Lacka själv?

_KriZze
19 juni 2006 · 284 Inlägg

Jag snackade med en kille som gav mig råd om att köpa saab orginal fär på sprayburk och lacka själv och sedan lägga ett lager klarlack över... Kan detta bli bra ?

Jag har tänkt lacka om bakspolern och kankse några lister..

Tack för svar och tips

RS Power is the shit
Kojloj
19 juni 2006 · 458 Inlägg

_KriZze skrev:
Jag snackade med en kille som gav mig råd om att köpa saab orginal fär på sprayburk och lacka själv och sedan lägga ett lager klarlack över... Kan detta bli bra ?

Jag har tänkt lacka om bakspolern och kankse några lister..

Tack för svar och tips

Ja, om du lackar hela spoilern så kan de ju bli bra.. Men kolla upp innan på
en lackfirma hur många lager, tips o.s.v

Lycka till!

_KriZze
19 juni 2006 · 284 Inlägg

Kojloj skrev:

_KriZze skrev:
Jag snackade med en kille som gav mig råd om att köpa saab orginal fär på sprayburk och lacka själv och sedan lägga ett lager klarlack över... Kan detta bli bra ?

Jag har tänkt lacka om bakspolern och kankse några lister..

Tack för svar och tips

Ja, om du lackar hela spoilern så kan de ju bli bra.. Men kolla upp innan på
en lackfirma hur många lager, tips o.s.v

Lycka till!

okej, ja jag hade tänkt våt slipa den så att den är fri från smuts sen lägga 2 lager färg och ett lr 2 lager klarlack.
Tänkt att det kan inte vara allt för svårt för det är sura pengar och lämna in det för jag känner tyvärr ingen som kan göra det svart.

RS Power is the shit
laynus
19 juni 2006 · 256 Inlägg

_KriZze skrev:

Kojloj skrev:

_KriZze skrev:
Jag snackade med en kille som gav mig råd om att köpa saab orginal fär på sprayburk och lacka själv och sedan lägga ett lager klarlack över... Kan detta bli bra ?

Jag har tänkt lacka om bakspolern och kankse några lister..

Tack för svar och tips

Ja, om du lackar hela spoilern så kan de ju bli bra.. Men kolla upp innan på
en lackfirma hur många lager, tips o.s.v

Lycka till!

okej, ja jag hade tänkt våt slipa den så att den är fri från smuts sen lägga 2 lager färg och ett lr 2 lager klarlack.
Tänkt att det kan inte vara allt för svårt för det är sura pengar och lämna in det för jag känner tyvärr ingen som kan göra det svart.

först våtslipa, sen torka bort allt smuts osv, sen rengör du den med bensin eller t-röd, lacka sedan 2 lager (låt det torka ca 1-2 dagar emellan lagerna) ha på ett lager klarlack sedan är den klart

AdamOpel DraMinBil.nu
19 juni 2006 · 1 016 Inlägg

problemet med sprayburk är ju att det inte blir lika "hårt" mot stenskott och repor etc.. annars funkar det nog.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
vitafaran
19 juni 2006 · 142 Inlägg

vad menar du med "saab orginal färg"? jag köpte #golf orginal färg" hos vw återförsäljaren här i stan. Nu efter en vinter så ser det jag lackade ut som marmor, trotts typ 2 lager med klarlack tongue

Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.
Nore
19 juni 2006 · 64 Inlägg

fick ett råd från en lackerare när vi skulle lacka min bil, Slipa aldrig typ kofångarna, blev ett helvete att få färgen att fastna, gör ren med t-röd och ha en redig plast primer på.

Så sa han åt mig iaf, sen kanske det skiljer på färger med mera?

Sällan Pinkar En Trä Häst
Niko_
19 juni 2006 · 2 Inlägg

laynus skrev:

_KriZze skrev:

Kojloj skrev:

Ja, om du lackar hela spoilern så kan de ju bli bra.. Men kolla upp innan på
en lackfirma hur många lager, tips o.s.v

Lycka till!

okej, ja jag hade tänkt våt slipa den så att den är fri från smuts sen lägga 2 lager färg och ett lr 2 lager klarlack.
Tänkt att det kan inte vara allt för svårt för det är sura pengar och lämna in det för jag känner tyvärr ingen som kan göra det svart.

först våtslipa, sen torka bort allt smuts osv, sen rengör du den med bensin eller t-röd, lacka sedan 2 lager (låt det torka ca 1-2 dagar emellan lagerna) ha på ett lager klarlack sedan är den klart

Två dagar?! Inte behöver man vänta så länge. Det räcker ju med att vänta tills det första lagret är "klibbfritt" sen är det bara att dra på ett lager till. Och kanske ännu ett till, ända tills det ser bra ut helt enkelt.

Simppi too fast to live, too young to die
19 juni 2006 · 357 Inlägg

det får väl t.o.m. klibba lite när man sätter på andra lagret bara de inte e vått!?

Dotte funderare...
19 juni 2006 · 83 Inlägg

Hmm.. Jag tror det blir svårt att få "flyt" när du lackar med sprayburk. Jag tycker mest att det blir massa dimma som sättersig där det inte ska vara... Alternativt att du köper rätt kulör o använder kompressor o spruta. Jag har lackat min Viggen själv utan direkta förkunskaper så viss går det få bra resultat. O lacka en bakkjol kanske skulle kosta mellan 1000-1500:- om du tar bort den själv. Jag tror det är värt dom pengarna... Bättre o lägga en slant extra bara om man är nöjd...

Man ska vänta så länge att basen hinner avdunsta o ska vara helt matt innan man lägger klarlack annars så kan förtunningen i basen pajja klarlacken.....

BMW 535d (2008)
scorpan
4 juli 2006 · 20 Inlägg

sånna små grejer som du ska lacka är inget problem med sprej burk, visst kan de bli lite apelsin lack kanske men inget annat å du lägger fösta lagret sen när de är lite klibbigt lägger du andra laget de räcker med 2 lager sen ska du vänta 24 timmar sen kan du lägga på 1-2 lager klar lack

BMW 330i (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang