3083
Sök

Saab 900 2.0t hackar på fullladdtryck

878 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#1
tjaa.
har lite problem med saaben det är en saab 900 2.0t 1996. Den spärrar eller stoppar när den ska ladda upp till max och ligger väl vid 1,3,1,4bar det känns som den stänger av sig i kanske 0,6sek sen går den igång igen å sen fortsätter det så, händer inte alltid med ibland. kan alltså inte ladda fullt. Bilen är orginal förutom sportluftfilter, när man inte laddar så mycket så går det klockrent.
Har märkt att magnetventilen har ett hål, kan det vara det som orsakar?, har testat köra utan magnetventil och händer samma då.
MVH
Jonas
Senast redigerat av ejon_850 (26 juni 2010)

All The best
MVH
Jonas .L

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
26 juni 2010
#2
Låter som att någon har ful trimmat din bil, att den stänger av sig gör den för du åker troligtvis på laddtryckspärren.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

878 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#3
Grejen är ju att den är orginal:p. Vad ska jag spärra laddet på då ?

All The best
MVH
Jonas .L

turbojohan
26 juni 2010
#4
Jag skulle testa med en annan magnetventil och se om det blir skillnad.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
26 juni 2010
#5
Vart har magnetventilen ett hål? =/

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

878 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#6
får testa byta.

All The best
MVH
Jonas .L

878 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#7
Det kan inte vara tändstiften??? som inte tål ?

All The best
MVH
Jonas .L

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 juni 2010
#8
Magnetventilen brukar ge upp. Och är där ett hål i den så bör de ju göra skillnad med en ny. Men en originalbil som laddar 1.3-1.4?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

878 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#9
MantaRobin skrev:
Magnetventilen brukar ge upp. Och är där ett hål i den så bör de ju göra skillnad med en ny. Men en originalbil som laddar 1.3-1.4?

Jovisst är det konstigt?:S, måste vara något gjort nåt eller?:S, men det händer samma sak när jag kör utan magnetventil ska det inte funka då ?:S

All The best
MVH
Jonas .L

STREETRACER
892 Inlägg
27 juni 2010
#10
en sån där ska väl ladda ca 0.6-0.7 original?   tror nån har "volvo-trimmat" din bil.. 
laddtryck styr man via mjukvaran o inget annat!!  byt till en hel o fullt fungerande MV o kolla så slangen e hel till WG..
o inte använda ställbara laddtrycks grejor wink

Bmc Crew

promo
27 juni 2010
#11
Det är ju i alla fall något skumt med bilen, en org ska ladda 0,85 om jag inte är fel ute

Hojstyling.se
72 Inlägg
27 juni 2010
#12
Laddtrycksvakten slår ifrån.
Gå igenom alla slangar inkl magnetventilens. Är det torra o fnösiga byter du ut dem.

Sedan som de säger här uppe kan det vara magnetventilen också smile
Koppla ur den o se om det bryter ändå.


7 275 Inlägg
27 juni 2010
#13
Vad menar du att MV har ett hål?
Den ska ha 3st anslutningar som det ska sitta slangar på.
Några direkta hål ska det inte finnas på den...


878 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
#14
Måste väl vara nåt gjort med motorn om den laddar så mycket?, men iallfall...

Jag har testat koppla ur magnetventilen och den gör samma sak då, då kan det inte vara magnetventilen eller ?
MVH
Senast redigerat av ejon_850 (27 juni 2010)

All The best
MVH
Jonas .L

legimiterad Fartdåre
14 Inlägg
27 juni 2010
#15
också haft detta problem. då var det slangen mellan magnetventil och kompresorhuset som inte höll tätt. som sagt kolla alla slangar till magnetventil byt eventuella skadade eller bristfälliga när detta är gjort gör en så kallad laddtrycks adaption dvs ligg på 5vxl å ge fullgas mellan 2000-4000rpm helst i uppförsbacke hjälper inte detta så undvick körning utav bilen då saabs aggregat inte är dom bästa i världen och om du nu säger att bilen är orginal ska du absolute inte ha 1.3-1.4 bars laddtryck risken att du övervarvar turbo är stor. orginal ska du ha 0.85 bars ladd i en fulltryckare
och vad menar du med att magnetventilen har ett hål i sig ? så vitt jag vet ska den bara ha 3 en för slang till kompresorhuset en till "snoken" och en till wastegate klockan


hör av dig om detta inte hjälper
Senast redigerat av Shrimp_Lindh (27 juni 2010)


878 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#16
Det är hål mitt i magnetventilen, multiremmen har skavt ett hål
MVH
Jonas

All The best
MVH
Jonas .L

5 710 Inlägg
28 juni 2010
#17
ejon_850 skrev:
Det är hål mitt i magnetventilen, multiremmen har skavt ett hål
MVH
Jonas

Och det tror du är ok? det är det inte = byt.
När du säger att du testat med att köra utan vad menar du då?
Hur har du kört utan, dragit kontakten eller kopplat ur slangar + kabel?
Vad gjorde du med slangarna?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

878 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
#18
körde bara utan kontakten

All The best
MVH
Jonas .L

legimiterad Fartdåre
14 Inlägg
30 juni 2010
#19
byt MV så ska du se att det funkar akta så du inte har övervarvat turbon


5 710 Inlägg
30 juni 2010
#20
ejon_850 skrev:
körde bara utan kontakten

Då är det ingen skillnad med tanke på att det är hål i ventilen så luften läcker ut.....
Du bör vara lite försiktig på gasen tills du bytt ventil, spm du åker nu har du inget säkerhetssystem som kan sänka laddtrycket = det kan gå illa.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök