3764
Sök

Bränsleproblem 740

6 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
jag har en Volvo 745 -91. En s. ån där som verkar vara 745 baktill och 945 framtill.
Efter soppatorsk och återfyllt bränsle startar den ej. Misstänkt kamrembrott men allt snurrar ända till fördelaren. Kolla tändning men får gnista på ettan. Men stiftet snustorrt efter många startförsök.

Har börjat misstänka att det inte rörde sig om soppatorsk

Torrt i bränsleledningen som ansluter till insprutargrejset.

Ska finnas ett relä som styr huvudpumpen. Var sitter det? Hur identifierar det?

Jag hör inget brumbrum eller pip vid startprocessen.

Det har ryktats om en jordledning som har en tendens att lösas upp i bränslepumpsammanhang.

Har någon en idé.

Jag har en son som förutom kulspruteskytt är utbildad till bilmek. Hans lösning är att åka till Nyköping och köpa en BMW. Till honom!

Men min semester började idag och jag vill ha liv i min kära gamla survolvo. Så var sitter reläet?

Jan I Arvhult

52 Inlägg
3 juli 2010
Den sitter under stereon bakom säkringarna. vit eller ett grönt relä. de är bränsle pumpens relä. Kan vara pumpen också. hade ett liknande problem med min 945. men då startade han ibland. kolla relät först

6 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
Tackar! Sitter pumpen nånstans i ramverket under förarstolen eller på nåt annat ställe?

375 Inlägg
3 juli 2010
Är inte helt säker på detta, men jag vet  iaf att fram till 90 och ett fåtal 91 så har Volvo även soppa pump i själva tanken.
Och när man är nära på elller får soppatorsk  så sätts soppa pumpens filter igen, pga allt skit som flyter på "ytan".
Därav att många säger att man inte ska ha för lite bränsle i äldre bilar.
Som sagt, har samlat en del skit under åren som åker när man tankar.

En kompis till mig som har en 91:a åkte ut för detta.
Senast redigerat av Andreas_ace (3 juli 2010)

52 Inlägg
4 juli 2010
Jag hade bara en pump i tanken alltså ingen förpump eller någonting. men jag har ju en 945-97. på min 740-88 hade Jag både en i tanken och en vid bränslefiltret under bilen under förar stolen. Men bränslepumps relät brukar vara ett problem på 740. Du kan ta isär relät och löda den men biltema kostar det typ någon 100 lap eller något.
Senast redigerat av S40_POWER (4 juli 2010)

6 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
Tack för alla goda råd. Läste sen att detta bendix-system bara kör med pump i tanken. Den byttes ut mot en ny. Sen knallade han hemåt igen. På tre burkar. En av insprutarna är död.....lol

Sök