3221
Sök

Byta från automat till manuell låda i en volvo 855 t5

149 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
tjena:) tänkte byta till maneull låda i min t5:a för har tröttnat på automaten då den bara strular:(

e de mkt jobb o göra detta??

vill ha råd o tips:)

mvh

10 287 Inlägg
17 juni 2010
Du vet att det krävs avgasintyg från biltillverkare om man skall byta låda på en bil som är inreggad efter 1/1 -93. Och så vitt jag vet så vägrar Volvo att skriva ut sådana.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

724 Inlägg
18 juni 2010
Bara att byta, finns många som gjort det . man får ju byta till manuell från automat. aldrig hört talas som att det krävs avgasintyg?

10 287 Inlägg
18 juni 2010
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

/Göran

volvo-racer skrev:
Bara att byta, finns många som gjort det . man får ju byta till manuell från automat. aldrig hört talas som att det krävs avgasintyg?

(Groucho Marx).

724 Inlägg
18 juni 2010
hoppsan nu fick jag lång näsa.....men ja har aldrig hört att det ska vara problem med det.

ja en del jobb är det, en polare byte just på sin t-gul från auto till man
Senast redigerat av volvo-racer (18 juni 2010)

27 Inlägg
18 juni 2010
Man behöver intyg när man byte TILL automat, inte till manuell. Behöver inte ens regga om skiten.

//940 automat på papper men manuell i verkligheten...

4 005 Inlägg
18 juni 2010
Beemer_boi skrev:
Man behöver intyg när man byte TILL automat, inte till manuell. Behöver inte ens regga om skiten.

//940 automat på papper men manuell i verkligheten...

-92a? registreringsbesiktigad med detta?

149 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
Jag har aldrig hört nån som behövt nått sånt :o snackade me en kille o han hade inte ens reggat den me manuell låda:)

dom säger att de e typ 2 dagars jobb o byta:)

4 005 Inlägg
18 juni 2010
740_Tobbe skrev:
Jag har aldrig hört nån som behövt nått sånt :o snackade me en kille o han hade inte ens reggat den me manuell låda:)

dom säger att de e typ 2 dagars jobb o byta:)

Jojo men det betyder inte att det är lagligt att framför bilen så. Byte av låda så ska ny regbesiktning göras.

Låt säga att du har bytt ut till en 1000hk motor i din fiat uno.. och den av ngt vänster går igenom besiktningen, det betyder inte att den är godkänd för trafik på allmän väg för det.

215 Inlägg
19 juni 2010
så om bilen är en 91a så det bara att byta växellåda?

149 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
volvo-racer skrev:
hoppsan nu fick jag lång näsa.....men ja har aldrig hört att det ska vara problem med det.

ja en del jobb är det, en polare byte just på sin t-gul från auto till man

okey:) hur mkt fick han byta ut då:)

10 287 Inlägg
23 juni 2010
Läs: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Det är ingen hopljugen tråd utan gällade lagstiftning och fötydliganden och en del exempel på hur man gör och problem man ställs inför. Har ni verifierbara exempel på hur ni har gjort och vilka besiktningsmässiga problem ni har ställts inför så är jag glad för sån info så att vi kan fylla på den tråden med mera info. (inte sådana fall där man har halkat igenom på bananskal eller mutat SBP eller nåt sånt utan där man ställts inför problemet och löst det på ett lagligt sätt)

Jag berättade det bara i denna tråd för att jag är tjänstgörande Messerschmitt på forumet men i övrigt så får var och en göra som dom vill. Det jag ser som huvudsaken är att den som gör bytet i alla fall har fått chansen att se gällade lagstiftning innan dom står med brallorna nere i besiktningshallen.

Och sedan så kan givetvis besiktningman missa/skita i det just i år men nästa år kan det vara tvärnit etc.

/Göran

(Groucho Marx).

Sök