3307
Sök

Funderingar om Mazda RX-8

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!
Funderar på att köpa mig en Mazda RX-8. Någon som vet va vanligaste felet är med dom osv? Är de en bra bil? Är de mycket strul?
Hur är väghållning samt hur pass bra går dom? Är dom jämnförbara med Evo och 350z?

MVH Sebban

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

Brap Brap Brap
149 Inlägg
29 juni 2010
#2
sebbanboy14 skrev:
Hejsan!
Funderar på att köpa mig en Mazda RX-8. Någon som vet va vanligaste felet är med dom osv? Är de en bra bil? Är de mycket strul?
Hur är väghållning samt hur pass bra går dom? Är dom jämnförbara med Evo och 350z?

MVH Sebban

Hej Sebban,
Jag kan rekommendera dig att ta dig en kik på Svenska Wankelregistret.se, där finns mycket bra att veta om Rx-8an och om jag inte minns fel så tror jag att det finns någon typ av FAQ eller köpguide.
Rx-8an har varit en populär bil enda sedan den började säljas i Sverige 2003, och nu när dom börjar komma ner i pris ser vi i klubben att det dyker upp fler och fler som köper bilen för att använda den där den hör hemma... På banan! Det är inte många som vet men man kan säga att chassit på Rx-8an är en vidare utveckling av föregångaren Mazda Rx-7 FD som är känd för sin väghållning. Viktfördelningen är 50/50 och motorkaraktären är mycket trevlig enligt dom som kört bana med den. SWR var inbjudna på Supra klubbens träff på Kinnekulle den 18/6. På time attacken så körde en av våra Rx-8or som hade förfinad väghållning och c:a 260hk på tiden 1.05.7 och det är att jämföra med "Phantom Time Attack Supra" med c:a 750hk som körde på  1.00,1!
Här kan du se lite bilder: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=182376

Vanliga fel på Rx-8an beror ofta på havande fel, men det kan du läsa mer om på SWR. Men ett känt fel är att baklyktorna - speciellt på tidiga modeller - har en tendens att få kondens i glaset.



Bullet--- skrev:
Läst att dem bilarna har en tendens att dricka olja.

Stämmer bra det, gör den inte det ska du bli orolig! Alla wankelmotorer är nämnligen bygga så att dom SKA dra lite olja eftersom det sitter injektorer i rotorhuset som smörjer huset med en liten mängd olja. Själv gör jag åt c:a 1L på en säsong, men det beror på hur mycket och hårt du kör.


Bullet--- skrev:
Men jag skulle nog inte jämföra dem med evo och 350z. "Mötte" en sån för ett tag sedan och så jävla bra gick den inte, oförsig kan det just ha varit den bilen, dem kanske går bättre normalt. hmm

Det beror väl på i vilket sammanhang, ser i ett dragrace så skulle Rx-8an åka på pisk. Däremot på banan skulle jag välja Rx-8an alla gånger!


Hoppas det har gett dig lite vägledning, Sebban!

MVH Tobias Levinsson
Senast redigerat av Levinsson (2 juli 2010)


l33t
65 Inlägg
30 juni 2010
#3
Väghållningen är fantastisk men om du är ute efter en dragracer är det fel bil. Den trivs bäst på kurviga vägar där den piskar det mesta. Sköter du den så får du inga problem.
Vattnet i bakljuset är i princip standard. Jag har borrat små hål i mitt högra bakljus och drivit ut fukten.

"Svårstartade när det börjar bli kallt" bör fixas om mazdas garantiåtgärd med bytt startmotor är gjord.

När jag letade ny bil stod det mellan RX-8 och Golf V R32 och jag blev förälskad i RX-8an.

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#4
snutte skrev:
Väghållningen är fantastisk men om du är ute efter en dragracer är det fel bil. Den trivs bäst på kurviga vägar där den piskar det mesta. Sköter du den så får du inga problem.
Vattnet i bakljuset är i princip standard. Jag har borrat små hål i mitt högra bakljus och drivit ut fukten.

"Svårstartade när det börjar bli kallt" bör fixas om mazdas garantiåtgärd med bytt startmotor är gjord.

När jag letade ny bil stod det mellan RX-8 och Golf V R32 och jag blev förälskad i RX-8an.

Är lite förälskad i den jag med. smile Hur är de rost osv? Vanlig med rostproblem i lack eller i avgassystem? Duger den att drifta lite med smile?

NÅgon skilnad på USA och Europa modellerna?

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

64 Inlägg
1 juli 2010
#5
Har på senaste tiden också blivit lite intresserad av Rx-8:an, skapligt ny bil och inte så dyr. Men nu till det viktiga, hur trimmas de enklast?

Edit. Hm fick för mig att Rx-8:an hade turbo men så var visst inte fallet, då finns det ju inte så mycket man kan göra i trimväg för en billig peng...
Senast redigerat av Jackeman (1 juli 2010)


Brap Brap Brap
149 Inlägg
2 juli 2010
#6
Jackeman skrev:
Har på senaste tiden också blivit lite intresserad av Rx-8:an, skapligt ny bil och inte så dyr. Men nu till det viktiga, hur trimmas de enklast?

Edit. Hm fick för mig att Rx-8:an hade turbo men så var visst inte fallet, då finns det ju inte så mycket man kan göra i trimväg för en billig peng...

Nej, Rx-8an har 1.3L motor volym och 231(sug)hk original!
Jag har läst att man kan trimma upp emot 260-270hk utan överladdning eller portning men vill man högre än det är det kompressor eller turbo som gäller. Jag vet två bilar i Sverige som kör med kompressor på sina Rx-8or, och en som kör med turbo. Pga värmen som turbon utvecklar är kompressor att föredra. Det finns ett par olika kitt att välja mellan, har varit flera diskussioner kring detta på Wankelregistret.se, här är några:

http://wankelregistret.se/forum/viewthr … rowstart=0

http://wankelregistret.se/forum/viewthr … post_16477

http://wankelregistret.se/forum/viewthr … rowstart=0


MVH Tobias Levinsson
Senast redigerat av Levinsson (2 juli 2010)



Sök