4348
Sök

Vad allt behövs för ett komplett ljud i en båt?

106 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!

Nu har jag en fråga, eller egentligen två.

Vad allt behövs för ett komplett billjud? Kablar, batterier, ja allt. Hur grova kablar, jag skall inte driva ett värsting steg utan det e på ca 700rms på 6 kanaler. en 12" bas och 2 st 5*25or. Och en stereo ofc.

Sen fråga två, kan man ha lite värre steg å så i en båt, jag menar, en snurre generator kanske inte alstrar så jätte mycket ström...
Senast redigerat av holm94 (26 juni 2010)

685 Inlägg
26 juni 2010
#2
Skriver en liten snabb lista på vad du kommer  behöva (reservation för att jag glömmer något tongue)

Strömkabel: 21mm2 (ju större desto bättre)
Detta är till både plus och minus, glöm inte att byta jordkabeln mellan batteri och chassi också

Säkringshållare samt 100A säkring (säkringen beror på vilken strömkabel du väljer, 100A är till 21mm2)

Högatarkabel: 2,5mm2 till basen, 1,5mm2 till högatalarna (går självklart med större också)

Remote kabel: 0.75mm2 kabel (jag kör på 1.5mm2 för att 0.75 är så jävla klen.

RCA kabel till alla kanalerna. Om huvudenheten inte har tillräckligt med rca utgångar så får du även köpa Y-splittar.


Ett till batteri kommer inte behövas så länge du har ett friskt batteri som sitter i bilen.
Till stereon kan du behöva köpa adapter till ISO kablaget från Din bil till stereons modell.
sen kommer ju givetvis lite småsaker så som kabelskor och liknande smile


106 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#3
Snoogiloo skrev:
Skriver en liten snabb lista på vad du kommer  behöva (reservation för att jag glömmer något tongue)

Strömkabel: 21mm2 (ju större desto bättre)
Detta är till både plus och minus, glöm inte att byta jordkabeln mellan batteri och chassi också

Säkringshållare samt 100A säkring (säkringen beror på vilken strömkabel du väljer, 100A är till 21mm2)

Högatarkabel: 2,5mm2 till basen, 1,5mm2 till högatalarna (går självklart med större också)

Remote kabel: 0.75mm2 kabel (jag kör på 1.5mm2 för att 0.75 är så jävla klen.

RCA kabel till alla kanalerna. Om huvudenheten inte har tillräckligt med rca utgångar så får du även köpa Y-splittar.


Ett till batteri kommer inte behövas så länge du har ett friskt batteri som sitter i bilen.
Till stereon kan du behöva köpa adapter till ISO kablaget från Din bil till stereons modell.
sen kommer ju givetvis lite småsaker så som kabelskor och liknande smile

Oj jävlar,, de var mycket tongue Men vart skall man jorda i en plastbåt? tongue i snurran? Och kommer det funka att ha bas å lite värre högtalare i en båt?

Forummoderator
26 400 Inlägg
26 juni 2010
#4
holm94 skrev:
Snoogiloo skrev:
Skriver en liten snabb lista på vad du kommer  behöva (reservation för att jag glömmer något tongue)

Strömkabel: 21mm2 (ju större desto bättre)
Detta är till både plus och minus, glöm inte att byta jordkabeln mellan batteri och chassi också

Säkringshållare samt 100A säkring (säkringen beror på vilken strömkabel du väljer, 100A är till 21mm2)

Högatarkabel: 2,5mm2 till basen, 1,5mm2 till högatalarna (går självklart med större också)

Remote kabel: 0.75mm2 kabel (jag kör på 1.5mm2 för att 0.75 är så jävla klen.

RCA kabel till alla kanalerna. Om huvudenheten inte har tillräckligt med rca utgångar så får du även köpa Y-splittar.


Ett till batteri kommer inte behövas så länge du har ett friskt batteri som sitter i bilen.
Till stereon kan du behöva köpa adapter till ISO kablaget från Din bil till stereons modell.
sen kommer ju givetvis lite småsaker så som kabelskor och liknande smile

Oj jävlar,, de var mycket tongue Men vart skall man jorda i en plastbåt? tongue i snurran? Och kommer det funka att ha bas å lite värre högtalare i en båt?

