4399
Sök

Blinkande lampor vid hög volym.

146 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#1
Hejsan jag har en liten fundering. när jag vrider på volymen i bilen börjar alla lampor att lysa svagare när basen slår. detta händer inte om jag kopplar ur en bas.

Så min fråga egentligen måste jag fixa ett till batteri? Eller finns det nått smidigare sätt att fixa det på?

Thunderstruck!
7 Inlägg
20 juni 2010
#2
Köp en kondensator och koppla in till slutsteget.


146 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#3
Mattsson85 skrev:
Köp en kondensator och koppla in till slutsteget.

vilken kondensator som helst ? lr ska jag satsa på nån speciell ?

Det heter STEREO
893 Inlägg
20 juni 2010
#4
Mattsson85 skrev:
Köp en kondensator och koppla in till slutsteget.

Japp iaf om han har sett till så att han har ett friskt och fräscht batteri annars e det å kasta pengarna i sjön. Vad har du för steg och hur grova/klena kablar har du?

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

1 161 Inlägg
20 juni 2010
#5
Undra hur många trådar det finns som handlar om detta problem nu..

Sök funktionen finns av en anledning..
Senast redigerat av __hogberg__ (20 juni 2010)

146 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#6
Holst skrev:
Mattsson85 skrev:
Köp en kondensator och koppla in till slutsteget.

Japp iaf om han har sett till så att han har ett friskt och fräscht batteri annars e det å kasta pengarna i sjön. Vad har du för steg och hur grova/klena kablar har du?

har kollat batteriet och det är 75%. kollade detta efter att jag spelat ca 15min med bilen avstängd. vet inte om det spelar någon roll.

kör med 10mm kabel på ström och sen 12mm på minus. med koppar poler. sen har jag ett bolt steg vet inte riktigt hur watt men rätt så mkt.

146 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#7
__hogberg__ skrev:
Undra hur många trådar det finns som handlar om detta problem nu..

Sök funktionen finns av en anledning..

Ber om ursäkt om det stör dig att jag nu har lagt upp en tråd. men jag förstår inte sök funktionen.. och dessutom har garaget blivit riktigt segt med att ladda sidorna.

685 Inlägg
20 juni 2010
#8
Golf_makkan skrev:
Holst skrev:
Mattsson85 skrev:
Köp en kondensator och koppla in till slutsteget.

Japp iaf om han har sett till så att han har ett friskt och fräscht batteri annars e det å kasta pengarna i sjön. Vad har du för steg och hur grova/klena kablar har du?

har kollat batteriet och det är 75%. kollade detta efter att jag spelat ca 15min med bilen avstängd. vet inte om det spelar någon roll.

kör med 10mm kabel på ström och sen 12mm på minus. med koppar poler. sen har jag ett bolt steg vet inte riktigt hur watt men rätt så mkt.

Kolla vad för slutsteg du har då 10mm2 kabel är inte mycket att hänga i granen.

Hur ser jordningen ut? plåtren yta och bra jordningsställe?


63 Inlägg
20 juni 2010
#9
Golf_makkan skrev:
Hejsan jag har en liten fundering. när jag vrider på volymen i bilen börjar alla lampor att lysa svagare när basen slår. detta händer inte om jag kopplar ur en bas.

Så min fråga egentligen måste jag fixa ett till batteri? Eller finns det nått smidigare sätt att fixa det på?

prova med större kablar ir byt till ett fräshare batteri borde funka.


2 914 Inlägg
20 juni 2010
#10
i ditt fall är kondensatorer värdelöst, Tokken här på g.org säger att det är som att sätta plåster på en artärblödning, vilket jag instämmer, det är ungefär samma effekt,

frågar man mig så skulle du ha uppgraderat kablaget, men är det ett litet steg med säkringar på kanske 50A sammanlagt (eller mindre) så klarar du dig med dina 10mm2 kablar (när du säger 10mm, menar du att du mätar hur stor den är med kanske ett skjutmått eller måttet som står på kabeln, markerat i mm2??)

kanske behövs uppgradera kablaget "under huven" också, vad jag menar är http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc 

sedan, har du fräch laddningsregulator på din generator?? hur många A är det på den generatorn? (brukar stå på generatorn) samt, är ditt batteri gammalt/utslitet??

