4096
Sök

VW Jetta -89 - Värmeproblem / Tempmätarn

63 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
#1
Hoi.


Tjejen har då en VW Jetta -89 som krånglar lite med värmen. Har nyss bytt termokontakten då den krångla (Fläkten gick som den ville, nästan aldrig, vilket resultera i att bilen koka).

Nu några veckor efteråt har tempmätarn börjat leva sitt egna liv. Ibland kan den blinka och stiga till max/nästan max direkt när bilen är nystartad, och ibland funkar den utan problem. Fläkten startar som den ska när det blir varmt.
Har känt på övre och nedre slangarna som går in i kylarn och båda är varma, och fläkten startar när det knappt går att ta på slangarna mer än någon sekund. Ibland kan den (enligt mig) dock starta lite senare än andra gånger, för då är slangarna verkligen heta.

På framsidan av motorn (mot kylarns håll) sitter det något, där det går in slangar, sen sitter det 2st kontakter på ovansidan, därifrån läcker den lite kylarvätska ibland, på undersidan. Droppar lite då och då. Har tyvärr ingen bild på vad jag menar men hoppas någon förstår. Tänkte de är ju kylrelaterat och kanske har nån liten betydelse.

Jag är ganska grön på det här med bilar, men försöker glatt lära mig så gott jag kan.
Hoppas det inte är något jättefarligt, och försök gärna skriva så att en sån som jag förstår big_smile om möjligt.


Mvh
Mogge

473 Inlägg
7 juli 2010
#2
Lite svårt att tala om vad det kan vara utan att se hur den beter sig för det vara tre olika saker .
1. täppt i systemet
2. vattenpumpen som gett sig
3. termostaten kass
skräcksenariet är att topplockspackningen slut men det ser du lossar på locket till kylarbehålaren och med detta av kör bilen varm om du då får luftbubblor där så är topplockpackningen eller om du har vatten i oljan alternativt olja i vattnet .

63 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
#3
Tack för svaret! Ska kolla dessa grejer när jag får tid.

63 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
#4
Hej igen!

Har varit och kollat lite, och fläkten verkar starta som den ska iaf. Men tempmätarn verkar bara stiga mer och mer efter fläkten har snurrat.
Nyss starta fläkten när mätarn va på hälften, mätarn gick ner nån mm, fläkten sluta, mätarn stiger ännu mer (ca 3/4 på mätarn), fläkten startar, mätarn sjunker nån mm igen, och sen stiger.
Så den stiger bara mer och mer, även fast fläkten har kört. Och blinkar kan den göra lite ibland, ibland inte. Nyss när jag va ut och testade så blinka den aldrig.

Har känt på slangarna och vattnet efter fläkten har kört och den verkar kyla på bra som den ska.

Testade rycka lite kontakter till givare lr nåt, en efter en för att få veta vilken som va den till mätarn inne i bilen. Hittade den och det är tydligen där ifrån det läcker kylarvätska ifrån (beskrivet i första inlägget), droppar ca 1 droppe i sek/varannan sek.

Skräckscenariot om topplockpackningen testade jag, det kom små små bubblor lite då och då. Efter första gången fläkten starta kom det lite större och oftare, sen sluta de och nu kommer det nästan inga bubblor alls. Nån enstaka ibland bara.
Förövrigt är det ganska klent sprut på strålen som kommer tillbaka i kylarbehållaren. Kanske inte ska va så stark direkt vad vet jag, men just nu rinner det nästan bara ner, sprutar ½ - 1 cm rakt ut bara max.

Kan man på något enkelt, billigt sätt testa om vattenpumpen börjat ge sig?


Mvh
Mogge
Senast redigerat av morgan_aman (10 juli 2010)

473 Inlägg
11 juli 2010
#5
du kan lyssna på den om den för oväsen


Sök