2542
Sök

Saab 9000 dump problem

588 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
#1
tjena har en saab 9000 2.3 turbo 95a med 250 hästar i och vet inte om det sitter orginal dumpventil i för pyser och aa ni vet vad jag menar men problemet är när man drar på och  innan växlig så rycker den till jag vet inte varför? kan det vara tändstiften eller måste jag köpa in större dump!?? hjälp snälla


888 Inlägg
2 juli 2010
#2
Hur menar du med rycker till? När du trycker ner kopplingen eller släpper gasen? Isåfall kan det va ett motorfäste som är kasst.

337 Inlägg
2 juli 2010
#3
hur menar du innan växling? hur vet bilen när du ska växla? menar du när du släpper gasen eller när du kopplar? hur rycker det till? känns det som motor dör tillfälligt eller att nåt glappar? hur menar du.. försök förklara lite mer/tydligare så blir det lättare att hjälpa till.


588 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
#4
det jag försöker mena är att när jag kommer upp på 1.3 1.4 bar så hoppar hela bilen till så man slår i skallen i rutan liksom,  detta hände efter jag bytt turbo på bilen inte någon större eller mindre den kom ifrån en saab 9000 aero automat kanske fel skysterad ?


7 274 Inlägg
3 juli 2010
#5
Laddtrycksspärren som går i, iaf om det tar tvärstopp så som du beskriver.


588 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
#6
aha ska kolla på det tack för svar smile


R1 driver!
5 128 Inlägg
3 juli 2010
#7
Är den ens samma turbo på aero och 2.3an? Vill minnas att det är olika. Om jag minns rätt, betyder det isf att din turbo förser motorn med för mycket luft, vilket betyder att det du känner är kraftiga spikningar!

Dock är det inget jag sätter mitt liv på, utan är som jag har för mig bara!


588 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
#8
nu när du säger det är jag lite osäker om det verkligen var en aero men jag är bergis på att det var en automat, men det var samma nummer på turbo´na


R1 driver!
5 128 Inlägg
3 juli 2010
#9
Okej, för kollade nu och vad jag kan se så är det olika på aero och 2.3an iaf. Och om det är skillnad på automat och manuell har jag svårt att tro.

Men kolla upp exakt var din turbo kom ifrån, och så att allt verkligen stämmer! För har du fel turbo, så är det spikningar du får, vilket kan bli dyrt!


7 274 Inlägg
3 juli 2010
#10
Turbon på en Aero automat är samma som på vanliga modellen.
Det är bara den manuella Aeron som har mitsu turbon.

Vad laddar bilen om du drar ur elkontakten till magnetventilen?


1 353 Inlägg
3 juli 2010
#11
som du beskriver det så låter de troligtvis som tidigare nämnts att laddspärren slår i..
ÄR bilen chippad?
gör som brains säger och dra ut el-kontakten till mv och kolla så du får 0,4 i grundladd. om det stämmer med grundladdet så är det bra så långt därefter får du kika på ev skador sprickor hål på slangarna till och från MV.
har du laddat lika mycket innan du bytte turbo?
har det gjorts andra modifieringar?
när byttes tändstift senast?(visserligen så går bilen illa med dåliga stift,)


klabbarpan
3 041 Inlägg
3 juli 2010
#12
min 9000 griffin 93, 2,3 t16 laddar 0,8 bar. däremot får jag upp laddet extremt fort, vilket resulterar i spikningar på min bil. det är antagligen detta du erfar, annars kan det vara motorfästet som sitter monterat ovanpå motorn. big_smile


7 274 Inlägg
3 juli 2010
#13
nixon89 skrev:
min 9000 griffin 93, 2,3 t16 laddar 0,8 bar. däremot får jag upp laddet extremt fort, vilket resulterar i spikningar på min bil. det är antagligen detta du erfar, annars kan det vara motorfästet som sitter monterat ovanpå motorn. big_smile

Verkligen inte...


588 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
#14
killen jag köpte bilen av sa att det satt 250 hästar och det är riktigt bra tryck i den men ja har inte hittat någonting som visar på trim yikes och tändstiften har jag aldrig kommat på tanken att kolla för inge problem med bilen innan turbo byte, och turbon ser exakt lika dan ut som den gamla så det ska passa kankse bara ''fin'' skysterningar ?


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 juli 2010
#15
Hamster skrev:
killen jag köpte bilen av sa att det satt 250 hästar och det är riktigt bra tryck i den men ja har inte hittat någonting som visar på trim yikes och tändstiften har jag aldrig kommat på tanken att kolla för inge problem med bilen innan turbo byte, och turbon ser exakt lika dan ut som den gamla så det ska passa kankse bara ''fin'' skysterningar ?

kolla vad de står på styrenheten.. om den är märkt..
samt d.i kassetten.. byt..
Senast redigerat av pattilatti2 (3 juli 2010)


588 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
#16
eftersom den kommer från en annan bil + automat så måste jag ha glömt skystera vestigaten (stavning) men den går ju och köra om man gör  hyffsat lungt:P  så ska fixa det i morgon efter jag kört cross smile


7 274 Inlägg
4 juli 2010
#17
Som sagt, koppla ur elen till magnetventilen och ställ laddtrycket till 0.4bar genom att ändra wastegatestången.
Kan även vara att den har kärvat fast i stängt läge.


588 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
#18
ok jag ska det idag tack alla för tipsen smile


588 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
#20
hehe, jag har inte hunnit var tvungen att fixa crossen ska sälja den men kanske ikväll, och jag har ett litet problem.... hur fan ska jag kolla laddtrycket när jag inte har en mätare yikes?



Sök