återkom med svar på dessa frågor så kanske jag kan hjälpa dig, smile

146 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#11
kalle_kalle skrev:
i ditt fall är kondensatorer värdelöst, Tokken här på g.org säger att det är som att sätta plåster på en artärblödning, vilket jag instämmer, det är ungefär samma effekt,

frågar man mig så skulle du ha uppgraderat kablaget, men är det ett litet steg med säkringar på kanske 50A sammanlagt (eller mindre) så klarar du dig med dina 10mm2 kablar (när du säger 10mm, menar du att du mätar hur stor den är med kanske ett skjutmått eller måttet som står på kabeln, markerat i mm2??)

kanske behövs uppgradera kablaget "under huven" också, vad jag menar är http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc 

sedan, har du fräch laddningsregulator på din generator?? hur många A är det på den generatorn? (brukar stå på generatorn) samt, är ditt batteri gammalt/utslitet??

återkom med svar på dessa frågor så kanske jag kan hjälpa dig, smile

Ström kabeln är 10mm i diameter. batteriet är inte det nyaste. och generatorn vet jag inte det är original i alla fall så tippar på 55-60 amp. men jag tror jag ska ta en titt på hur kablaget är draget och återkomma till dig.

Förra ägaren sa att det var "proffs draget" men jag tvivlat lite på det.

146 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#12
Sådär nu har jag kollat upp alla kablar.

Har en kabel som heter Gas gold 3 series 25mm2 power cable som går från start motorn till batteri.

Sedan har jag en smalare kabel vet ej storlek men kan jämföras med lillfingrets nagel xD som går från batteriet till säkringen som ligget på 40a.

Sen där ifrån går det en kabel som är lika tunn som en lågnivå kabel till cupen och vid förar sättet skarvas denna till en lika tjock kabel som sträcker sig till baksätet.

Från baksätet går det en lika tjock kabel som det gick från batteriet till säkringen. denna kabel går till slutsteget.

Jord kabeln är. Gas premium 21 mm2 Power cable 0.5 m >|< Och denna går från steget till golvet.


Förstår ju givetvis att jag måste byta ut kablarna men ska jag byta ut allt lr bara dom smala ?
Ska jag också dra en tjockare jord kabel från fjäderbenet till batteriet ? Och dra en tjockare kabel från generatorn till start motorn?



MVH / Markus
Senast redigerat av Golf_makkan (20 juni 2010)

685 Inlägg
20 juni 2010
#13
Golf_makkan skrev:
Sådär nu har jag kollat upp alla kablar.

Har en kabel som heter Gas gold 3 series 25mm2 power cable som går från start motorn till batteri.

Sedan har jag en smalare kabel vet ej storlek men kan jämföras med lillfingrets nagel xD som går från batteriet till säkringen som ligget på 40a.

Sen där ifrån går det en kabel som är lika tunn som en lågnivå kabel till cupen och vid förar sättet skarvas denna till en lika tjock kabel som sträcker sig till baksätet.

Från baksätet går det en lika tjock kabel som det gick från batteriet till säkringen. denna kabel går till slutsteget.

Jord kabeln är. Gas premium 21 mm2 Power cable 0.5 m >|< Och denna går från steget till golvet.


Förstår ju givetvis att jag måste byta ut kablarna men ska jag byta ut allt lr bara dom smala ?
Ska jag också dra en tjockare jord kabel från fjäderbenet till batteriet ? Och dra en tjockare kabel från generatorn till start motorn?



MVH / Markus

så du menar att du har lagt en 2,5mm2 kabel avsäkrat 40a? yikes du bör nog ta o byta ut den kablen innan du använder slutsteget igen då den kablen är på tok för liten.

Kablen mellan batteri ända bak till slutsteg kan du byta ut till iaf 21mm2 kabel. (Beroende på ditt steg så kan det behövas större. man kan ALDRIG få för stor kabel!!)

Angående jordkabel mellan batteri och chassi så byt ut den till samma tjocklek som jordkabeln till steget är (Mao 21mm2 den också)
Senast redigerat av Snoogiloo (20 juni 2010)


146 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#14
Snoogiloo skrev:
Golf_makkan skrev:
Sådär nu har jag kollat upp alla kablar.

