Om det nu inte är oseriöst att kapa fjädrarna, varför kommer det sig att ingen inom motorsporten kapar fjädrarna?
???? har du aldrig hållt på med motorsport? det är ganska vanligt att man får modifiera fjädrarna för att få rätt höjd på bilen, idag har mycket av det försvunnit p.g.a att coils blivit billigare men det finns kvar iaf. gå in på rejsa och läs lite om fjädrar så får du reda på ett och annat
Vanligt? Inom folkrace kanske. Kapade fjädrar duger gott till vinterbilar, inte mer. Du får kass väghållning då du inte får någon fjädringsverkan som är gjord för bilen. Sänkfjädrar är inte taget ur intet.
Varför ska jag läsa på om fjädrar på rejsa när jag gått kurser inom hydralik samt fjädringssytem?
om du nu läst så borde du veta att en kapad fjäder kan mycket väl ha samma fjäderkonstant som en sänkfjäder. Vad är det som är så speciellt med en sänkfjäder? man kan mycket väl hitta en bättre fjäder som kanske är till en annan modell som bara behöver kapas till rätt längd
och du har tydligen inte hållit på med motorsport heller... det kapas friskt i alla möjliga olika fjädrar för att få rätt rideheight på bilen om man inte får montera coils.
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Jag vet inte hur du vill ha de men jag vill att bilen ska klara de den är byggt för, lasta max utan att slå i backen eller ligga o nöta på genomslagsgummit
Lasta? Du vet om att med luftfjädring kan man lasta mera t.ex. va? Och för den delen så använder man inte bilar till att lasta saker, bagaget är antingen strippat (rejsbil) eller fyllt med baslåda och diverse (glidarbil)
Är jag den enda under 65 på garaget?
Handlar du aldrig, bor du hemma kanske? Vi vanliga dödliga storhandlar för att dra ner på kostnaden, då blir det många kassar som ska in i bilen Sen diverse utflykter med grabbarna, då ska många bags in i bilen.
Om det nu inte är oseriöst att kapa fjädrarna, varför kommer det sig att ingen inom motorsporten kapar fjädrarna?
Jodå jag handlar, men jag har plats för iaf 3 fulla matkassar bara i passagerarstolen. vad åker du för bil, messerschmidt?
Utflykter? ja jag har åkt till mantorp 3 dar med full packning och ingenting i bagaget, för det utrymmet tas naturligtvis upp av baslåda.
Vilken kass jämförelse, det är inte oseriöst att kapa fjädrarna om man ändå bara ska åka i 40 oavsett hastighetsbegränsning.
Jag tror dem har råd att bygga med värre grejer inom motorsporten, eller vad tror du? Jag tycker iaf det verkar helkorkat att köpa en H&R coiloversats till min vardagsbil.
TS: "Kanelbullen" verkar haft för avsikt att starta en diskussion här som han inte själv viljat vara delaktig i eftersom han inte kommenterat nånting efter sitt trådskapande... klart anmärkningsvärt... Så ville TS verkligen veta nånting..?
dels för att det är snyggt men det är inte främsta anledningen till att jag sänker
en osänkt bil är vinglig som ett arsel på vägen och farlig visst kapar man fjädrarna är det helt ogjort
kör man med en riktig sänkningsats och andra dämpare så får man oftast riktigt bra väghållning har man dessutom en slö bil är det skönt att slippa bromsa så mycket utan kan åka full attack genom rondeller och andra svängar
Väldigt måånga glömmer av eller bortser från att se till att ha bra stötdämpare när de sänker... oavsett om det köps sänkfjädrar eller om fjädrar kapas... Stötdämparna är nästan det viktigaste och orginal stötdämpare är gjord för orginal längd på fjädrar och när man får kortare fjädrar fyller orginal stötdämpare inte sin funktion!
