3662
Sök

Dieselbil som drar 0.5 liter? Mellan 10-15 tusen.

407 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#1
Söker en dieselbil som drar 0.5 eller mindre.
Dom har bilarna funderar jag på. Tror att det får bli en kombi med tanke på att dom har AC som standard, men det behöver inte direkt bli en kombi och AC är inte ett måste, men frestande är det.
Turbodiesel eller ej...inte över 0.50 liter milen iallafall.

Får inte vara tyngre än en MB 190D 2.0 för då överstiger skatten 4403 kr.

* VW passat
* Ford Escort.

Mera tips på bilar?

jorgen72
24 juni 2010
#2
Golf 3 tdi

407 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#3
jorgen72 skrev:
Golf 3 tdi

Kopierat från wikipedia.

1.9 D     1992-1999     4-cyl radmotor SOHC 8V     1896 cm³     64 hk     124 Nm     Diesel
1.9 SDI     1996-1999     4-cyl radmotor SOHC 8V     1896 cm³     64 hk     125 Nm     Diesel
1.9 TD     1992-1997     4-cyl radmotor SOHC 8V     1896 cm³     75 hk     150 Nm     Turbodiesel
1.9 TDI     1994-1999     4-cyl radmotor SOHC 8V     1896 cm³     90 hk     202 Nm     Turbodiesel
1.9 TDI     1996-1999     4-cyl radmotor SOHC 8V     1896 cm³     110 hk     235 Nm     Turbodiesel

P.S det ska vara en bil som har kvalité också smile
Senast redigerat av Diesel_77 (24 juni 2010)

Jägermeister
910 Inlägg
24 juni 2010
#4
Hej DIESEL_77!

Inte nå illa menat nu men hur många trådar om dieselbilar, dieselkonvertering, köp av dieselbil ,dieselskatt mm ska du egentligen göra?

Kan du inte fortsätta ställa alla frågorna i en och samma tråd som du har om dieselbilar?

Ändra bara rubriken lite i tråden alltid när du har nån ny fråga eller fundering...smile

En 110hk tdi ska man satsa på och sätta en kcr eller analog dieselbox så blir det gott med knuff i bilen.
Senast redigerat av gemini78 (24 juni 2010)

En gång är ingen gång...

2 337 Inlägg
24 juni 2010
#5
I den prisklassen skulle jag också satsat på en Golf/Vento 1.9 TDi.

407 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#6
gemini78 skrev:
Hej DIESEL_77!

Inte nå illa menat nu men hur många trådar om dieselbilar, dieselkonvertering, köp av dieselbil ,dieselskatt mm ska du egentligen göra?

Kan du inte fortsätta ställa alla frågorna i en och samma tråd som du har om dieselbilar?

Ändra bara rubriken lite i tråden alltid när du har nån ny fråga eller fundering...smile

En 110hk tdi ska man satsa på och sätta en kcr eller analog dieselbox så blir det gott med knuff i bilen.

Har sökt lite själv och tror att det får bli en passat diesel. Min förra drog för mycket.

vad är det för skillnad mellan en kcr och dieselbox? Går dom båda att installera i en VW passat?

Vet inte om det blir en TDI eller TD eller bara D. Vill helst att den ska gå snålt. Går dieselbox ändå på en Diesel utan turbo?

Ska ha åka-jobbet-bil.

http://www.speedkit.se/?gclid=CPLttqnOu … DgodYVQu4w
Är denna bra?

jorgen72
25 juni 2010
#7
Diesel_77 skrev:
jorgen72 skrev:
Golf 3 tdi

Kopierat från wikipedia.