Har en kabel som heter Gas gold 3 series 25mm2 power cable som går från start motorn till batteri.

Sedan har jag en smalare kabel vet ej storlek men kan jämföras med lillfingrets nagel xD som går från batteriet till säkringen som ligget på 40a.

Sen där ifrån går det en kabel som är lika tunn som en lågnivå kabel till cupen och vid förar sättet skarvas denna till en lika tjock kabel som sträcker sig till baksätet.

Från baksätet går det en lika tjock kabel som det gick från batteriet till säkringen. denna kabel går till slutsteget.

Jord kabeln är. Gas premium 21 mm2 Power cable 0.5 m >|< Och denna går från steget till golvet.


Förstår ju givetvis att jag måste byta ut kablarna men ska jag byta ut allt lr bara dom smala ?
Ska jag också dra en tjockare jord kabel från fjäderbenet till batteriet ? Och dra en tjockare kabel från generatorn till start motorn?



MVH / Markus

så du menar att du har lagt en 2,5mm2 kabel avsäkrat 40a? yikes du bör nog ta o byta ut den kablen innan du använder slutsteget igen då den kablen är på tok för liten.

Kablen mellan batteri ända bak till slutsteg kan du byta ut till iaf 21mm2 kabel. (Beroende på ditt steg så kan det behövas större. man kan ALDRIG få för stor kabel!!)

Angående jordkabel mellan batteri och chassi så byt ut den till samma tjocklek som jordkabeln till steget är (Mao 21mm2 den också)

Inte jag som dragit kablarna HAHAHA..
Förra ägaren sa att det var hans kompis som dragit kablarna. Och nu till det roliga, han sa att han håller på och tävlar i ljud. OMG !!!

Ska jag dra en 21mm2 kabel från generatorn till start motorn med ?

667 Inlägg
20 juni 2010
#15
jag har en 8mm strömkabel grymt bra, köpte en kondensator billigaste gas, driver slusteg på ca 700watt rms. inge problem med blinkande lampor och personligen tycker jag att jag har bra ljud i bilen lister och allt i bilen hoppar löst hela tiden mycket skruva nu wink och har inge stora ström fall vid hög volym heller, så satsa på kondensator och dra ny jordkabel så ska du se att det hjälper wink


Det heter STEREO
893 Inlägg
20 juni 2010
#16
volvo_245_racing skrev:
jag har en 8mm strömkabel grymt bra, köpte en kondensator billigaste gas, driver slusteg på ca 700watt rms. inge problem med blinkande lampor och personligen tycker jag att jag har bra ljud i bilen lister och allt i bilen hoppar löst hela tiden mycket skruva nu wink och har inge stora ström fall vid hög volym heller, så satsa på kondensator och dra ny jordkabel så ska du se att det hjälper wink

Om alla skulle lyssna på det du skriver skulle vi antagligen få se ett å annat bränt steg/bil här på Garaget. Man kan ALDRIG ha för tjocka strömkablar MEN man kan ha på tok för klena. Vad e det för steg du har som lämnar 700wrms och vad har du för batterier???

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

685 Inlägg
20 juni 2010
#17
volvo_245_racing skrev:
jag har en 8mm strömkabel grymt bra, köpte en kondensator billigaste gas, driver slusteg på ca 700watt rms. inge problem med blinkande lampor och personligen tycker jag att jag har bra ljud i bilen lister och allt i bilen hoppar löst hela tiden mycket skruva nu wink och har inge stora ström fall vid hög volym heller, så satsa på kondensator och dra ny jordkabel så ska du se att det hjälper wink

tror du ska gå och känna på din 8mm2 kabel då jag kör med ett steg som levererar ca 600w rms (enl tillverkaren) och när jag testade med 16mm2 kabel så blev den rätt så varm. därför bytade jag upp till 21mm2 kabel istället till det steget.

får jag fråga vad du säkrat av denna 8mm2 kabel med? ^^

OT: Ska jag dra en 21mm2 kabel från generatorn till start motorn med ?

mellan startmotor och generator vet jag tyvär inte, dock så brukar man byta mellan batteri och generator.


