2825
Sök

Steg2 trim --> Steg1 trim Saab 900 2.0t

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
30 juni 2010
#21
Det ni verkar ha missat är att man helst höjer bränsletrycket och på så vis krämar ur mer ur spridarna.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

888 Inlägg
30 juni 2010
#22
Och hur höjer du bränsletrycket med ett chip?

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
30 juni 2010
#23
HenkeTIC skrev:
Och hur höjer du bränsletrycket med ett chip?

Ja innan man ändrar för högre bränsletryck i mjukvaran så lär man ju ha monterat en bränsletrycksregulator med högre tryck..

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

888 Inlägg
30 juni 2010
#24
ja precis men nu handlar tråden om steg 1,2,3 och inget av dessa steg kräver annan btr...

5 710 Inlägg
30 juni 2010
#25
HenkeTIC skrev:
ja precis men nu handlar tråden om steg 1,2,3 och inget av dessa steg kräver annan btr...

Det beror på VEMS steg 3 vi pratar om.
I Nordics steg 3 byts det till 3.5 bars BTR....iaf på T7.

MVH Jonas
..............

888 Inlägg
30 juni 2010
#26
Ja ska vi dra in andra modeller så brister ju vissa argument eller hur? T7 kräver 3,5bar btr ja men inte ng900 eller 9000 inte heller på nordic 300hk eller 400hk så varför man drar upp det har jag ingen aning om...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 juni 2010
#27
Crille88 skrev:
ska man istället ta min saab som exempel så vet ja också att man rent teoretiskt kan ladda mer. iaf tills laddtrycksspärren slår i.
däremot så förstår ja mig inte på det höga effekt uttaget mellan 1,3 eftersom att man fortfarande har samma spridare, och för mer effekt krävs väl ändå mer luft och bränsle, laddat är lätt höjt men vart ska man få extra bränsle ifrån? visst de går juh kompensera med högre tändning men de ska väl även finnas lite säkerhetsmarginaler?

Laddtrycksspärren är justerbar vettu, upp till 1.54bar med vanlig 2.5bars map-sensor smile

Vem har sagt att spridarna är bottnade redan på steg 1 på 9000? De hänger med till ca 300hk om man ligger på ganska hög DC men med original bränsletryck och vanlig blyfri i tanken.

Anledningen till att man kan ta ut mer effekt med 3" avgasystem är helt enkelt att turbon kan jobba mer optimalt och pumpa mindre varmluft, inte bygga så mycket avgasmottryck osv... Jag ser verkligen inte det konstiga i att man får bättre luftflöde av grövre rör för bränsle finns det så det räcker för steg 3!

Mängden bränsle justerar man ju med programvaran, vet inte hur mycket kompensation det är mellan steg 1 och 3, kanske rent av bara går linjärt mot laddtrycket smile
Senast redigerat av bumpe (30 juni 2010)


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
30 juni 2010
#28
HenkeTIC skrev:
Ja ska vi dra in andra modeller så brister ju vissa argument eller hur? T7 kräver 3,5bar btr ja men inte ng900 eller 9000 inte heller på nordic 300hk eller 400hk så varför man drar upp det har jag ingen aning om...

Bläddrade tillbaka och såg att mitt sista inlägg inte alls var särskilt relevant i sammanhanget. Missförstog vad ni pratade om.
Hur som helst var mitt första inlägg det enda som hjälper trådskaparen..

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

75 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#29
Jag tackar för alla svar, det har iaf hjälpt mig lite ;D


1 353 Inlägg
1 juli 2010
#30
bumpe skrev:
Laddtrycksspärren är justerbar vettu, upp till 1.54bar med vanlig 2.5bars map-sensor smile

hehe tror tillomed ja hann se min mätare fladdra upp mot 1,7 innan ja o polaren tuggade plast o vinyl, testade med lite hårade wg-klocka wink



Sök