3111
Sök

dump till diesel?

15 Inlägg
11 april 2005
Trådstartare
#1
jag har lite funderingar på om de går att koppla dump till en diesel bil? har nämligen hört att de inte går :s och isåfall hur funkar de?

1 Inlägg
11 april 2005
#2
Du har ingen användning av en dumpventil till diesel eftersom de inte har något luftspjäll. Gaspådrag styrs med soppa mängden istället. Dumpventilen kommer aldrig öppna eftersom det inte bildas något undertryck i plenumet.

Lancia Delta Integrale 16V

15 Inlägg
11 april 2005
Trådstartare
#3
Emstri skrev:
Du har ingen användning av en dumpventil till diesel eftersom de inte har något luftspjäll. Gaspådrag styrs med soppa mängden istället. Dumpventilen kommer aldrig öppna eftersom det inte bildas något undertryck i plenumet.

oki tackar så mkt... fränt ljud bara;)

391 Inlägg
11 april 2005
#4
sätt i nån kompressor  och nån sorts utlösare   så kan du ju få ljudet du vill ha iaf,

12 086 Inlägg
11 april 2005
#5
haha.. vilket arbeta för lite pys.
Men när vi ändå har ämnet uppe, har inte en turbodiesel någon slags avlastningsventil? Lastbilar pyser ju som fan när de växlar, jag har alltid trott det va lufttrycket i växellådan som pös men sen så sa en "lastbilsnörd" att dte va en dumpventil. Någon som vet svaret?tongue

15 Inlägg
12 april 2005
Trådstartare
#6
hehe de e ju skönt me pys ljud ju wink

76 Inlägg
12 april 2005
#7
Fkoff skrev:
haha.. vilket arbeta för lite pys.
Men när vi ändå har ämnet uppe, har inte en turbodiesel någon slags avlastningsventil? Lastbilar pyser ju som fan när de växlar, jag har alltid trott det va lufttrycket i växellådan som pös men sen så sa en "lastbilsnörd" att dte va en dumpventil. Någon som vet svaret?tongue

Den "lastbilsnörden" har fel såvida det inte är en lastbil med commonrail-teknik som fungerar mer som en bensinare med elektronisk insprutning. Men även på dom så är det mest växellådans split-växel som man hör pysljud ifrån... Och självklart bromsarna och lufttorken när den blåser ut fukten!


515 Inlägg
14 april 2005
#8
jag har nyligen hört att de ska finnas öppna dumpventiler till diesel.
att dom just börjat tillverkas i tyskland....
powershop i lkpg skulle ta hem nån om jag inte minns helt fel.....

draminbil.nu
1 382 Inlägg
21 maj 2005
#9
MatsaBusen skrev:
jag har nyligen hört att de ska finnas öppna dumpventiler till diesel.
att dom just börjat tillverkas i tyskland....
powershop i lkpg skulle ta hem nån om jag inte minns helt fel.....

hur har det gått med det ? hehe


343 Inlägg
21 maj 2005
#10
Jag är inte alls så insatt i det här med diesel. Men kör traktor på jobbet, Case Mx170 & 190 och när man släpper av gasen när den arbetar så blir det "pys" ljudet på 170 och på 190 så blir de värsta "turbotjutet". Hur kommer det sig isådana fall?

69 Inlägg
25 januari 2006
#11
Det finns dumpventiler till dieselbilar också...rätt så nytt och rätt så dyrt inte bara att skruva ditt på röret heller.....lite mer elektronik och grejer men det ska ju funka..
jag har letat som en tok överallt och kan slutligen länka till denna underbara sida

http://www.forgemotorsport.co.uk/conten … duct=FMDDV


lycka till funderar på att beställa en själv faktiskt

5 710 Inlägg
26 januari 2006
#12
Andy69 skrev:
Jag är inte alls så insatt i det här med diesel. Men kör traktor på jobbet, Case Mx170 & 190 och när man släpper av gasen när den arbetar så blir det "pys" ljudet på 170 och på 190 så blir de värsta "turbotjutet". Hur kommer det sig isådana fall?