Eh..är det en liten jolle med utombordsmotor du ska ha ljudet i eller vadå? tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

106 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#5
AirOne skrev:
holm94 skrev:
Snoogiloo skrev:
Skriver en liten snabb lista på vad du kommer  behöva (reservation för att jag glömmer något tongue)

Strömkabel: 21mm2 (ju större desto bättre)
Detta är till både plus och minus, glöm inte att byta jordkabeln mellan batteri och chassi också

Säkringshållare samt 100A säkring (säkringen beror på vilken strömkabel du väljer, 100A är till 21mm2)

Högatarkabel: 2,5mm2 till basen, 1,5mm2 till högatalarna (går självklart med större också)

Remote kabel: 0.75mm2 kabel (jag kör på 1.5mm2 för att 0.75 är så jävla klen.

RCA kabel till alla kanalerna. Om huvudenheten inte har tillräckligt med rca utgångar så får du även köpa Y-splittar.


Ett till batteri kommer inte behövas så länge du har ett friskt batteri som sitter i bilen.
Till stereon kan du behöva köpa adapter till ISO kablaget från Din bil till stereons modell.
sen kommer ju givetvis lite småsaker så som kabelskor och liknande smile

Oj jävlar,, de var mycket tongue Men vart skall man jorda i en plastbåt? tongue i snurran? Och kommer det funka att ha bas å lite värre högtalare i en båt?

Eh..är det en liten jolle med utombordsmotor du ska ha ljudet i eller vadå? tongue

Det är en sportbåt på 6m med NY 115hk på.

1 562 Inlägg
26 juni 2010
#6
lägg till i rubriken att du tänkt ha de i en båt.

4 299 Inlägg
26 juni 2010
#7
holm94 skrev:
AirOne skrev:
holm94 skrev:

Oj jävlar,, de var mycket tongue Men vart skall man jorda i en plastbåt? tongue i snurran? Och kommer det funka att ha bas å lite värre högtalare i en båt?

Eh..är det en liten jolle med utombordsmotor du ska ha ljudet i eller vadå? tongue

Det är en sportbåt på 6m med NY 115hk på.

Borde kunna funka då stereo med 5,25"/6,5" inte är ovanligt. Och så himla mycket mer ström blir de ju inte med en bas och ett slutsteg, right?

Men släng i så att du har minst 2 batterier med en sjysst batterifrånkopplare så att du har ett förbrukarbatteri och ett startbatteri. Då kommer du nog få bäst resultat och du slipper stå där o inte kan starta för att batteriet e slut wink

Vilket märke är de på motorn?


21 761 Inlägg
26 juni 2010
#8
holm94 skrev:
Men vart skall man jorda i en plastbåt?

I båtar kan man inte utnyttja "karossen" som förlängning av batteriminus, därför drar man oftast en kraftig jordkabel som ansluts till jordplint. På samma sätt som pluskabeln alltså, fast utan säkringar. smile

106 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#9
Okej, det är en mercury Optimax 115. Ett start batteri skall jag ha, men klarar jag mig på ett batteri som driver slutsteg osv.?

4 299 Inlägg
26 juni 2010
#10
Okej, nu är ju jag iof fruktansvärt dålig på de där med att räkna fram vad som är lagom och vise versa. Men generatorn är iaf på dom motorerna en 60 ampere så jag tror att den kommer klara laddningen.


21 761 Inlägg
26 juni 2010
#11
Rallyhalle skrev:
Okej, nu är ju jag iof fruktansvärt dålig på de där med att räkna fram vad som är lagom och vise versa. Men generatorn är iaf på dom motorerna en 60 ampere så jag tror att den kommer klara laddningen.

Hur mycket ström går det åt till motorns tändning+bränslesystem ungefär?
Hur är det med utväxlingen på allting, behövs det höga varv på motorn för att generatorn ska ladda fullt?

