14 juni 2010
Trådstartare
Funderar eventuellt på att köpa en Bmw 320, årsmodell 2006, som har gått ca: 5300 mil. Har även sett en Volvo S60, årsmodell 2007, som har gått ca: 9000 mil som jag funderar på...
Har varit till bilförsäljaren och diskuterat lite idag angående Bmw'n, han har gett mig ett affärsförslag där jag fått 5000:- rabatt på priset, den ligger egentligen på 179 000:-, jag skulle få köpa den för 174 000:-, sen skulle jag få ca: 34 000:- för min gamla bil. Blir alltså en mellanskillnad på 140 000:-...
Sen har jag även sett en Volvo S60, den har vi inte diskuterat nåt om, utan jag vill kolla på Bmw:n först, eftersom båda bilarna finns på en annan ort, Bmw'n skulle han ta hem under veckan.
Sen har jag kollat lite på skatt och försäkring på båda bilarna...
Bmw'n ligger skatten på 1530:-/år , försäkringen ligger på ca: 5845:-/år
Volvon ligger skatten på 2040:-/år , försäkringen ligger på ca: 5440:-/år
(Så det går nästan jämt ut, skiljer ungefär 100:- i skatt och försäkring/år, Bmw'n är alltså lite billigare. Sen går Bmw'n lite billigare i drift 7,4 L/100km, mot Volvon 8,9 L/100km..)
En sak som gör att jag är lite osäker är att Bmw'n är bakhjulsdriven och Volvon framhjulsdriven, har fått för mig att framhjulsdrivet är stabilare och bättre vintertid när det är mycket snö och halt, än vad bakhjulsdrivet är.. Visst att det finns antisladd o antispinn, men ändå.
Vill gärna ha köpråd/tips/förslag på vilken av dom här bilarna man ska satsa på. Vilken skulle ni ha satsat på om ni skulle köpt ny bil?!