1.9 D     1992-1999     4-cyl radmotor SOHC 8V     1896 cm³     64 hk     124 Nm     Diesel
1.9 SDI     1996-1999     4-cyl radmotor SOHC 8V     1896 cm³     64 hk     125 Nm     Diesel
1.9 TD     1992-1997     4-cyl radmotor SOHC 8V     1896 cm³     75 hk     150 Nm     Turbodiesel
1.9 TDI     1994-1999     4-cyl radmotor SOHC 8V     1896 cm³     90 hk     202 Nm     Turbodiesel
1.9 TDI     1996-1999     4-cyl radmotor SOHC 8V     1896 cm³     110 hk     235 Nm     Turbodiesel

P.S det ska vara en bil som har kvalité också smile

Golfarna har ju riktigt bra kvalite jag har kört 40t med en golf o bara bytt slitdelar

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juni 2010
#8
Fixa rubriken så slipper vi låsa.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Yellow bug!
1 640 Inlägg
25 juni 2010
#9
Var inte så säker på att en kombi har AC. Detta är inte alls standardutrustning på äldre bilar, kombi eller ej.

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
25 juni 2010
#10
Största problemet med Golf 3 är ju rosten, och det är 90 hk tdi du ska ha om den ska vara snål och ändå gå bra. Utan turbo är inte att tänka på, den drar mer diesel, är hopplöst trött och lika dyr i skatt så den är ju meningslös...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

4 586 Inlägg
25 juni 2010
#11
Du får säkert med en ac men den fungerar oftast inte. Golf 1.6 kan ej dra så mycket samt lika tråkig som tdin.

Hur långt har du till jobbet ?

Du måste köra mycket för det ska löna sig med en gammal dieselbil

Min mor kör en skoda felicia 1.3 MPI -00 den drar 0,55

Ingen höjdarbil men motorn går fint och har passerat 24.000 mil utan att vi gjort något alls

du kan även hitta en felicia tdi för under 15.000:- lika duktig att rosta som golf 3 fast nyare kaross så oftast fin under
Senast redigerat av jocke_gronberg (25 juni 2010)


6 630 Inlägg
25 juni 2010
#12
Volvo 340 diesel wink

De/Dem

168 Inlägg
25 juni 2010
#13
åker över 5 mil om dagen till och från jobbet i en gammel W124 200D.
Sparar någon tusenlapp varje månad när jag bytte till denna från en 940 =P


407 Inlägg
25 juni 2010
Trådstartare
#14
Okej. Har kollat lite nu på golfarna. Det får bli en sedan p.g.a dom är billigare.

Men vad säger ni? Drar en Diesel (utan turbo) mer diesel än en TDI?

Hur mycket drar en 1.9 D  på 64 hk?
Hur mycket drar en 1.9 TD på 74 hk?
Hur mycket drar en 1.9 TDi på 90 hk?

Går det ha dieselbox på en TD?

Vad är skattevikten på dom?
Senast redigerat av Diesel_77 (25 juni 2010)

2 266 Inlägg
25 juni 2010
#15
dom äldre td får man ställa på pumpen manuellt,
väljer du en tdi med data styrda pumpen som dom sista golf 3 har så kan du göra en evry modd på den istället på kcr box, man handlar en potentionmeter på kjelles & co för 19kr och byglar mellan stift 2 & 3 på kabelhärvan in i pumpen man ser  den tydligt.
de är samma princip som en kcr box men tydligt billigare och ja jag har monterat en sån på min tjejs volvo s70 samma pump familj som vw och en polares golf 3 tdi och vilken skillnad de vart på bil

ja oftast så lär en sug diesel jobba mer för att hålla farten uppe än de turbo diesel

svetsdiff !!!

407 Inlägg
25 juni 2010
Trådstartare
#16
PMPerformance skrev:
dom äldre td får man ställa på pumpen manuellt,
väljer du en tdi med data styrda pumpen som dom sista golf 3 har så kan du göra en evry modd på den istället på kcr box, man handlar en potentionmeter på kjelles & co för 19kr och byglar mellan stift 2 & 3 på kabelhärvan in i pumpen man ser  den tydligt.
de är samma princip som en kcr box men tydligt billigare och ja jag har monterat en sån på min tjejs volvo s70 samma pump familj som vw och en polares golf 3 tdi och vilken skillnad de vart på bil

ja oftast så lär en sug diesel jobba mer för att hålla farten uppe än de turbo diesel

Jag tolkar detta som det är värt att skaffa en Golf 3 (sedan) TDI på 90 hk.  tongue

Då är frågan hur mycket dom drar och vad är skattevikten på dom?

