2492
Sök

Piratstikins Audi A4 1,8TQ 2005. AVSLUTAT :O

Vad som hänt & vad som händer med audin från inköpet nästintill original 2009 till i dag 2013 och frammåt! nu nyaste är bygget till elmia 2014 och har mer fokus på utsidan än tidigare med blandannat kjolpaket och airrides :)

2015 Dbakuten.
777 747 Visningar
Projektet avslutat 8 december 2018
Avstängd
10 388 Inlägg
7 mars 2014
#1641
Piratstikin skrev:
Sådär, efter MYYYCKET om och men så har vi äntligen kört igång på allvar denna gång. bokade hotell i jönköping till elmia mässan i dag så nu måste bilen bli klar smile

Vart en tripp till garaget i kväll efter jobbet och planerade vad som härnäst skulle göras och vilka mål som ska vara klara innan helgens slut.

Monterade bort steget som satt närmast ryggstödet då det ska flyttas upp till "golvet" som baslådan står på, kapa hål i golvet och försänka steget ner i golvet.

Detsamma gäller även kompressorn och tanken som kommer vara försänkta ner i golvet likaså.
Markerade ut lite grovt idag vart det ska kapas, vilket senare kommer moddas in lite mer exakt och därefter ska det börja dras luft slangar och kablar smile

Ska beställa ny bakspoiler i morgon troligtvis så den får moddas in samt blir det troligtvis nya sidokjolar som passar lite bättre för att spara så mycket tid som möjligt.

Vart bara en mörk "bevis" bild på att det dragit igång och kommer nu uppdateras aktivt smile 40 dagar och ett par till kvar bara och det är väll iallafall 60 dagars arbete kvar känns det som tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-9256f538e62317a415f4aed6b8d94bb5.jpg

Någon som vet vart man kan köpa sidokjolar samt bakstöt som helst har 200% passform?
fins många sidor att kolla på men någon med erfarenhet av passformen? gärna just till audi avant smile

200% passform blir svårt. Generellt är min erfarenhet; ju dyrare/mer välkända pryttlar ju bättre passform, men jag har ännu inte sprungit på något mer än "småsaker" (vingar ex.vis) som passat helt 100.

MEN, det hänger ju givetvis också på hur petig man är.

Men spontant; titta på de lite "finare" (och dyrare) tillverkarnas produkter.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
137 Inlägg
7 mars 2014
#1642
De tar sin lilla tid att läsa 83 sidor med text och bilder... yikes

Nästan så man skulle sälja sin B5:a och skaffa sig en B6:a lr en B7:a efter att man läst igenom denna tråd...

Skulle bara googla lite ljudbyggen till en Audi A4 Avant B5, på något sätt hamnade jag i denna tråd och valde att läsa den från början till slut, tror jag började läsa i onsdag runt kl 18:00 och typ konstant läst den fram tills nu (sovit och lite annat däremellan)

Sj håller man på med ljudbygge i sin A4, men efter man läst denna tråd så är de frågan om man kan kalla de för "bygge" lr ens ljudanläggning sad Sitter med 2 st 12" och 2 st 6,5" kolaxer i bakdörrarna och 5,25" kit i framdörrarna

Tror man får börja med att ta fram sågen och såga sönder dörrsidor och lite sådant så man får in iaf 3 st 6,5" i framdörrarna och 2 st 6,5" i bakdörrarna, men de får bli ett annat projekt när ekonomin tillåter de...

Prenumeration lagd (skall klicka på de efter jag postat detta)

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#1643
SP_oo_K skrev:
De tar sin lilla tid att läsa 83 sidor med text och bilder... yikes

Nästan så man skulle sälja sin B5:a och skaffa sig en B6:a lr en B7:a efter att man läst igenom denna tråd...

Skulle bara googla lite ljudbyggen till en Audi A4 Avant B5, på något sätt hamnade jag i denna tråd och valde att läsa den från början till slut, tror jag började läsa i onsdag runt kl 18:00 och typ konstant läst den fram tills nu (sovit och lite annat däremellan)

Sj håller man på med ljudbygge i sin A4, men efter man läst denna tråd så är de frågan om man kan kalla de för "bygge" lr ens ljudanläggning sad Sitter med 2 st 12" och 2 st 6,5" kolaxer i bakdörrarna och 5,25" kit i framdörrarna

Tror man får börja med att ta fram sågen och såga sönder dörrsidor och lite sådant så man får in iaf 3 st 6,5" i framdörrarna och 2 st 6,5" i bakdörrarna, men de får bli ett annat projekt när ekonomin tillåter de...

