3389
Sök

B230et -87 kabelhärva från b230ft?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 juli 2010
#21
anderssonc skrev:
ja, asså de är såhär, han som hade bilen innan mig. han hade först motorn i en annan 740, som där då var et kabelhärva o boxar sen så plockade han ur motorn och skrotade karossen för den var rostig, så glömde han ta kabelhärvan o boxarna från den gamla karossen. så la han i motorn i den nya karossen som där var ft kabelhärva o boxar. sen dess har den inte startat

då lär det säkert va fel motor komponenter på motorn
vet ej om lh2,2 kör med vevaxel givare eller hallgivare , det vet säkert nån annan bättre
men du bör fixa en ny tempgivare
sitter det en luftmängmätare eller luftmasse mätare på ?
luftmassemätare = runt rör med en tråd i mitten
luftmängdmätare = en gråsvart box med en typ lucka inne i

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

28 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#22
det är luftmängddsmätare jag har. tongue


28 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#23
är de helt säkert att de går och köra med ft:s kabelhärva o boxar till en et motor?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 juli 2010
#24
anderssonc skrev:
det är luftmängddsmätare jag har. tongue

då har du fel , du ska ha en luftmassemätare

anderssonc skrev:
är de helt säkert att de går och köra med ft:s kabelhärva o boxar till en et motor?

japp så länge du har ft:n komponenter så funkar det . motorerna är nästan likadana

så det du är en luftmassemätare och en tempgivare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

279 Inlägg
1 juli 2010
#25
antingen köper du typ ett mega squart och stoppar i kostar inte så mycket eller så måste du som alla andra skriver byta till ft:s komponenter annars får ju sprutet helt fel signaler och motorn startar inte. men som sagt luftmassemätare måste du byta till.

bränt gummi luktar kärlek

279 Inlägg
1 juli 2010
#26
turboforssen skrev:
anderssonc skrev:
det är luftmängddsmätare jag har. tongue

då har du fel , du ska ha en luftmassemätare

anderssonc skrev:
är de helt säkert att de går och köra med ft:s kabelhärva o boxar till en et motor?

japp så länge du har ft:n komponenter så funkar det . motorerna är nästan likadana

så det du är en luftmassemätare och en tempgivare

kolla även spridarna. om det är låg eller hög ohm är det låg (MÅSTE) du ha spridarmotstånd. hög ohm har jag för mej ligger på ca 12 ohm rätta mej om jag har fel. och låg ohm runt 3 ohm.

bränt gummi luktar kärlek

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 juli 2010
#27
edis_87 skrev:
turboforssen skrev:
anderssonc skrev:
det är luftmängddsmätare jag har. tongue

då har du fel , du ska ha en luftmassemätare

anderssonc skrev:
är de helt säkert att de går och köra med ft:s kabelhärva o boxar till en et motor?

japp så länge du har ft:n komponenter så funkar det . motorerna är nästan likadana

så det du är en luftmassemätare och en tempgivare

kolla även spridarna. om det är låg eller hög ohm är det låg (MÅSTE) du ha spridarmotstånd. hög ohm har jag för mej ligger på ca 12 ohm rätta mej om jag har fel. och låg ohm runt 3 ohm.

alla  turbo rödblockare har lågohminga spridare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

28 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
#28
är de lh2.2 eller lh2.4 saker jag ska skaffa mig? är de samma svänghjul på alla gl/glt från 88?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 juli 2010
#29
anderssonc skrev:
är de lh2.2 eller lh2.4 saker jag ska skaffa mig? är de samma svänghjul på alla gl/glt från 88?

det är lh2,2 saker du ska ha .
kolla bak på toppen och se om du har en vevaxel givare eller om du har några sladdar till fördelaren ( inte tändkablarna) om du inte har vevaxel givare så behöver du inte byta svänghjul.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

28 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
#30
hej, var ute och kollade på bilen nu, för det verkade vara en et som suttit i från början i karossen också.. så jag kollade upp reg nummret, och då stod där att det varit en b230et från 88 som suttit i från början. men min et motor är från 87. vad behövs göras då ist för att få den att fungera? där är en kabel osm ska gå till tändfördelaren men på min tändfördelare är där inget uttag? förlåt för jag skrev fel innan, litade på den gamla ägaren för han sa de varit en ft från början tongue