Förstog inte så mycket vad du sa men..... är inte detta http://www.ljimport.se/sv/Produkter/Die … mizer.aspx bättre än evry modd ?

Eller http://www.blocket.se/ostergotland/Dies … 729143.htm

2 266 Inlägg
25 juni 2010
#17
ja dom ligger väl 0,5-0,55 vid blandad körning, plåga en golf 3 tdi från leksand till sthlm och den hade ett snitt på 0,72 under den resan då låg vi mycke i 175km/h som var max på den.

http://www.novator.se/kretslopp/0102/07.pdf bränsleförbrukning

årskatten 4403kr golf halvkombi
årskatten 4957kr golf helkombi
årskatten 4403-4957kr golf sedan vento vet inte varför de skiljde på vento modellen

http://dcsforum.se/dieselsnack/viewtopi … amp;t=5185 här har du en tråd om evry modden

http://www.kjell.com/ söker du i sökfältet efter Panelpotentiometer 1KOHM
en sån grej mena jag

svetsdiff !!!

407 Inlägg
25 juni 2010
Trådstartare
#18
PMPerformance skrev:
ja dom ligger väl 0,5-0,55 vid blandad körning, plåga en golf 3 tdi från leksand till sthlm och den hade ett snitt på 0,72 under den resan då låg vi mycke i 175km/h som var max på den.

http://www.novator.se/kretslopp/0102/07.pdf bränsleförbrukning

årskatten 4403kr golf halvkombi
årskatten 4957kr golf helkombi
årskatten 4403-4957kr golf sedan vento vet inte varför de skiljde på vento modellen

http://dcsforum.se/dieselsnack/viewtopi … amp;t=5185 här har du en tråd om evry modden

http://www.kjell.com/ söker du i sökfältet efter Panelpotentiometer 1KOHM
en sån grej mena jag

Okej. Visst får man samma effekt om man köper en bara TD och sedan monterar in en Intercooler?
Tänkte attt TD sedan är ju mycket billigare.
IC är inte heller så dyrt.

Visst gick evry modd också på¨TD?
Senast redigerat av Diesel_77 (25 juni 2010)

2 266 Inlägg
25 juni 2010
#19
om de sitter den nyare pumpen på den med elstyrning
är de gamla pumpen så skruvar man in bränsleskruven på pumpen en plomberad skruv
så får den mer soppa och blir starkare och svartröker
, samma princip är de med evry modden då den lurar databoxen att den får lite soppa och skickar in mer soppa allt som allt mer soppa mer rök smile och sen ställer man på laddtrycket så blir de ännu roligare. sista årsmodellen på golf har väl el pumpen de ser man om öppnar huven och tittar på pumpen om den är mekanisk med gas vajer eller har en sladd härva som går in i pumpen.

svetsdiff !!!

407 Inlägg
25 juni 2010
Trådstartare
#20
PMPerformance skrev:
om de sitter den nyare pumpen på den med elstyrning
är de gamla pumpen så skruvar man in bränsleskruven på pumpen en plomberad skruv
så får den mer soppa och blir starkare och svartröker
, samma princip är de med evry modden då den lurar databoxen att den får lite soppa och skickar in mer soppa allt som allt mer soppa mer rök smile och sen ställer man på laddtrycket så blir de ännu roligare. sista årsmodellen på golf har väl el pumpen de ser man om öppnar huven och tittar på pumpen om den är mekanisk med gas vajer eller har en sladd härva som går in i pumpen.

Men då drar det mera diesel? Om nej: Hur då?? Mer effekt = Mer sås.

Fungerar bara evry moddden på dieslar med databox?
Senast redigerat av Diesel_77 (25 juni 2010)


Sök