Prenumeration lagd (skall klicka på de efter jag postat detta)

Haha imponerande får jag lov att säga big_smile och riktigt kul att du ens orkat tagit dig tiden att läsa igenom allt.

Har dragit en 50-60 sidors tråd förut och det var riktigt drygt nästan om man kan säga så.

Ja det allra första "bygget" jag & samobon gjorde var ju i s40in vi har som gamla bilar, en baslåda som var fabriksbyggd, slutsteg, huvudenhet och 1 gas 5,25a i varje dörr som drevs på huvudenheten. tror allt kostade runt 5 så alla börjar ju någonstans vare sig det är en baslåda eller om man brakar på med något större på en gång.

Mycket vill ha mer så det är lätt hänt att man vill göra värre & bättre hela tiden smile

Så du ska absolut inte tycka ett ditt inte "räknas" som nå bygge utan allt är ju en penga/tid och intresse sak smile
och jag personligen tycker att alla som delar samma intresse varesig man har grejer för 2000 eller 100,000:- så är det ändå kul med folk som håller på smile bara testa sig fram om du vill bygga mer, fins massor med hjälp att få via fb, garaget, google osv osv om man kör fast eller behöver tips på hur man ska göra smile

kul att du vill fortsätta läsa framöver oxå, lite lättare att ta några inlägg om dagen än 80 sidor + på 2 dagar tongue


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#1644
it_mutt skrev:
Piratstikin skrev:
Sådär, efter MYYYCKET om och men så har vi äntligen kört igång på allvar denna gång. bokade hotell i jönköping till elmia mässan i dag så nu måste bilen bli klar smile

Vart en tripp till garaget i kväll efter jobbet och planerade vad som härnäst skulle göras och vilka mål som ska vara klara innan helgens slut.

Monterade bort steget som satt närmast ryggstödet då det ska flyttas upp till "golvet" som baslådan står på, kapa hål i golvet och försänka steget ner i golvet.

Detsamma gäller även kompressorn och tanken som kommer vara försänkta ner i golvet likaså.
Markerade ut lite grovt idag vart det ska kapas, vilket senare kommer moddas in lite mer exakt och därefter ska det börja dras luft slangar och kablar smile

Ska beställa ny bakspoiler i morgon troligtvis så den får moddas in samt blir det troligtvis nya sidokjolar som passar lite bättre för att spara så mycket tid som möjligt.

Vart bara en mörk "bevis" bild på att det dragit igång och kommer nu uppdateras aktivt smile 40 dagar och ett par till kvar bara och det är väll iallafall 60 dagars arbete kvar känns det som tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-9256f538e62317a415f4aed6b8d94bb5.jpg

Någon som vet vart man kan köpa sidokjolar samt bakstöt som helst har 200% passform?
fins många sidor att kolla på men någon med erfarenhet av passformen? gärna just till audi avant smile

200% passform blir svårt. Generellt är min erfarenhet; ju dyrare/mer välkända pryttlar ju bättre passform, men jag har ännu inte sprungit på något mer än "småsaker" (vingar ex.vis) som passat helt 100.

MEN, det hänger ju givetvis också på hur petig man är.

Men spontant; titta på de lite "finare" (och dyrare) tillverkarnas produkter.

Jo visst är det så. Alltid svårt med passformen tycker jag alla pratar om. lägger heldre 2000 extra på en bakkjol om den passar dubbelt så bra som en billigare, det är det värt iallafall i detta läge med inte allt för mycket tid på mig tongue


Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
137 Inlägg
7 mars 2014
#1645
Piratstikin skrev:
Jo visst är det så. Alltid svårt med passformen tycker jag alla pratar om. lägger heldre 2000 extra på en bakkjol om den passar dubbelt så bra som en billigare, det är det värt iallafall i detta läge med inte allt för mycket tid på mig tongue

Du verkar ju haj på detta med att plasta och sådant, varför ej bara åka till någon skrot och hitta några kjolar från samma kaross som din och börja leka själv? Skall man hålla på med kjolar och sådant så tycker iaf jag att man skall modda själv, inge skoj att bara "öppna lädret" och få allt klart, visst man får montera, passa in, lacka och allt sådant även om man köper klara saker, men får man de helt som man vill?