En bil med orginal stötdämpare + sänkfjädrar eller ännu värre kapade orginal fjädrar säger en HEL DEL om bilens skötsel i övrigt och får iaf mig att bli ointresserad om bilen i fråga ska säljas...
jag kapar inte mina fjädrar på vinter bilen iaf eftersom låg bil i snö är skit tråkigt men på min drift bil så är de kapade fjädrar som gäller för att få bättre kontroll på bilen eftersom den blir lägre och hårdare. som strong man skrev, han har nog inte kört med kapade fjädrar så han vet nog inte de blir billigast att kapa fjädrarna 2-3 varv och de funkar bra om man sätter fast fjädrarna ordentligt igen
En bil med orginal stötdämpare + sänkfjädrar eller ännu värre kapade orginal fjädrar säger en HEL DEL om bilens skötsel i övrigt och får iaf mig att bli ointresserad om bilen i fråga ska säljas...
Fast nu pratar du i nattmössan.
Kan helt klart få din bil att gå mycket bättre med kapade biltema fjädrar. Kostar väl knappt hälften av dina nuvarande fjädrar som är långt ifrån tillräckligt hårda för att ge bättre väghållning.
Att en fjäder är kapad gör den väl knappast sämre? Endast hårdare och kortare. Förstår vad du menar med att köra med original stötdämpare dock. Köra med stötdämpare anpassade för mer fjädringsväg och mjukare fjädrar så blir väl våghållningen inte jätte bra.
Kortare stötdämpare anpassade för hårdare fjädrar och släng ihop en setup på kapade biltema fjädrar, så har du snabba grejer som knappt kostar något jämfört med s.k sportjädersatser. Som brukar va alldeles mjuka.
Jag orkar verkligen inte förklara allt men in på rejsa.nu med dig och sök..
Hmm Men jag ska då INTE förstöra min bil och bilar med att sänka den ... och skulle jag vilja köpa en bil och ser att den är sänkt inte köper jag då den... är det nån slags tvångstanke dom flesta har ?
Senast redigerat av Kanelbullen (8 juli 2010)
<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Jag sänkte min förra V70 jag hade. Volvos bilar är grymt höga orginal, sänkte den dels för att göra den snyggare och dels för att väghållningen skulle bli bättre. Snyggare blev den, men tyckte inte att väghållningen blev så mycket bättre..
Ny har jag bytat till en Opel Vectra OPC som har ett sportchassi. Den kommer jag absolut inte att sänka eftersom den har en väghållning som är betydligt bättre än vad Volvon hade som sänkt..
1000kr på att den övre skulle gå snabbare runt banan.
Det är flera som förlorat tävlingar pga för låg bil än som vunnit för dom sänkt.
tror jag oxå..den nedre kommer börja studsa i framvagnen och vips noll fäste
märkte det när jag hade mina coils 4cm lägre gick inte ens att köra normalt genom kurvorna utan att framvagnen hoppade upp och ned verkligen inget man litar på nu kan jag köra så fort i kurvorna att jag själv inte törs förut var det bilen som satte nivån märkte det härom dagen när en saab 9-3 skulle göra sig lustig men när det svängde in i rondeller försvann den lustiga saaben äkligt skoj när man litar på grejerna och vågar hålla fullt genom rondeller och bara slå till lite lätt på bromsen så den dansar ut lite lagom på sladd genom rondellen har man inte effekt får man ha roligt på andra sätt
1000kr på att den övre skulle gå snabbare runt banan.
Det är flera som förlorat tävlingar pga för låg bil än som vunnit för dom sänkt.
tror jag oxå..den nedre kommer börja studsa i framvagnen och vips noll fäste
märkte det när jag hade mina coils 4cm lägre gick inte ens att köra normalt genom kurvorna utan att framvagnen hoppade upp och ned verkligen inget man litar på nu kan jag köra så fort i kurvorna att jag själv inte törs förut var det bilen som satte nivån märkte det härom dagen när en saab 9-3 skulle göra sig lustig men när det svängde in i rondeller försvann den lustiga saaben äkligt skoj när man litar på grejerna och vågar hålla fullt genom rondeller och bara slå till lite lätt på bromsen så den dansar ut lite lagom på sladd genom rondellen har man inte effekt får man ha roligt på andra sätt
så blir det när man inte anpassar hela chassit samt däck osv. Jag är absolut inte för att man ska sänka bilar så j*vla mycket som möjligt och lite till men att säga att låg bil = dålig väghållning är helt j*vla fel
Hur hög är en sån här bil?
och visst, den kör på hyfsade banor men jag kan lova att dom höjer den inte mycket om dom ska köra ett stadsrace
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må