Hamster skrev:
det jag försöker mena är att
när jag kommer upp på 1.3 1.4 bar så hoppar hela bilen till så man slår i skallen i rutan liksom, detta hände efter jag bytt turbo på bilen inte någon större eller mindre den kom ifrån en saab 9000 aero automat kanske fel skysterad ?
Hamster skrev:
hehe, jag har inte hunnit var tvungen att fixa crossen ska sälja den men kanske ikväll, och jag har ett litet problem....
hur fan ska jag kolla laddtrycket när jag inte har en mätare yikes?
Ööhm..?
Det jag frågar mig eftersom detta har hänt efter att du bytt turbo är:
Har du kopplat magnetventilens slangar rätt?
Är dom 100% hela?
Kan du röra på wastegatestången?
Vad är det för motor orginal? 2,3t/170 eller 2,3T/200?
Sitter det 3"avgassystem+downpipe och sportkat?
Har du kopplat MW(magnetventil) fel så öppnar inte WG(wastegaten) vilket resulterar i att TV(tryckvakten) slår ifrån tändningen och du skallar ratten.
Har du en 2,3T/200 så är tryckvaken ställd på att automatiskt slå ifrån vid 1,1bar.
Med en annan programvara i boxen kan man ställa om tändning och soppablandningen och därmed öka laddtrycket innan TV slår ifrån(chippa/mappa bilen).
Finns många som bonnatrimmar 9000 vilket innebär att man gör ett litet hål på slangen mellan MW och WG. Detta leder till att WG öpnar aningen senare och man kan lyckas höja laddet till precis innan TV slår ifrån. (från 0,9 till 1,1bar) Däremot kan motorn och turbon ta skada av detta, kanske drf du behövde byta turbo?
Om den är trimmad kan du inte alltid se så länge du inte har laddtrycksmätare då din box kan vara "hemma mappad". Däremot kan man enbart få ut runt 230-235hk på en orginalmotor utan att byta downpipen. Så är det 3" avgassystem från turbon och bak så är det stor chans att du har 250hk, annars har du antagligen inga 250hk.
Är det en 170hk och du har MW så är den uppenbarligen eftermonterad och bilen antagligen trimmad, enda gången MW fanns som standard på LTT var årsmodell -96 som var utrustad med värmeplattor i insuget.
Att det är TV som slår ifrån är jag ganska säker på då du har exakt samma symptom som jag har haft på 2 av mina 9000, den ena hade hål på slangen till WG och den andra hade en kärvad WG.