Byggde ett paket till en gammal polare för ca 11 år sedan med original delar, glasfiber, kapklinga, sågar, byggskum och lite andra behövliga saker, visst jag skulle aldrig bygga ett helt paket själv på min bil som första jobb, men en sidokjol är ej så svårt, de var där de började åt polaren...

Frågan är om man har de kvar i ryggen om man skulle få för sig att bygga något eget till ens A4:a, vem vet man kanske står där på Elmia 2015 om man får möjlighet att börja nu, men de känns som om ens tre barn (två och en kommande) har större prio än att börja plasta?

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#1646
SP_oo_K skrev:
Piratstikin skrev:
Jo visst är det så. Alltid svårt med passformen tycker jag alla pratar om. lägger heldre 2000 extra på en bakkjol om den passar dubbelt så bra som en billigare, det är det värt iallafall i detta läge med inte allt för mycket tid på mig tongue

Du verkar ju haj på detta med att plasta och sådant, varför ej bara åka till någon skrot och hitta några kjolar från samma kaross som din och börja leka själv? Skall man hålla på med kjolar och sådant så tycker iaf jag att man skall modda själv, inge skoj att bara "öppna lädret" och få allt klart, visst man får montera, passa in, lacka och allt sådant även om man köper klara saker, men får man de helt som man vill?

Byggde ett paket till en gammal polare för ca 11 år sedan med original delar, glasfiber, kapklinga, sågar, byggskum och lite andra behövliga saker, visst jag skulle aldrig bygga ett helt paket själv på min bil som första jobb, men en sidokjol är ej så svårt, de var där de började åt polaren...

Frågan är om man har de kvar i ryggen om man skulle få för sig att bygga något eget till ens A4:a, vem vet man kanske står där på Elmia 2015 om man får möjlighet att börja nu, men de känns som om ens tre barn (två och en kommande) har större prio än att börja plasta?

Absolut skulle det vara roligast att göra själv, känner folk som även är grymt duktiga på att bygga ihop saker & ting som man kan fråga om det är så. dock har allt ståss typ 2 månader nu utan att något blivit gjort så pga det har vi inte riktigt tid att bygga själva. visst enklare moddningar som tex på sidokjolen skulle man jju kunna göra så det passar in som man vill, men bakdelen lär vi nog köpa ny då det käns som ett lite för stort & tidskrävande projekt att göra. båda jobbar 5 skift samt att det är ljudet som ska in & diverse saker håller på att sndras där med, sen ska airridsen på och monteras & allt ska dras, kjolpaketet ska lackas, monteras och det ska byggas fästen till fronten, dimljus osv osv i den bara, och på 40 dagar någonting blir det lite stress tongue

varav ca 28 dagar arete så har igentligen bara ca 12-15 dagars helt ledig tid att lägga på bilen om man inte hade andra grejer att göra hemma osv tongue


German Engineering
9 083 Inlägg
7 mars 2014
#1647
Grymt jobbat, Johan smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#1648
CarpeDiem skrev:
Grymt jobbat, Johan smile

tackar, nu ska farten bara hållas uppe tongue


German Engineering
9 083 Inlägg
7 mars 2014
#1649
Piratstikin skrev:
CarpeDiem skrev:
Grymt jobbat, Johan smile

tackar, nu ska farten bara hållas uppe tongue

Håller tummarna wink smile big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#1650
Blir en liten snabb update nu från förmiddagens arbete innan jobbet smile

Nu är steget borta och hålen är slarv måttade tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-09a335b51e1463fd1a23188540d988b4.jpg

lite opraktiskt att såga med sticksåg i bilen när spånet hamnar absolut överallt

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-957c5c5aeaeb4076efafedd625cb5686.jpg

Snabbtäckte stegen nu när alla skydd är borta

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-aa0ffd5c7b48c95255e03d90f4d2acf1.jpg

22mm spån, var mer plats under här än jag mins så det var ju absolut inte fel med det smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-983aee789d161c783d53a436647bcb54.jpg

Hinner nog inte med nå mer i dag, men påt i morrn igen ba tongue


German Engineering
9 083 Inlägg
7 mars 2014
#1651
Kommer bli bra detta, Johan :smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#1652
Hoppas det smile käns lite sådär med luften sen att tank & slangar & allt kommer vara i baksätet och sen draget fram genom torpeden. går det hål på något så skiter man ju ner sig och kör av vägen haha tongue