Japp, vissa dieslar kan ha ett pysliknande ljud när man kliver av gasen, på Scanias V8 hör man det oxo ganska tydligt.
Har allt klurat på det och kommit fram till att det måste ha att göra med motorn i sig, att den ger ifrån sig ett annorlunda ljud när det inte sker någon förbränning och motorn bara pumpar luft.
När du släpper gasen stängs nämligen bränslet av men motorn kommer fortfarande att omsätta endel luft eftersom det är "fulla spjäll" hela tiden.

Den där Forge satsen......en diesel går stora delar av sin tid med övertryck så visst finns det luft att pysa med om man bara vill......
Satsen innehåller ju endel elektronik som känner av "gaspedalsläge" och vid gasuppsläpp går en signal in i kortet som öppnar den tillhörande magnetventilen och undertryck från vacumpumpen öppnar dumpen.
Hur länge den är öppen gick tydligen att ställa in via en tidkrets.
Så visst kommer det pysa smile .....dock anser jag den som precis värdelös eftersom man släpper ut luft som besvärat sig att åka igenom ett luftfilter för att bli ren, igenom turbon för att bli trycksatt och igenom laddluftkylet för att bli sval.....o sedan släpper man ut "de goa"  som igentligen bara hade gjort nytta på nästa växel i det fria ??

MVH Jonas
..............

106 Inlägg
27 januari 2006
#13
En diesel förlorar (nästan alltid) effekt med dump!

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!

2 Inlägg
11 november 2007
#14
Emstri skrev:
Du har ingen användning av en dumpventil till diesel eftersom de inte har något luftspjäll. Gaspådrag styrs med soppa mängden istället. Dumpventilen kommer aldrig öppna eftersom det inte bildas något undertryck i plenumet.

klart det finns dump till diesel har det i min och jag kan lova att det dumpar värre än en bensinare :p  och du kopplar dumpen via bromsvakuumet xD


410 Inlägg
11 november 2007
#15
Luft spjäll finns te diesel också smile har det på min mercedes 240d. Hade det på min mercedes 220D också, iofs samma insug men luftspjäll finns! är även luft spjäll på våran Mf traktor

Copyright @ Rybbs Production

Smålänning
7 883 Inlägg
11 november 2007
#16
hanomag skrev:
Luft spjäll finns te diesel också smile har det på min mercedes 240d. Hade det på min mercedes 220D också, iofs samma insug men luftspjäll finns! är även luft spjäll på våran Mf traktor

Används till kallstart istället för att fetta på... Särskilt äldre har det eftersom dom inte har nån elekronik som reglerar soppan. Fanns på em fordson major vi fixade med i skolan.
Där var den till för att motorn skulle hålla sig varm bl.a

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 058 Inlägg
12 november 2007
#17
frågan är bara varför ha dump på en diesel, bara patetiskt.. gör ju ingen nytta!

PoLoud =D

410 Inlägg
12 november 2007
#18
twin_cam skrev:
hanomag skrev:
Luft spjäll finns te diesel också smile har det på min mercedes 240d. Hade det på min mercedes 220D också, iofs samma insug men luftspjäll finns! är även luft spjäll på våran Mf traktor

Används till kallstart istället för att fetta på... Särskilt äldre har det eftersom dom inte har nån elekronik som reglerar soppan. Fanns på em fordson major vi fixade med i skolan.
Där var den till för att motorn skulle hålla sig varm bl.a

Men de dieslar som har så borde det ju gå å ha en dump på smile

Copyright @ Rybbs Production

240 Inlägg
5 februari 2008
#19
kan ju medela att jag har  haft dump  ica 1,1/2 år nu. och det  funkar att. värdelöst om man  körautomat bara:P annars funkar det  skit bra. men ska det funka så kostar det enhel del. sen  finns det  billiga saker som det  blir skit av

ja jag och topcat är väll ungefär lika slöa:)

33 Inlägg
26 juni 2008
#20
smart lasbilsnörd, du kan väll hälsa honom att han borde kolla på en lastbilsmotor en gång till;)



Sök