Så vill man vara på säkra sidan så ska man köpa en längre slang.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#13
Okej. Jag beställde just en Henko.. Så hoppas jag lyckas få dit den.cool


42 Inlägg
16 juni 2010
#14
398 kostar en pump här... smile
http://www.yourex.se:8080/EXEC

Nr #932 på ss9000k

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#15
OneK skrev:
398 kostar en pump här... smile
http://www.yourex.se:8080/EXEC

Det var en jobbig sida... Har hur som redan beställt.. mysko sida är den bra annars?


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#16
Har börjat lite med bytet nu... och idag klippte jag upp plåten lite gick efter den här bilden http://www.geting.se/viewimage.php?image=bp_08.JPG
Men upptäckte ganska fort att min bil hade en och annan kabel mer? Vad är det för en massa kablage jag har i bilen igentligen??
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/953616_ru3fch.jpg

/Tribbe.


5 710 Inlägg
22 juni 2010
#17
Bry dig inte om det smile Kablarset till armaturen ser ut som vanligt.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
#18
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/954154_nxidi6.jpg
Som ni ser så strular ett stift... så undrar om det är några speciella stift? Eller är det bara att ta och klippa bort kabeln och försöka få bort stiftet på något vis.. och sen trycka i 2 nya stift som passar i hålen? För då kan man ju istället för att skarva ihop dom kablarna som går ifrån pumpen gå direkt in i kontakten..?

Edit: Gamla pumpen rasslar det om när man skakar den.. den nya är knäpptyst. Rasslar den gamla för att den är trasig? eller fungerar pumparna på olika vis?
Senast redigerat av Tribbe (22 juni 2010)


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
#19
Har monterat pumpen nu och bilen gick igång på första försöket! Så jag är riktigt nöjd. Någon som har något tips på vad man ska täcka det uppklippta hålet med? Jag funderar på en asfaltsmatta?


206 Inlägg
24 juni 2010
#20
Grattis!


Sök