2584
Sök

Generator problem

16 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
Har ett problem...Generator tycks endast ladda  (tjuter) de första 5minuterna när bilen startats men endast när bilen inte varit igång på att tag (kal).  Blir generatorn överhettad när den slutar ladda? för sen drar det bara batteri och späningen skunker och späningen ligger aldrig på högre en ~12v. Har plockat ner generatorn och kollat allt, kolen var mycket fina och allt annat verkar också bra. kanske fel på den inbyggda regulatorn?
Tacksam för svar
Senast redigerat av R081N (20 juni 2010)

21 761 Inlägg
20 juni 2010
Vilken laddspänning är det direkt efter start?

Kolla så att generatorremmen är rätt spänd och att inga kablar glappar eller kortsluter. smile

16 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
Måste nog ändra mig, den verkar inte heller ladda vid uppstart även att kolen tjuter. Hittade en avdragen gul liten kablen vid generatorn men den det är väll till oljetrycksgivaren.
Ett ex när jag åkte till skeninge vacker dag för ett par veckor sedan så började stereon att slokna och servon slutar att verka och där efter mätaren slutar att fungera och bilen gick dåligt. Pakerade bilen i ett par timmar där och sen vid uppstart funkar allt prima och körde iväg hemåt i flera mil och servo etc var normalt. ?? Det ska tydligen vara nått relä (glow plug rely) som känner av värmen i motorrummet och bedömer om generatorn ska ladda så att den inte ska brinna upp? Har försökt hitta den men den verkar vara bort plockad...
Senast redigerat av R081N (24 juni 2010)

21 761 Inlägg
24 juni 2010
"Glow plug relay" borde ju tillhöra dieselsystemet tycker jag, det är väl det relät som ger spänning till glödstiften vid "glödning" när motorn är kall. Verkar ju konstigt att det relät ska ha med laddstyrning att göra. hmm

Någon mer insatt får ge bättre svar.

16 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
Som du säger så låter det som det tyckte jag också men stog om det i Mekarbok om galant -93...men skiter i det nu för det har löst sig.
Mätt idag och fick 14,28v! Jippi!! Det var troligen något glapp eller liknande för jag höll på med kablarna till boxarna igår o trixade och försökte mäta. Tack för svaren ändå.

Sök