3697
Sök

Mitsubishi Colt 1.3: omlackering, lustgas, turbokonvertering.(intryckt tak)

3 235 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#1
Då har tiden kommit för att dra igång projektet:)
Det som ska göras är:
  - fixa små rostfläckar på vissa ställen.
  - omlackering av hela bilen i en annan färg (T73 ijssel blue met).
  - byta vindrutan.
  - i tillägg till NOS turbokonvertera.

Lite annat diverse smått tillkommer självklart.
Senast redigerat av engolf (3 maj 2013)


37 Inlägg
15 juni 2010
#2
låter som ett kul projekt smile ska följas smile

3 235 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#3
Tackar tackar!
Jag själv tycker det är kult, och har en del bilder som bara väntar på att laddas upp, men får detta: Uppladdningsfunktionen i forumet är för tillfället inaktiverat. Vi arbetar på ett nytt galleri och när det blir klart kommer en ny forumuppladdningsfunktion att införas:(


2 788 Inlägg
15 juni 2010
#4
Kul projekt smile Lycka till!


3 235 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#5
Tack!

Projektet går stadigt framöver, och nu finns det massa nya bilder i mitt galleri, under Mina Fordon/Diverse.
Nu är jag färdig med omlackeringen av bilen, och är stolt av resultatet. Det jag hade tillhands var: luftkompressor med 24 liters tank, lackspruta från Biltema och ett stort garage utan ventilation. Nu väntar jag på en vevaxelremskiva i aluminium, plus ska en turbofläns skäras ut.

P.S det går fortfarande inte att ladda upp bilder i forumsdelen:(
Senast redigerat av engolf (19 juni 2010)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 juni 2010
#6
Du kan kopiera den ÖVRE länken som visas på snett nedanför bilder när du kollar på den i galleriet, sen klistrar du in den här. så visas bilden

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

3 235 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#7
LeafBox skrev:
Du kan kopiera den ÖVRE länken som visas på snett nedanför bilder när du kollar på den i galleriet, sen klistrar du in den här. så visas bilden

Tack för tipset!


3 235 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#8
Här kommer bilderna, enjoy.
[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950339_tnwexc.jpg[/img]
Färgen.

[imghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950340_kq0ubq.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950342_hlho84.jpg[/img]
Demontering i gång...

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950344_y9ki6u.jpg[/img]
Viperstrips ska bort...

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950345_ieyhw5.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950346_aqe7lu.jpg[/img]
Vindrutan är borttagen, och jag fixar små skavanker.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950347_p9jf88.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950349_hmglpg.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950350_tv48df.jpg[/img]
Huven blir svart i mitten.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950351_kx7ehk.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950352_i66qdz.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950353_7tlqbi.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950354_gyys2a.jpg[/img]
Andra sidan.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950355_3lzvve.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950356_719rzq.jpg[/img]
Små stenskott på taket fixas också.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950357_xl425z.jpg[/img]
Maskering på gång.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950359_3chvcm.jpg[/img]
Blank som spegel:)

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950360_ujizoe.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950361_0nnyj2.jpg[/img]
Close up:)

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950363_8bp2h6.jpg[/img]
Då var den klar för att sprayas.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950364_98tg0o.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/950365_aea50p.jpg[/img]
Senast redigerat av engolf (19 juni 2010)


3 235 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#9
Fortsättning: lackering.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951283_qcflfn.jpg[/img]
Vattenbaserad färg, torkar otroligt sakta...

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951284_4sw3s6.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951286_foh6a9.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951288_kbe5xp.jpg[/img]
Den svarta färgen på huven reagerade med silikonborttagning och måste mattas ner igen..sad

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951290_xfkw8v.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951292_w7ybom.jpg[/img]
Skärmarna står och torkar på improviserade stativ.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951297_0n9yxc.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951298_ujspk8.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951300_vdeg0w.jpg[/img]
Med blixt.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951302_avueed.jpg[/img]
Här är bilen klarlackad.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951304_5fqhtc.jpg[/img]
Måste få skryta lite av glansen:)

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951306_bw2uof.jpg[/img]
Bakluckan.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951366_e3cy6y.jpg[/img]
Andra sidan.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951372_rf0zf6.jpg[/img]
Huven är spegelblank.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951381_8rv7yi.jpg[/img]
Ny vindruta ska i, den gamla var sprucken.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951384_n3gemx.jpg[/img]
Lite rutlim, och voila!

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951389_c3kruj.jpg[/img]
Resultatet:)

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951393_9wyhj7.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951397_x8i1mu.jpg[/img]
Fronten.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951399_h2dt0s.jpg[/img]
Blev ju riktigt stiligt! (Märket på huven är bara pollen).

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951402_xdx9lr.jpg[/img]
Så ser motorrummet ut, (inga stora ändringar där bortsett från lustgasen. Den svarta klumpen med några slangar är en liten bensintank med inbyggd bränslepump, btr och bränsleretur).