Någon som är kung på luftfjädring i närheten får gärna komma förbi & räcka mig några hjälpande armar så allt blir rätt smile


German Engineering
9 083 Inlägg
7 mars 2014
#1653
Kan man inte åtgärda på nåt sätt så det blir inget hål? Vore olyckligt om man kör av vägen.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#1654
CarpeDiem skrev:
Kan man inte åtgärda på nåt sätt så det blir inget hål? Vore olyckligt om man kör av vägen.

ska ju inte bli hål, tänkte om det går hål i någon slang inne i bilen så smäller det nog till lite.

Ska ju inte hända men tanken kan jag ändå inte bara släppa, ska försöka lägga slangarna under hela golvmattan så känns det bäst smile


German Engineering
9 083 Inlägg
7 mars 2014
#1655
Piratstikin skrev:
CarpeDiem skrev:
Kan man inte åtgärda på nåt sätt så det blir inget hål? Vore olyckligt om man kör av vägen.

ska ju inte bli hål, tänkte om det går hål i någon slang inne i bilen så smäller det nog till lite.

Ska ju inte hända men tanken kan jag ändå inte bara släppa, ska försöka lägga slangarna under hela golvmattan så känns det bäst smile

Aha ok, då är jag med på noterna smile Jo, men det känns säkrast så att lägga slangar under golvmattan. Gör så smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Layin frame
638 Inlägg
7 mars 2014
#1656
Se till att kapa slangarna rakt och tryck in dom ordentligt. Sätt fast dom och se till att dom inte ligger och nöter så håller det länge. Har inte haft något problem med slangarna sen 2011 på s10an smile

Chevrolet S10 Bagged & Laying Frame
___
.----/__ |-------,
/_(o)____(o)__|

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#1657
LowLifeS10 skrev:
Se till att kapa slangarna rakt och tryck in dom ordentligt. Sätt fast dom och se till att dom inte ligger och nöter så håller det länge. Har inte haft något problem med slangarna sen 2011 på s10an smile

Kommer nog överdriva för att vara säker på att allt håller smile är mest inkopplingen som man skulle behöva lite hjälp med :p


Layin frame
638 Inlägg
7 mars 2014
#1658
Piratstikin skrev:
LowLifeS10 skrev:
Se till att kapa slangarna rakt och tryck in dom ordentligt. Sätt fast dom och se till att dom inte ligger och nöter så håller det länge. Har inte haft något problem med slangarna sen 2011 på s10an smile

Kommer nog överdriva för att vara säker på att allt håller smile är mest inkopplingen som man skulle behöva lite hjälp med :p

Äh det ska nog gå bra ska du se smile

Chevrolet S10 Bagged & Laying Frame
___
.----/__ |-------,
/_(o)____(o)__|

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#1659
LowLifeS10 skrev:
Piratstikin skrev:
LowLifeS10 skrev:
Se till att kapa slangarna rakt och tryck in dom ordentligt. Sätt fast dom och se till att dom inte ligger och nöter så håller det länge. Har inte haft något problem med slangarna sen 2011 på s10an smile

Kommer nog överdriva för att vara säker på att allt håller smile är mest inkopplingen som man skulle behöva lite hjälp med :p

Äh det ska nog gå bra ska du se smile

mm, är ju 6 hål tror jag bara in i tanken, vet 3 saker som ska in där sen fins det 3 övriga hål tongue får kolla om man fattar något av schemat tongue


Layin frame
638 Inlägg
7 mars 2014
#1660
Piratstikin skrev:
LowLifeS10 skrev:
Piratstikin skrev:

Kommer nog överdriva för att vara säker på att allt håller smile är mest inkopplingen som man skulle behöva lite hjälp med :p

Äh det ska nog gå bra ska du se smile

mm, är ju 6 hål tror jag bara in i tanken, vet 3 saker som ska in där sen fins det 3 övriga hål tongue får kolla om man fattar något av schemat tongue

Tryckvakt (pressure switch), ventilerna, kompressorn(a), säkerthetsventil kan vara bra att ha och en dräneringsventil under tanken om du har ett hål där.

Chevrolet S10 Bagged & Laying Frame
___
.----/__ |-------,
/_(o)____(o)__|


Sök