2863
Sök

Steg2 trim --> Steg1 trim Saab 900 2.0t

75 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#1
Jag bara funderade på vad man behöver göra om man vill sänka effekten dvs. om det sitter i ett Steg 2 Chiptrim och man vill ha ett Steg1? Är det bara själva chipet man behöver byta eller är det något annat man måste tänka på?

Mvh


206 Inlägg
28 juni 2010
#2
är det bara från steg 2 till 1 så ska det bara vara att byta mjukvara.

7 274 Inlägg
28 juni 2010
#3
Det skiljer någon enstaka hk mellan steg 1 och steg 2, varför vill du byta?


888 Inlägg
28 juni 2010
#4
precis inte lönt att byta, ska du byta så du känner skillnad ska du stoppa i original.

Mvh Henke

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 juni 2010
#5
Ska du besikta kan du bara rycka ur kontakten till magnetventilen så är du nere på ca 150hk smile


75 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#6
Jag skrev egentligen fel för det är ett Steg3 som sitter i bilen i fråga... Den har gått ungefär 23000mil och det känns som att det sliter en aning mer på bl.a koppling och växellåda när den är chippad eller har jag fel?? Går en yrkesförar utbildning just nu så jag har inte riktigt råd att byta växellåda eller något sånt tongue
Därför undrade jag om man bara behöver byta chipet eller om det är något mer man behöver göra smile

Mvh


1 353 Inlägg
29 juni 2010
#7
va sägs om att styra effekten med foten?
det sliter på bilen varenda gång du startar den så då kanske du ska fundera på att sälja den också wink?
är den steg 3 så kan du leta rätt på ett org avgassystem eftersom skillnaden mellan stegen är att man byter avgas.
skulle du då göra detta så skicka mer än gärna ett pm till mig så kommer jag och hämtar ditt 3" system typ nu på en gång! smile


888 Inlägg
29 juni 2010
#8
Crille88 skrev:
va sägs om att styra effekten med foten?
det sliter på bilen varenda gång du startar den så då kanske du ska fundera på att sälja den också wink?
är den steg 3 så kan du leta rätt på ett org avgassystem eftersom skillnaden mellan stegen är att man byter avgas.
skulle du då göra detta så skicka mer än gärna ett pm till mig så kommer jag och hämtar ditt 3" system typ nu på en gång! smile

Hur menar du nu? Att skillnaden mellan 1,2,3 är bara att man byter avgassystemet? mellan 1 och 2 är det oftast samma programvara men det beror på vem som gjort programmet. steg 3 har verkligen inte samma programvara och det är dumt att rekommendera original avgas till någon som har steg 3 då mottrycket skulle bli alldeles för högt och motorn skulle inte må bra av det.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
29 juni 2010
#9
Smidigast och billigast för dig är att som tidigare redan sagt rycka kontakten till magnetventilen. Då går bilen på grundtryck och det blir ingen effekt. Sliter inte på något och du kan behålla hårdvaran och mjukvaran till bilen (avgasystem, "chip" etc.)

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 353 Inlägg
29 juni 2010
#10
HenkeTIC skrev:
Crille88 skrev:
va sägs om att styra effekten med foten?
det sliter på bilen varenda gång du startar den så då kanske du ska fundera på att sälja den också wink?
är den steg 3 så kan du leta rätt på ett org avgassystem eftersom skillnaden mellan stegen är att man byter avgas.
skulle du då göra detta så skicka mer än gärna ett pm till mig så kommer jag och hämtar ditt 3" system typ nu på en gång! smile

Hur menar du nu? Att skillnaden mellan 1,2,3 är bara att man byter avgassystemet? mellan 1 och 2 är det oftast samma programvara men det beror på vem som gjort programmet. steg 3 har verkligen inte samma programvara och det är dumt att rekommendera original avgas till någon som har steg 3 då mottrycket skulle bli alldeles för högt och motorn skulle inte må bra av det.

vad jag menar är att det är marginell skillnad mellanmjukvaran i steg 1 2 3 eftersom att de alla är anpassade efter bilens org komponenter, spridare pump osv.
det som skiljer är juh avgas, kat->bak eller turbo->bak
detta borde du själv veta o ingen ide att du säger emot me tanke på att chippen är väldigt lika på nästan alla trimfirmor..
så enligt dig så får man på nåt magiskt vis större spridare med steg 3 o kan skicka på mer bränsle och och större turbo som kan matcha med luft? o naturligtvis en intercooler som kyler som satan?
mottrycket köper jag, absolut. men hur ofta har man hört att det tex laddar mer i steg 3 än vad de gör i steg 1? som sagt välidgt marginellt.

och det TS ville veta var vad han ska byta för att få steg 1. så antingen byta box o plocka av sitt avgassystem, men kan likaväl bara plocka ner systemet...


888 Inlägg
29 juni 2010
#11
Var skriver jag att man får större spridare? och större turbo?
Har kört flera 900-9000 turbo med steg från nästan alla trimmfirmor och det är stoooor skillnad på en steg 1 och steg 3 bil och om du tror att du får 40hk med en större downpipe så får du nog tänka om. Även skillnad på karaktären mellan dom olika firmorna.