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 juli 2010
#31
anderssonc skrev:
hej, var ute och kollade på bilen nu, för det verkade vara en et som suttit i från början i karossen också.. så jag kollade upp reg nummret, och då stod där att det varit en b230et från 88 som suttit i från början. men min et motor är från 87. vad behövs göras då ist för att få den att fungera? där är en kabel osm ska gå till tändfördelaren men på min tändfördelare är där inget uttag? förlåt för jag skrev fel innan, litade på den gamla ägaren för han sa de varit en ft från början tongue

vadå så du har inte kabelhärva från en et ?
har du en eller två kontakter baktill ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

28 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
#32
jag har kabelhärvan från en et 88, och en et motor från 87, var menar du 2 kontakter?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 juli 2010
#33
anderssonc skrev:
jag har kabelhärvan från en et 88, och en et motor från 87, var menar du 2 kontakter?

fast -88  så borde det va en ft.
på en et så finns det två kontakter till vevaxel givarna och på ft bara en till hallgivaren

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

28 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
#34
turboforssen skrev:
anderssonc skrev:
jag har kabelhärvan från en et 88, och en et motor från 87, var menar du 2 kontakter?

fast -88  så borde det va en ft.
på en et så finns det två kontakter till vevaxel givarna och på ft bara en till hallgivaren

ja jag trodde med att de va en ft men enligt registrenigsnummeret så e det en et. ja där är två kontakter till givare men sen på den fördelaren på toppen så ska där en sladd till den men det finns inget utag på den.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 juli 2010
#35
anderssonc skrev:
turboforssen skrev:
anderssonc skrev:
jag har kabelhärvan från en et 88, och en et motor från 87, var menar du 2 kontakter?

fast -88  så borde det va en ft.
på en et så finns det två kontakter till vevaxel givarna och på ft bara en till hallgivaren

ja jag trodde med att de va en ft men enligt registrenigsnummeret så e det en et. ja där är två kontakter till givare men sen på den fördelaren på toppen så ska där en sladd till den men det finns inget utag på den.

finns det en kontakt på fördelaren men ingen sladd till den ?
sitter det givare baktill på  blocket med två kontakter och du har kontakter till dom ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

28 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
#36
turboforssen skrev:
anderssonc skrev:
turboforssen skrev:

fast -88  så borde det va en ft.
på en et så finns det två kontakter till vevaxel givarna och på ft bara en till hallgivaren

ja jag trodde med att de va en ft men enligt registrenigsnummeret så e det en et. ja där är två kontakter till givare men sen på den fördelaren på toppen så ska där en sladd till den men det finns inget utag på den.

finns det en kontakt på fördelaren men ingen sladd till den ?
sitter det givare baktill på  blocket med två kontakter och du har kontakter till dom ?

nä där är ingen kontakt på fördelaren men där är en sladd som ska dit.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 juli 2010
#37
anderssonc skrev:
turboforssen skrev:
anderssonc skrev:

ja jag trodde med att de va en ft men enligt registrenigsnummeret så e det en et. ja där är två kontakter till givare men sen på den fördelaren på toppen så ska där en sladd till den men det finns inget utag på den.

finns det en kontakt på fördelaren men ingen sladd till den ?
sitter det givare baktill på  blocket med två kontakter och du har kontakter till dom ?

nä där är ingen kontakt på fördelaren men där är en sladd som ska dit.

men har du kontakter till vevaxelgivarna då?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 juli 2010
#38
om du har et motorn så bör du inte ha nån kontakt på fördelaren . men vi måste fastställa om det är lh2,2 eller motronic insprut du har .

jag hade helt glömt bort att det inte sitter nån kontakt på din et motor ( sorry mitt fel )
så om du har lh2,2 så måste du ha en fördelare med hallgivare i smile
Senast redigerat av turboforssen (2 juli 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

28 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
#39
turboforssen skrev:
om du har et motorn så bör du inte ha nån kontakt på fördelaren . men vi måste fastställa om det är lh2,2 eller motronic insprut du har .

jag hade helt glömt bort att det inte sitter nån kontakt på din et motor ( sorry mitt fel )
så om du har lh2,2 så måste du ha en fördelare med hallgivare i smile

hur kollar jag om det är de?smile


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 juli 2010
#40
anderssonc skrev:
turboforssen skrev:
om du har et motorn så bör du inte ha nån kontakt på fördelaren . men vi måste fastställa om det är lh2,2 eller motronic insprut du har .

jag hade helt glömt bort att det inte sitter nån kontakt på din et motor ( sorry mitt fel )
så om du har lh2,2 så måste du ha en fördelare med hallgivare i smile

hur kollar jag om det är de?smile

ett sätt är att kolla om du ha två kontakter baktill på motorn  som du kan koppla till dom två givarna som sitter baktill på motorn

eller så kollar du vad det är för nummer på styrboxarna

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök