3373
Sök

Saab 9000 t16 -92, ettans och tvåans växel plötsligt borta!?

62 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
Hejsan.
Har en Saab 9000 2,3t -92 som snart gått 30k mil. Går fint i övrigt och har inte visat några tendenser på växellådsras.

Körde idag ifrån Båstad neråt mot Malmö och i höjd med Landskrona fanns helt plötsligt inte ettan och tvåan kvar. Det hördes ingeting, visade inga tecken på att nåt hänt, dem bara fanns där inte längre.

Läget till ettan och tvåan med växelspaken finns inte. Där finns inga "hack" att lägga i växelspaken i utan man hamnat i trean när man trycker så långt åt vänster som möjligt och fyran när man försöker lägga den i tvåan. Har under resterande väg hem försökt inbilla mig att det inte är ett växellådsras utan något simplare men skulle behöva lite hjälp!?

Och, om det ev. skulle vara ett växellådsras, vad ungefär går ett byte på verkstad på?

Tacksam för svar.

Mvh

956 Inlägg
27 juni 2010
Bestbudd skrev:
Hejsan.
Har en Saab 9000 2,3t -92 som snart gått 30k mil. Går fint i övrigt och har inte visat några tendenser på växellådsras.

Körde idag ifrån Båstad neråt mot Malmö och i höjd med Landskrona fanns helt plötsligt inte ettan och tvåan kvar. Det hördes ingeting, visade inga tecken på att nåt hänt, dem bara fanns där inte längre.

Läget till ettan och tvåan med växelspaken finns inte. Där finns inga "hack" att lägga i växelspaken i utan man hamnat i trean när man trycker så långt åt vänster som möjligt och fyran när man försöker lägga den i tvåan. Har under resterande väg hem försökt inbilla mig att det inte är ett växellådsras utan något simplare men skulle behöva lite hjälp!?

Och, om det ev. skulle vara ett växellådsras, vad ungefär går ett byte på verkstad på?

Tacksam för svar.

Mvh

Har du känt av att det har varit lite svårt att hitta lägena till 1 och 2:an? Kan vara länkaget som gått sönder. Det hände på min saab och då fick jag samma fenomen som dig. Be någon sitta och dra i växelspaken när du kollar under huven mellan motor och torpedvägg så ser du länkaget.

När du för spaken i sidled ser du om det delar på sig.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

62 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
ja, det har jag känt av faktiskt. Ganska kraftigt också, speciellt vid riktigt höga varvtal. Ska kolla över det imorgon! Tack så hemskt mycket för svar!

1 062 Inlägg
28 juni 2010
Att dra två-tre buntband runt det hjälper temporärt! smile

M.V.H.

Sök