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/952704_tati43.jpg[/img]
Senast redigerat av engolf (20 juni 2010)


3 235 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#10
Nästa del: turbogrenrör/turbo.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951307_56v43d.jpg[/img]
Det gamla grenröret donerar flänsen.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951310_nhm0c7.jpg[/img]
Efter en liten insats med sågen är den fri.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951312_itnabt.jpg[/img]
Den fick bada i syra under natten för att avlägsna gammal rost och sot.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951314_9dkjru.jpg[/img]
Svetsböjar.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951317_uq0j8y.jpg[/img]
Flänsen dagen efter, fin och ren.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951319_5mgmby.jpg[/img]
Grenröret börjar ta form.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951324_u5en44.jpg[/img]
Så kommer det att se ut.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951336_uexltr.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951338_dnspvc.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951345_knmgvv.jpg[/img]
Svetssömmarna är kanske inte vackra, men det blev tätt.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951352_z4crvl.jpg[/img]
Många säger att svartstål och gjutjärn inte är optimala material att svetsa ihop, men det gick bra. Fick förvärma hela skiten, och för att undvika spänningar i grenröret värmde jag upp det flera gånger med en blåslampa och lät svalna sakta.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951822_jmzms4.jpg[/img]
Nu återstår bara turboflänsen.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951824_m18q8k.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951400_kstxsr.jpg[/img]
En liten snigel.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951401_441zn7.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/951834_yrhkb3.jpg[/img]
Senast redigerat av engolf (19 juni 2010)


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
19 juni 2010
#11
Problemet med gjutjärnet kommer nog snarare vara att materialen expanderar olika vid värme. Därmed stor risk att det spricker av värmeväxlingarna.

Annars så såg det fint ut. Bara gasa tills det rasar. pajjar det är det bara bygga värre wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

3 235 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#12
myran skrev:
Problemet med gjutjärnet kommer nog snarare vara att materialen expanderar olika vid värme. Därmed stor risk att det spricker av värmeväxlingarna.

Annars så såg det fint ut. Bara gasa tills det rasar. pajjar det är det bara bygga värre wink

Det har du rätt i. Det var sjuk spänning i originalgrenröret, så jag hoppas att jag gjorde allt rätt och slipper göra om det.
För att minimera belastningen på grenröret ska jag ha en stång från blocket till turbon.


3 235 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#13
Medan jag väntar på diverse delar har jag tänkt bygga om avgasröret. Inte hela vägen, utan bara den sista biten.
Utblåset sitter på höger sida (stor sista dämpare), och jag vill ha utblåset på vänster sida, men en mindre dämpare.
Här är bilder på hur det ser ut där under, och jag vill gärna ha tips på en smal, och ganska kort dämpare (max 40 cm).

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/952389_hu77d7.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/952390_8ffp39.jpg[/img]
Senast redigerat av engolf (20 juni 2010)


Med lem
768 Inlägg
20 juni 2010
#14
Fränt. Vad den kommer gå sen! Bygg på! /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

126 Inlägg
20 juni 2010
#15
grymt det här ska följas!

3 235 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#16
Här kommer mer godis: fick ett packet från Australien med vevaxelskivan:)

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/953373_xyynit.jpg[/img]
Ny remskiva i aluminium, vikt 600 gr. Den är också ca 2 cm mindre i diameter.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/953374_jmnc46.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/953376_r2ng6w.jpg[/img]
Originalskivan är i gjutjärn, och väger 2,5 kg. Den ska bort!

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/953377_ixdgr5.jpg[/img]
Mycket bättre:)
Senast redigerat av engolf (21 juni 2010)


R1 driver!
5 128 Inlägg
21 juni 2010
#17
Riktigt skoj projekt! Kul att du går vidare från enbart lustgas till turbo med! Ska helt klart följas! smile


3 235 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#18
_DamnIt skrev:
Riktigt skoj projekt! Kul att du går vidare från enbart lustgas till turbo med! Ska helt klart följas! smile

Tack ska du ha!
Jag har länge haft lust att turbokonvertera Colten, och det viktigaste är ju att sätta igång, och sedan rullar det bara på.
Nu har jag bestämt mig för att flytta batteriet bak för bättre viktfördelning, (hoppas det är plats bredvid NOS-flaskan). Nu är bakvagnen ganka lätt utan reservhjul och baksäte, plus ska ju turbon snart monteras där framme.

Här är en bild på intercooler'n.
[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/953455_m5fnoi.jpg[/img]
Senast redigerat av engolf (21 juni 2010)


163 Inlägg
22 juni 2010
#19
kommer lätt följas..snacka om coooolt.. eee jag mena colt ! tongue

hellaflush!
1 266 Inlägg
22 juni 2010
#20
kul projekt faktiskt smile Håller också på med att laga rost o spackla.. de är lite tråkigt, men ser ut som du fick ett ganska bra resultat smile lycka till!



Sök