En steg 1 ng900 laddar runt 1,1 och en steg 3 laddar ca1,5, steg 3 har längre öppningstider för spridarna, annan tändning m,m.

det du skriver om samma steg 1,2,3 låter som en volvo där man pyser upp laddet med en pysventil...

1 353 Inlägg
29 juni 2010
#12
jag sa aldrig att du konkret skrivit att man får större grejor, men att man skulle kunna plocka massa extra hk när de fortfarande sitter org grejor förutom då en grövre downpipe e väl lite o ta i eller?
men vi kan ta som exempel
saab 9000 2,0t o så kollar vi på maptuns trimsatser.
steg 1 programvara 225 hk
steg 2 programvara +katbak 230hk
steg 3 programvara + turbobak 265hk

låter lite bra för o va sant va?
absolut ja tror på att dom EN gång bänkat EN bil som som var ganska ny och sen körde dom ett flertal tester och fick då EN absolut topp peak på 265 hk men org grejor och ett chip o 3" från turbon.
ja har själv åkt med blocket chippad (steg 1 autotech) volvo 850, min förra, och sen satte ja på avgas o de var då fan inte mycket skillnad förutom lite stabilare ladd. skaffade sen riktig programvara o de var inte mycket mer skillnad än att ja visste att allt var som de skulle..

återigen.
eftersom att steg 1,2,3 är anapassade för bilens org grejor så är det inte så stor skillnad på stegen eftersom att man fortfarande inte kan plocka ut mycket mer. är du med på hur ja tänker?
jag har aldrig sagt att dom är identiska men att de inte är mycket som skiljer..

vi vänder på de så här o säger att om TS skulle plocka bort sitt 3"system på bilen o bara ha kvar steg 3 boxen, hur många hk skulle han få då? 225 som steg 1? 230 som steg 2? eller 245 för att han har en annan box än steg 1 men inte hårdvaran till steg 3?

är du med på va ja snackar om nu?

huruvida programmet i sig är uppbyggt i de olika mjukvarorna låter ja vara osagt eftersom att det inte är jag som programmerat. men ja kan säga av egen erfarenhet och lite vanligt vett i skallen så fattar man att SÅ JÄVLA STOR SKILLNAD I SJÄVLA MJUKVARAN ÄR DET INTE EFTERSOM DOM TROTS ALLT ÄR ANPASSADE TILL : org spridare, org pump, org stakar, kolvar, koppling topp, insug avgas och i många fall LMM och alllt alllllllt annat som finns på en bil org. detta gäller ALLA bilar,

så snälla ge mig en bra förklaring till varför de skulle skilja så mycket på steg 1,3 programmen förutom lite mer fritt flås..


888 Inlägg
29 juni 2010
#13
Alltså du har mycket kvar att lära och framförallt köra fler bilar med olika steg så du känner hur stor skillnad det verkligen är.

Jag har gett dig en förklaring till varför det skiljer. Läser du inte? Det är du som påstår att det är samma programvara inte jag. Så du tror att större avgasrör gör så bilen blir flera sekunder snabbare i olika intervall?

Förklara varför det är högre ladd i en bil med steg 3 än i en bil som har steg 1. Ger inte det högre laddtrycket någon effekt för det sitter originalsaker i bilen? Har man kollat i ett steg 1 och steg 3 så vet man att saker skiljer.

Än en gång du har mycket att lära dig.

371 Inlägg
29 juni 2010
#14
Skillnaden i programmen mellan steg1 och steg3 är väl kanske inte enorm, men nog så stor för att det ska anses vara väldigt dumdristigt att köra steg3 utan ge motorn lite mer andrum. I fallet med Saab så behöver man ju inte ens gissa då ecuproject finns.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

1 353 Inlägg
29 juni 2010
#15
HenkeTIC skrev:
Alltså du har mycket kvar att lära och framförallt köra fler bilar med olika steg så du känner hur stor skillnad det verkligen är.

Jag har gett dig en förklaring till varför det skiljer. Läser du inte? Det är du som påstår att det är samma programvara inte jag. Så du tror att större avgasrör gör så bilen blir flera sekunder snabbare i olika intervall?

Förklara varför det är högre ladd i en bil med steg 3 än i en bil som har steg 1. Ger inte det högre laddtrycket någon effekt för det sitter originalsaker i bilen? Har man kollat i ett steg 1 och steg 3 så vet man att saker skiljer.

Än en gång du har mycket att lära dig.

körde min 850 med både steg 1 och steg 3 hade som sagt samma laddtryck. därav att ja inte märkte nån som helst skillnad på stegen..

tror iaf att TS har fått sitt svar så vi behöver kanske inte diskutera sönder hela tråden...


2 656 Inlägg
29 juni 2010
#16
Crille88 skrev:
HenkeTIC skrev:
Alltså du har mycket kvar att lära och framförallt köra fler bilar med olika steg så du känner hur stor skillnad det verkligen är.