667 Inlägg
20 juni 2010
#18
Snoogiloo skrev:
volvo_245_racing skrev:
jag har en 8mm strömkabel grymt bra, köpte en kondensator billigaste gas, driver slusteg på ca 700watt rms. inge problem med blinkande lampor och personligen tycker jag att jag har bra ljud i bilen lister och allt i bilen hoppar löst hela tiden mycket skruva nu wink och har inge stora ström fall vid hög volym heller, så satsa på kondensator och dra ny jordkabel så ska du se att det hjälper wink

tror du ska gå och känna på din 8mm2 kabel då jag kör med ett steg som levererar ca 600w rms (enl tillverkaren) och när jag testade med 16mm2 kabel så blev den rätt så varm. därför bytade jag upp till 21mm2 kabel istället till det steget.

får jag fråga vad du säkrat av denna 8mm2 kabel med? ^^

OT: Ska jag dra en 21mm2 kabel från generatorn till start motorn med ?

mellan startmotor och generator vet jag tyvär inte, dock så brukar man byta mellan batteri och generator.

Den är inte avsäkrad alls, inga problem alls här det är 2slusteg som är bryggkopplade wink sen vad folk tycker och inte tycker det bryr jag mig inte om, har man sponsorer som ma får alla saker av då är det inga problem att få de dyraste men det är ju vad jag tycker..


685 Inlägg
20 juni 2010
#19
volvo_245_racing skrev:
Snoogiloo skrev:
volvo_245_racing skrev:
jag har en 8mm strömkabel grymt bra, köpte en kondensator billigaste gas, driver slusteg på ca 700watt rms. inge problem med blinkande lampor och personligen tycker jag att jag har bra ljud i bilen lister och allt i bilen hoppar löst hela tiden mycket skruva nu wink och har inge stora ström fall vid hög volym heller, så satsa på kondensator och dra ny jordkabel så ska du se att det hjälper wink

tror du ska gå och känna på din 8mm2 kabel då jag kör med ett steg som levererar ca 600w rms (enl tillverkaren) och när jag testade med 16mm2 kabel så blev den rätt så varm. därför bytade jag upp till 21mm2 kabel istället till det steget.

får jag fråga vad du säkrat av denna 8mm2 kabel med? ^^

OT: Ska jag dra en 21mm2 kabel från generatorn till start motorn med ?

mellan startmotor och generator vet jag tyvär inte, dock så brukar man byta mellan batteri och generator.

Den är inte avsäkrad alls, inga problem alls här det är 2slusteg som är bryggkopplade wink sen vad folk tycker och inte tycker det bryr jag mig inte om, har man sponsorer som ma får alla saker av då är det inga problem att få de dyraste men det är ju vad jag tycker..

suck, hoppas du får kortis säger jag bara ^^
jag är inte sponsrad och är student som betalar allting själv smile
Senast redigerat av Snoogiloo (20 juni 2010)


667 Inlägg
20 juni 2010
#20
Snoogiloo skrev:
volvo_245_racing skrev:
Snoogiloo skrev:

tror du ska gå och känna på din 8mm2 kabel då jag kör med ett steg som levererar ca 600w rms (enl tillverkaren) och när jag testade med 16mm2 kabel så blev den rätt så varm. därför bytade jag upp till 21mm2 kabel istället till det steget.

får jag fråga vad du säkrat av denna 8mm2 kabel med? ^^

OT: Ska jag dra en 21mm2 kabel från generatorn till start motorn med ?

mellan startmotor och generator vet jag tyvär inte, dock så brukar man byta mellan batteri och generator.

Den är inte avsäkrad alls, inga problem alls här det är 2slusteg som är bryggkopplade wink sen vad folk tycker och inte tycker det bryr jag mig inte om, har man sponsorer som ma får alla saker av då är det inga problem att få de dyraste men det är ju vad jag tycker..

suck, hoppas du får jordfel säger jag bara ^^
jag är inte sponsrad och är student som betalar allting själv smile

Har bränt ett slutsteg på 2år och det är inte så farligt så ska avsäkra ström kabeln när jag får tid och lust XD



Sök