Jag har dålig koll på detta med båtmotorer och deras generatorer. smile

106 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
#12
Men om jag kör på dubbla batterier för endast slutsteg och ljud, sen kanske jag har nån lampa å så där, inge mera "bruksström" så att säga. Så batterierna blir endast till för ljudet så att säga.

21 761 Inlägg
27 juni 2010
#13
Det kommer säkert att funka utan problem, men du får ha koll på batterispänningen. Visserligen har ju den motorn en egen generator, men det är inte säkert att den orkar hålla bra spänning när en stereoanläggning används. Beror bla på om motorn kan köras med ett varvtal som tillåter generatorn att ge ordentlig laddström. smile

Du bör nog koppla in "landström" emellanåt för att underhållsladda batterierna, men det märker du om du har voltmätare kopplad till batterierna.

106 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Det kommer säkert att funka utan problem, men du får ha koll på batterispänningen. Visserligen har ju den motorn en egen generator, men det är inte säkert att den orkar hålla bra spänning när en stereoanläggning används. Beror bla på om motorn kan köras med ett varvtal som tillåter generatorn att ge ordentlig laddström. smile

Du bör nog koppla in "landström" emellanåt för att underhållsladda batterierna, men det märker du om du har voltmätare kopplad till batterierna.

Är det inte i ett sånt tillfälle när man står avstängd med båten och spelar som man borde ha en kondensator?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juni 2010
#15
Nej, det är då man behöver batterikraft! En kondensator kan inte lagra nog med energi för att göra nån skillnad i ett sånt läge, ett batteri däremot är gjort för precis det. Kondensatorn KAN göra nytta i vissa anläggningar men för det mesta så är det extra batteri & grövre kablage med rena fina anslutningspunkter som gäller först & främst.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

106 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
#16
ChriZtoffer skrev:
Nej, det är då man behöver batterikraft! En kondensator kan inte lagra nog med energi för att göra nån skillnad i ett sånt läge, ett batteri däremot är gjort för precis det. Kondensatorn KAN göra nytta i vissa anläggningar men för det mesta så är det extra batteri & grövre kablage med rena fina anslutningspunkter som gäller först & främst.

okej, då satsar jag på ett batteri ist=)

21 761 Inlägg
27 juni 2010
#17
Glöm som sagt inte att hålla koll på batterispänningen.

106 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
#18
Drönirettab skrev:
Glöm som sagt inte att hålla koll på batterispänningen.

För lite spänning kan skada slutsteget va?

4 299 Inlägg
27 juni 2010
#19
Drönirettab skrev:
Rallyhalle skrev:
Okej, nu är ju jag iof fruktansvärt dålig på de där med att räkna fram vad som är lagom och vise versa. Men generatorn är iaf på dom motorerna en 60 ampere så jag tror att den kommer klara laddningen.

Hur mycket ström går det åt till motorns tändning+bränslesystem ungefär?
Hur är det med utväxlingen på allting, behövs det höga varv på motorn för att generatorn ska ladda fullt?

Jag har dålig koll på detta med båtmotorer och deras generatorer. smile

Bränsle- och tändningssystem tar inte mycke alls, det som snor mycke ström är när man trimar/tiltar motorn. Runt 3000 varv har man maxladd men om jag inte minns fel ligger laddet på 14 volt redan på tomgång. Så att så sett är det nog lungt smile


21 761 Inlägg
28 juni 2010
#20
holm94 skrev:
För lite spänning kan skada slutsteget va?

Ja, så är det. Dessutom mår ju inte batterierna heller så bra om de blir mycket urladdade och sedan inte laddas upp ordentligt. smile

Rallyhalle skrev:
Bränsle- och tändningssystem tar inte mycke alls, det som snor mycke ström är när man trimar/tiltar motorn. Runt 3000 varv har man maxladd men om jag inte minns fel ligger laddet på 14 volt redan på tomgång. Så att så sett är det nog lungt smile

Bra, då vet man det. smile


Sök