Jag har gett dig en förklaring till varför det skiljer. Läser du inte? Det är du som påstår att det är samma programvara inte jag. Så du tror att större avgasrör gör så bilen blir flera sekunder snabbare i olika intervall?

Förklara varför det är högre ladd i en bil med steg 3 än i en bil som har steg 1. Ger inte det högre laddtrycket någon effekt för det sitter originalsaker i bilen? Har man kollat i ett steg 1 och steg 3 så vet man att saker skiljer.

Än en gång du har mycket att lära dig.

körde min 850 med både steg 1 och steg 3 hade som sagt samma laddtryck. därav att ja inte märkte nån som helst skillnad på stegen..

tror iaf att TS har fått sitt svar så vi behöver kanske inte diskutera sönder hela tråden...

de e saab som diskuteras inte volvo ..


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
29 juni 2010
#17
ekelund88 skrev:
Crille88 skrev:
HenkeTIC skrev:
Alltså du har mycket kvar att lära och framförallt köra fler bilar med olika steg så du känner hur stor skillnad det verkligen är.

Jag har gett dig en förklaring till varför det skiljer. Läser du inte? Det är du som påstår att det är samma programvara inte jag. Så du tror att större avgasrör gör så bilen blir flera sekunder snabbare i olika intervall?

Förklara varför det är högre ladd i en bil med steg 3 än i en bil som har steg 1. Ger inte det högre laddtrycket någon effekt för det sitter originalsaker i bilen? Har man kollat i ett steg 1 och steg 3 så vet man att saker skiljer.

Än en gång du har mycket att lära dig.

körde min 850 med både steg 1 och steg 3 hade som sagt samma laddtryck. därav att ja inte märkte nån som helst skillnad på stegen..

tror iaf att TS har fått sitt svar så vi behöver kanske inte diskutera sönder hela tråden...

de e saab som diskuteras inte volvo ..

Ja, och sen vet vi ingenting om den volvons skick eller vem som gjorde programet.
Om bilen mår bra och det är någon seriös som gör iordning programvaran så blir det högre laddtryck på st3 jämfört med st1. Punkt och slut.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 juni 2010
#18
Ja, det är skillnad i laddtryck mellan steg 1 och steg 3 om det är någon normal människa som gjort programmet.

Åka med steg 3 mjukvara och originalavgas är ingen höjdare. Kompisen åker runt så och hans laddtryck stiger som det ska innan man får upp varvet lite mer och flödesbegränsningen gör sig påminnd...

Däremot så går det ganska bra att åka med steg 1 mjukvara men fortfarande ha 3" system. Byter man systemet på en bil som redan har steg 1 kan det vara en ide att bryta strömmen ett tag så boxen börjar adaptera om sig direkt igen smile


Jag är dessutom VÄLDIGT säker på att UhrJr vet vad han pratar om! smile


1 353 Inlägg
30 juni 2010
#19
UhrJr skrev:
ekelund88 skrev:
Crille88 skrev:

körde min 850 med både steg 1 och steg 3 hade som sagt samma laddtryck. därav att ja inte märkte nån som helst skillnad på stegen..

tror iaf att TS har fått sitt svar så vi behöver kanske inte diskutera sönder hela tråden...

de e saab som diskuteras inte volvo ..

Ja, och sen vet vi ingenting om den volvons skick eller vem som gjorde programet.
Om bilen mår bra och det är någon seriös som gör iordning programvaran så blir det högre laddtryck på st3 jämfört med st1. Punkt och slut.

då ska ja tala om de för dig wink
det första chippet jag hade köpte jag på blocket så ja har egentligen inte den blekaste och vad det var för något. påstods vara autotech steg1. laddade väl 1,1-1,2
satte på ett 3" o samma ladd. motorn rullat ca 18-19k mil då.
bytte sen till program från chipcenter. (jonas som knåpat ihop) laddade fortfarande lika mycket eftersom att det alltid är det eviga tjatet om att man knycklar stakarna vid 1,2. hade dock förstärkt wg och trång jävla port så har varit uppe o laddat 1,5 också o de höll wink.
anledningen till att ja nämner just den bilen är för att man inte kan ladda på mer i steg 1eller 3 eftersom det är risk för ras.

ska man istället ta min saab som exempel så vet ja också att man rent teoretiskt kan ladda mer. iaf tills laddtrycksspärren slår i.
däremot så förstår ja mig inte på det höga effekt uttaget mellan 1,3 eftersom att man fortfarande har samma spridare, och för mer effekt krävs väl ändå mer luft och bränsle, laddat är lätt höjt men vart ska man få extra bränsle ifrån? visst de går juh kompensera med högre tändning men de ska väl även finnas lite säkerhetsmarginaler?


888 Inlägg
30 juni 2010
#20
Alltså du läser verkligen inte, man ändrar spridarnas öppningstider så dom är öppna längre, då får man mer bränsle.

Som sagt sätt dig ner och läs lite mer om hur saker funkar och säg inte att alla har fel för du själv inte vet hur det funkar.


Sök